جمعه 31 فروردین 1403

ایران استوار؛ 44 سال افتخار | رشد 11 برابری تولید برق نسبت به سال 57/ سهام دار شدن مردم در بهترین بنگاه های تولیدی با اعطای سهام عدالت

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ایران استوار؛ 44 سال افتخار | رشد 11 برابری تولید برق نسبت به سال 57/ سهام دار شدن مردم در بهترین بنگاه های تولیدی با اعطای سهام عدالت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌، در ابتدای انقلاب اسلامی جمعیت کشور حدود 35 میلیون نفر بود که اکنون به 85 میلیون نفر رسیده است، که حدود 2.5 برابر شده است در حالی که امکانات رفاهی بیشتر شده و از نظر تولید غذا و محصولات کشاورزی خیلی وضعیت کشور بهتر شده است؛ در آن زمان 70 درصد جمعیت در روستاها و 30 درصد در شهرها ساکن بودند، اما اکنون این آمار بر عکس شده و حدود 72 درصد جمعیت شهری و 28 درصد روستانشین هستند.

* مردم قبل از انقلاب حساب بانکی هم نداشتند / سهامدار شدن مردم در بهترین بنگاه های تولیدی کشور با سهام عدالت

در حالی که قبل از انقلاب تعداد زیادی از جمعیت کشور در نظام بانکی حتی حساب هم نداشتند و حتی برخی در شمار آمار هم نبودند یا اصطلاحا غیر شمار بودند، اما بعد از انقلاب حاشیه نشینی‌هایی از بین رفت، مردم با یارانه نقدی و سهام عدالت دارای حساب بانکی و در بهترین کارخانه‌های کشور سهامدار شدند و این مساله به تعلق اجتماعی کمک می‌کند،

مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این‌باره می‌گوید: امام خمینی (ره) ملت را به حساب آورد و در همه صحنه‌ها مردم را به میدان آورد، از انتخابات گرفته تا دفاع از کشور و صحنه‌های سیاسی، چون مردم کشور اسلامی را از آن خود می‌دانند در آن مشارکت دارند. شاخص‌های مختلف مانند پوشش گاز در شهر‌ها و روستاها، تولید صنعتی و معدنی، تولید برق،‌خدمات جاده و بزرگراه و سایر خدمات عمومی در مقایسه اول انقلاب به طور چشمگیری افزایش یافته است.

در ادامه گفت‌وگوی فارس با حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را در این‌باره می‌خوانید، مصباحی‌مقدم همچنین ستاد دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس شورای فقهی بانک‌ها و بورس نیز است.

فارس: مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حیطه اقتصاد از نظر شاخص‌های مهم مانند تولید سرانه و درآمد سرانه چیست

مصباحی مقدم: براساس شاخص‌های مهم اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی یا همان (GDP) در سال 57 ارزش تولید ناخالص داخلی کشور 90 میلیارد دلار بود که این رقم در پایان سال 1400 به 454 میلیارد دلار رسیده که بیش از پنج برابر شده است. همچنین درآمد سرانه ایرانیان از 2150 دلار اول انقلاب به رقم 4877 دلار رسیده که حاکی از رشد 2.5 برابری دارد.

فارس: عدالت یکی از مهمترین شعارهای مهم انقلاب بود، به نظر شما در زمینه توسعه و پیشرفت اقتصادی چقدر عدالت محق شده است؟

مصباحی مقدم: یکی از مهمترین شاخص‌های عدالت، ضریب جینی نام دارد که نشانگر شکاف ثروتی بین دهک‌های درآمدی و فاصله ثروت و فقر در جامعه است، این شاخص از 52 صدم واحد در حال حاضر به 40 صدم واحد رسیده، البته در سال‌های 91 و 92 ضریب جینی به 36.5 صدم واحد رسیده بود. یعنی گرچه قدری بدتر شده و عقب‌گرد داشته‌ایم، اما هنوز شکاف بین فقر و غنا نسبت به اول انقلاب بهتر شده است، گرچه به حد مطلوب نرسیده است. نرخ باسوادی از 47 درصد اول انقلاب الان به بالای 90 درصد رسیده است. اخیراً در شورای عالی آموزش و پرورش نرخ باسوادی 97 درصد اعلام شده است.

* افزایش شاخص امید به زندگی از 54 سال به 76 سال

مصباحی مقدم: شاخص امید به زندگی که یکی‌از معتبرترین شاخص‌های بین‌المللی است که ترکیبی از عواملی مانند تغذیه، بهداشت و طول عمر را نشان می‌دهد از رقم 54 سال در سال 57 به بالای 76.2 سال در پایان سال 1400 رسیده است. یعنی شاخص امید به زندگی در طی 44 سال انقلاب 22.2 سال بیشتر شده است. یا به طور میانگین سن افراد در جامعه افزایش یافته که این شاخص بسیار مهم است و در هیچ کشوری در منطقه چنین رشدی در شاخص امید به زندگی نداشته است.

* افزایش 48 برابری صادرات غیر نفتی در انقلاب

همچنین صادرات غیر نفتی در قبل از انقلاب سالانه کمتر از یک میلیارد دلار بود که اکنون به بیش از 48.5 میلیارد دلار رسیده است. البته در برخی سال‌ها صادرات غیر نفتی به 76 میلیارد دلار هم رسید یعنی 70 برابر در صادرات غیر نفتی رشد داشته‌ایم. صادرات نفتی در قبل از انقلاب روزانه 6 میلیون بشکه نفت بود که اکنون به یک میلیون بشکه در پایان 1400 رسیده است. یعنی از نظر صادرات نفت خام کاهش داشته‌ایم، اما به جای آن صادرات فرآورده‌های نفتی بیشتر شده است. به جای آن سالانه هفت میلیارد دلار بنزین صادر می‌کنیم و صادرات فرآورده‌های نفتی هم بیشتر شده است.

* ایران در دوره پهلوی واردکننده محصولات لبنی و پروتئینی بود اما الان صادرکننده شده است

فارس: با توجه به افزایش بیش از دو برابری جمعیت طی مدت انقلاب اسلامی،‌تولید غذا و محصولات کشاورزی هم به این نسبت افزایش یافته است، چه تفاوتی در محصولات اساسی کشاورزی روی داده است؟

مصباحی مقدم: از نکات مهم مقایسه اول انقلاب با اکنون این است که قبل از انقلاب طبق گزارش‌ها و آمار می‌گویم و خاطرات شخصی خود من هم حاکی است، آن زمان مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و کره از خارج وارد می‌شد. اغلب کره هلندی در کشور مصرف می‌شد، اما اکنون در این موارد علاوه بر تامین نیاز داخلی، حتی صادرکننده هم شده‌ایم. علاوه بر آن ایران قبل از انقلاب از نظر صنعتی یک کشور صنعتی نبود، بلکه بر پایه کشاورزی و دامداری بود. 70 درصد جمعیت ایران اسکن روستاها بودند. 30 درصد در شهرها ساکن بودند. اکنون این نسبت معکوس شده و 70 درصد و بلکه بیشتر در شهرها ساکن هستند و 28 درصد جمعیت در روستاها مستقرند و این حکایت از صنعتی شدن ایران دارد. قبل از انقلاب صنعت فولاد رونق آنچنانی نگرفته بود و بعد از انقلاب فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع دیگر احداث کرده‌ایم.

در حال حاضر ایران هفتمین کشور تولیدکننده فولاد جهان به شمار می‌رود. در مس جایگاه رفیعی دارد. قبل از انقلاب صنعت پتروشیمی نداشتیم، اما الان یکی از کشورهای بزرگ در صنایع پتروشیمی هستیم. علاوه بر این در صنعت شیلات رشد قابل توجهی پیدا کرده‌ایم، به گونه‌ای که از نظر صید و تولید محصولات شیلاتی رشد قابل توجه پیدا کرده‌ایم. از نظر تولید خودرو قبل از انقلاب فقط خودرو پیکان تولید می‌شد الان در خودروی سواری 26 کارخانه متنوع خودرو سواری در کشور داریم. سالانه یک میلیون خودرو تولید می‌شود.

* افزایش سرانه برخورداری خانوارها از خودرو

مصباحی مقدم: قبل از انقلاب اندک خانواده‌های ایرانی خودرو داشتند، در حال حاضر سرانه خودرو بالا رفته است و مجموع خودروهای ایران 25 میلیون خودرو و تعداد خانوار 28 میلیون خانوار می‌رسد که البته تعدادی از خانوارهای تک نفره و دو نفره هستند، علاوه بر آن بیش از 9 میلیون موتورسیلکت در کشور وجود دارد. در حال حاضر 18 میلیون خودرو در حال تردد هستند و با اول انقلاب مقایسه نیست. تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی قبل از انقلاب فقط 6 دانشگاه بود الان به 86 دانشگاه رسیده است. قبلاً فقط در رشته پزشکی دکترای عمومی آموزش می‌دادیم اما امروز رشته‌های تخصصی پزشکی در داخل ارائه می‌شود. جمعیت دانشجویی قبل از انقلاب حدود 60 هزار نفر بود الان 3.5 میلیون دانشجو مشغول تحصیل هستند. قبل از انقلاب هشت میلیون دانش‌آموز داشتیم، الان به 18 تا 19 میلیون دانش‌آموز رسید‌ه‌ایم. تفاوت بین گذشته و حال در زمینه خطوط ریلی، هوایی، فرودگاه بسیار چشم‌گیر است و در همه این مسائل جهش داشته‌ایم.

فارس: شعار عدالت که از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است، امروزه تا چه حد محقق شده است؟

مصباحی مقدم: شاخص عدالت براساس ضریب جینی مشخص می‌شود که یکی از شاخص‌های مهم عدالت است، البته بنده معتقدم در زمینه عدالت پیشرفت لازم را هنوز پیدا نکرده‌ایم، بیش از این مقدار باید در این زمینه رشد داشته باشیم. اما شاخص عدالت در سال‌های 91 و 92 بهتر شده بود و روند رو به بهبود است. البته در 10 سال اخیر عقب‌گردی در این شاخص داشته‌ایم. نکته قابل توجه در گاز رسانی به منازل است که قبل از انقلاب چنین چیزی نبود، طبق آماری که آقای حاج علی اکبری در نماز جمعه تهران اعلام کرد، در حال حاضر بالای 90 درصد روستاها و شهرهای کشور از نعمت گاز‌کشی برخوردار هستند، 97 درصد در شهرها و 90 درصد در روستا گازرسانی شده که قبل از پیروزی انقلاب چنین چیزی وجود نداشته است. در زمینه آب شرب و آب‌رسانی به شهرها و روستاها نیز اتفاقات عجیب و جالبی افتاده است. در زمینه جاده‌ها مناطقی بود که قبل از انقلاب اصلاً کشف نشده بود، مثل منطقه بشاگرد در استان هرمزگان و جنوب کرمان که توسط شهید آوینی و جهادگران سازندگی آن را پیدا کردند. قبل از انقلاب اصلاً این مناطق کشف نشده بود و از محرومیت شدید رنج می‌بردند، اما بعد از انقلاب رسیدگی ویژه‌ای به مناطق شد به ویژه در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور که بعد از انقلاب شناسایی شدند. در برخی جاها برای برق رسانی و گاز‌رسانی زحمات زیادی کشیده شد و روستاهایی که امکان سیم‌کشی برق نداشت، از طریق نصب پنل‌های خورشیدی برق برای آنها فراهم شد و اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه انجام شد.

در زمینه ساخت اتوبان‌، قبل از انقلاب ما فقط بزرگراه تهران - کرج بود و اتوبان تهران - قم هم در دست ساخت بود اما امروز تعداد آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها گسترش یافته است.

فارس: برخی مناطق کشور از روند توسعه کشور بهره کمتری برده‌اند، در زمینه توازن منطقه‌ای مقایسه‌ای بین اوضاع ابتدای انقلاب و زمان حاضر بفرمائید.

مصباحی مقدم: توازن منطقه‌ای یک مسئله‌ای است که در برنامه‌های پنج ساله بعد از برنامه سوم توسعه در دستور کار قرار دارد و دائماً رو به رشد است که سهم بیشتری به مناطق محروم اختصاص یابد و برخورداری مناطق محرم از رشد اقتصاد بیشتر باشد و جبران عقب ماندگی صورت گیرد، گرچه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، اما همچنان در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد که توازن منطقه‌ای در توسعه رعایت شود.

فارس: فاصله جمعیت شهری و روستایی از نظر برخورداری از امکانات چگونه است؟

مصباحی مقدم: بعد از انقلاب و دفاع مقدس سهمیه‌بندی کالاهای اساسی روی داد که 100 درصد آنچه در شهرها توزیع می‌شد، همان کالاها در روستا بین مردم توزیع می‌شد و نه تنها مردم روستایی و شهری یکسان برخوردار شدند، بلکه در روستاها 100 درصد بهتر شدند. البته سهمیه‌بندی اشکالاتی هم داشت. وقتی آرد یارانه‌ای برای روستاها اختصاص یافت که خودش قبلاً تولیدکننده گندم و آرد بود یا وقتی توزیع مرغ، پنیر، کره، روغن، شکر و تخم‌مرغ انجام شد یک مقدار تلاش و کوشش روستاییان نسبت به قبل که تولیدکننده و بلکه صادرکننده این محصولات به شهرها بودند، کمتر شد و جریان از سمت روستا به شهرها معکوس شد. اما بعد از اینکه سهمیه‌بندی کالاها و کوپن کم‌کم برچیده شد شاهد تفاوت برخورداری بین شهر و روستا شدیم.

البته طی سال‌های اخیر وضعیت روستاها مورد توجه قرار گرفته به ویژه در زمینه بهداشت و درمان و هزینه بهداشت که در بخش اعظم روستاها درمان تقریباً به صورت رایگان شده است، در مجلس نهم تصویب کردیم یک درصد از درآمد مالیات بر‌ارزش افزوده برای بهبود بهداشت و درمان در روستاها و شهرهای زیر 50 هزار نفر اختصاص یابد و درمان رایگان به آنها ارائه شود و این اتفاقات مبارکی بود.

* گسترش سنت قرض‌الحسنه در کشور / وام قرض‌الحسنه ازدواج قبل از انقلاب وجود نداشت

مصباحی مقدم: مسئله دیگر پوشش بیمه درمانی همگانی است که تقریباً کل جمعیت خانواده‌های ایران تحت پوشش درمان قرار گرفته که قبلاً چنین چیزی نبود، در سال‌های اخیر هم تعداد زیادی از مردم زیر پوشش بیمه درمان قرار گرفتند و این روند رو به تکمیل است. از نکاتی که باید گفت قبل از انقلاب تعداد صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان و شیراز راه اندازی بود، اما الان دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت داریک که شعبات زیادی در سراسر کشور دارند. به گونه‌ای که فقط بانک مهر ایران 22 میلیون ایرانی را زیر پوشش قرار داده است.

علاوه بر صندوق امداد ولایت وابسته به کمیته امداد امام خمینی (ره) در مراکز استان‌ها حضور دارد و نمایندگی در شهرهای مختلف دارد. وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج به میزان 300 میلیون تومان برای زوجین از طرف بانک‌ها داده می‌شود. قبل از انقلاب این خدمات وجود نداشت. برای تأمین هزینه‌های درمان توسط صندوق‌های قرض‌الحسنه پوشش داده می‌شود. همچنین برای اشتغال، مسکن روستایی و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه اقدام می‌شود و دامنه قرض‌الحسنه رو به گسترش است. در حال حاضر 6 هزار صندوق قرض‌الحسنه مردمی تک شعبه و یا دو شعبه در کشور داریم و این غیر از دو بانک تخصصی قرض‌الحسنه و غیر از قرض‌الحسنه‌های حاکمیتی و قرض‌الحسنه‌های خانگی است و امروز شبکه قرض‌الحسنه در کشور فراگیر شده است.

فارس: قبل از انقلاب عده‌ای از مردم غیر شمار بودند که در هیچ آماری به حساب نمی‌آمدند چگونه این موارد رفع شد؟

مصباحی مقدم: قبل از انقلاب بیغوله‌های زیادی وجود داشت که مثلا در تهران در حلبی‌آبادها بودند که اکنون تبدیل به دولت‌آباد شهرری شده است، قبل انقلاب وضعیت آنها وخیم بود از حداقل‌های زندگی از نظر بهداشت و امکانات و حتی شناسنامه محروم بودند. اما بعد از انقلاب ساماندهی شدند. دیگر جمعیت غیر شمار یا خارج از آمار نداریم. ابتدای انقلاب جمعیت کشور 35 میلیون نفر بود الان به 85 میلیون نفر رسیده که حدود 2.5 برابر شده است در حالی که امکانات رفاهی بیشتر شده از نظر تولید غذا و محصولات کشاورزی خیلی وضعیت بهتر شده است، در برخی سال‌ها 13 میلیون تن تولید گندم داشتیم و خودکفایی حاصل شد. البته در برخی سال‌ها با کاهش تولید همراه شدیم و 6 تا 7 میلیون تن هم وارد کرده‌ام اما قبل از انقلاب بخش اعظم غذای مردم از خارج وارد می‌شد.

* تولید برق کشور نسبت به قبل از انقلاب بیش از 11 برابر شده است

تولید برق قبل از انقلاب 7 هزار مگاوات بود الان به 90 هزار مگاوات تولید برق رسیده که بیش از 11 برابر شده است. سدها، نیروگاه‌ها، شبکه‌های آبیاری، روستاها و زمین‌های زیرکشت قابل مقایسه نیست. قبلاً آبیاری‌ها به صورت غرقابی و سیلابی بود. الان قطره‌ای و تحت فشار شده است. تولید کشاورزی از روش سنتی به صنعتی تبدیل شده است. بخش قابل توجهی از کشاورزی یکپارچه شده است و کشت و صنعت‌های متعدد بعد از انقلاب شکل گرفته همچنین تولیدات گلخانه‌ای قبلاً بسیار اندک بود در حال حاضر محصولاتی مانند خیار، گوجه، گل، فلفل و سایر محصولات به صورت گلخانه‌ای تولید می‌شود که مصرف آب در گلخانه یک دهم می‌شود اما بازدهی آن چند برابر افزایش می‌یابد.

* مردم با سهام عدالت سهامدار شدند

فارس: بسیاری از مردم قبل از انقلاب حتی حساب بانکی نداشتند، اما در دوره انقلاب صاحب سهام عدالت شده‌اند و در بهترین کارخانه‌ها و شرکت‌ها سهیم شدند، چگونه تعلق اجتماعی مردم به کشور بیشتر شد؟

مصباحی مقدم: در حال حاضر 49 میلیون نفر تحت پوشش سهام عدالت قرار دارند، معنایش این است هر کدام از این افراد به قیمت سال 85 یک میلیون تومان و برخی 532 هزار تومان سهام عدالت گرفته‌اند. تاکنون چندین سود سهام بین آنها توزیع شده است و این افراد سهامدار بهترین کارخانه‌ها در کشور شامل 36 شرکت بزرگ در سبد سهام عدالت هستند و این بسیار تأثیرگذار است. حس خوبی به شهروندان می‌دهد که آنها به حساب می‌آیند. احساس می‌کنند وطن خودشان است صاحب سرمایه خودشان هستند و تعلق بیشتری ایجاد می‌شود البته ملت ما در پیروزی انقلاب و در دفاع مقدس کشور ایران را از خود می‌دانستند.

امام خمینی (ره) ملت را به حساب آورد و سرنوشت کشور توسط ملت رقم می‌خورد، حتی در همه‌پرسی هم 98.2 درصد جمعیت 15 ساله و بیشتر که به جمهوری اسلامی رأی دادند، بنابراین یک حس تعلق در عمل وجود دارد. حتی در زمان تصویب قانون اساسی که توسط خبرگان منتخب ملت به تصویب رسیده بود، امام خمینی (ره) فرمود قانون اساسی را هم به رأی مردم بگذارد و دو بار این قانون به رأی مردم گذاشته شد. یکی در دور اول تصویب قانون اساسی و دیگری در تجدیدنظر آن ملت پای صندوق آمد. همچنین در شورای شهر و روستاها که با رأی مردم نمایندگانی انتخاب شدند و احساس مالکیت و مدیریت به عمق روستاها کشیده شد و مردم رأی خود را بر حاکمیت کشور تأثیرگذار می‌دانند و این بها دادن به مردم است.

* تحصیل زنان در جمهوری اسلامی متحول شد و رشد بسیاری کرد

فارس: مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصاد و مدیریت جامعه نسبت به قبل از انقلاب چه تغییری کرده است؟

مصباحی مقدم: از بین جمعیت کنکوری 67 درصد دخترها در کنکور شرکت می‌کنند و در ورودی دانشگاه‌ها هم به همین نسبت وجود دارد. سهم بالای 60 درصدی در دانشگاه‌ها برای زنان و دختران چنین پدیده‌ای در دنیا بی‌نظیر است. سهم دختران در ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری هم رو به افزایش است و خانم‌ها در رقابت با آقایان در مدارج تحصیلی بالای دانشگاهی مشارکت می‌کنند.

*مشارکت 30 درصدی زنان در مدیریت کشور

مصباحی مقدم: در زمینه دستیابی به موقعیت‌های آموزشی و شغلی هم چنین رقابتی وجود دارد و برای حضور زنان در جامعه راه باز است. در پست‌های بخش دولتی بیش از 30 درصد مشاغل به زنان اختصاص یافته است قبل از انقلاب چنین چیزی وجود نداشت و بسیاری از خانوارها موافق دانشگاه رفتن دختران‌شان نبودند، چون معتقد بودند دانشگاه رفتن موجب تغییر فرهنگ آنان می‌شود و دختران مجبور بودند، حجاب خود را بردارند. بنابراین بسیاری از خانوارهای متدین اجازه ورود دختران به دانشگاه را نمی‌دادند. همچنین احساس امنیت برای اعزام دختران به شهرهای دیگر برای تحصیل دانشگاهی وجود نداشت، اما بعد از پیروزی انقلاب امنیت ذهنی و روانی برقرار شد و دختران از هر شهر به شهر دیگری برای ادامه تحصیل می‌روند و رشد تحصیلات دانشگاهی افزایش یافته است و بعد از دانشگاه هم در زمینه‌های اشتغال و مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی حضور زنان پررنگ شده است.

* فعالیت 35 شرکت بیمه در کشور

فارس: ضریب برخورداری خانوارهای ایرانی از نظر پوشش بیمه، پس از انقلاب اسلامی چه تحولی داشته است؟‌

مصباحی مقدم: در مورد ضریب نفوذ بیمه در خانوارهای ایرانی، رشد بیمه قبل از انقلاب زیاد نبود، اما بعداً گسترش پیدا کرد، در حال حاضر ضریب نفوذ به حدود 2.7 درصد رسیده است. قبلاً تعداد اندکی شرکت بیمه بودند الان 35 شرکت بیمه در کشور وجود دارد.

قبل از انقلاب ارتش وابسته به بیگانه بود 46 هزار مستشار نظامی، خارجی در کشور بودند که در نیروی دریایی، هوایی و زمینی حضور داشتند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارتش توسط فرزندان این کشور اداره شد. در جنگ هم حتی سیم خاردار به ما نمی‌دادند الان در بسیاری از موارد نظامی خودکفا شده‌ایم و از نظر قدرت نظامی به بازدارندگی دست یافته‌ایم و توانموشکی مقنتدری داریم. تسلیحاتی که داریم کشورهای منطقه چنین قدرتی ندارند، به گونه‌ای که بعد از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی پایگاه عین‌الاسد آمریکا را موشک‌باران کردیم و آنها نتوانستند حتی یک گلوله به سمت ایران شلیک کنند چون جرأت نکردند و این اولین بار بعداز جنگ جهانی دوم است که نیروی نظامی آمریکا مورد حمله قرار می‌گیرد و نمی‌تواند پاسخ بدهد.

مسئله دیگر زانو زدن افسران آمریکایی در خلیج فارس مقابل نیروهای نظامی ما است که با دو قایق جنگی به آب‌های سرزمینی ما نزدیک شدند و با خفت و خواری اسیر نیروهای سپاه پاسداران شده و دست روی سر گذاشتند و تسلیم شدند، چنین صحنه‌ای در تاریخ مشابه ندارد و این قدرتی است که در انقلاب ایجاد شده است. البته مشکلاتی هم وجود دارد و شکی نیست فشارهای خارجی و تحریم بلافاصله بعد از انقلاب شروع شد، در ابتدا محدود بود، بعداً شدیدتر شد. آنها فکر می‌کردند این تحریم‌ها ملت ایران را به زانو در می‌آورد، حتی خانم کلینتون وزیر وقت خارجه آمریکا گفت این تحریم‌ها هر کشوری غیر از ایران بود به زانو درمی‌آمد اما ملت ایران تحمل کرد و این حکایت از تدابیر دولت‌ها و مقام معظم رهبری است که موجب مقاومت مردم شده است.

* عده‌ای دنبال افزایش نرخ دلار برای فشار به مردم هستند

البته گاهی ضعف‌هایی وجود داشته و تورم و رکود هم در کنار کاهش ارزش پول ملی بوده است که مردم را آزار می‌داد، اما باز هم مقاومت صورت گرفته است. در حال حاضر در سلیمانیه عراق، اربیل، هرات افغانستان و دوبی گروه‌هایی کار می‌کنند تا نرخ دلار را افزایش دهند. عده‌ای از دلالان داخلی هم به آنها کمک می‌کنند و دنبال منافع شخصی خود هستند و دنبال نقشه اجرای دشمن هستند و این موارد آثار روانی دارد که نرخ ارز را بالا می‌برد و موجب گرفتاری مردم و گرانی در کالاها می‌شود. البته تدابیر ویژه‌ای در حال انجام است، اما از دولت می‌خواهیم این تدابیر را سریع به کار گیرد و همه ارز حاصل از صادرات چه دولتی و چه از شرکت‌ها باشد، به سامانه نیما ارائه شود و چون ارزی که در بازار آزاد ارائه می‌شود، نتیجه آن بالا رفتن واردات قاچاق و خروج سرمایه از ایران است.

‌مصباحی مقدم: البته امروز سالانه هفت میلیارد دلار خروج سرمایه در کشور انجام می‌شود که ناراحت‌کننده است دولت باید سیاست تشویقی به کار گیرد که در داخل سرمایه‌گذاری انجام شود و کسانی که ارز دارند وارد کشور کنند در بانک بگذارند و سود بگیرند و از سرمایه ملی ایرانیان در جهت سرمایه‌گذاری استفاده شود. پیش‌بینی شده است بین 30 تا 40 میلیارد دلار ارز دست مردم باشد که در صندوق‌ها و بانک‌ها گذاشتند. باید تدبیری صورت گیرد که صرف سرمایه‌گذاری شود به ویژه در پروژه‌های سودآور و صادرات‌محور که می‌تواند ارز برای کشوربه ارمغان آورد و موجب بالا رفتن تولید نفت و گاز و افزایش بازدهی در کشور می‌شود. بنابراین ارز را به جای اینکه بین دلالان تقسیم کنند به سمت تولید و سرمایه‌گذاری هدایت کند.

فارس: با تشکر از وقتی که بابت این مصاحبه اختصاص دادید.

مصباحی مقدم: من هم از پیگیری این موضوع توسط خبرگزاری فارس تشکر می‌کنم.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید غلامرضا مصباحی مقدم استاد دانشگاه امام صادق شاخصهای اقتصادی تولید ناخالص داخلی ضریب جینی تولید سرانه ملی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
ایران استوار؛ 44 سال افتخار | رشد 11 برابری تولید برق نسبت به سال 57/ سهام دار شدن مردم در بهترین بنگاه های تولیدی با اعطای سهام عدالت 2