جمعه 10 فروردین 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرمانده انتظامی دورود از کشف 624 قطعه اشیاء عتیقه با دستگیری 2 نفر قاچاقچی در این شهرستان خبر داد.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با گرامیداشت 26مردادماه سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی؛ تلاقی این رخداد با تاسوعا و عاشورای حسینی را یادآور پیوند دفاع مقدس ملت ایران و مقاومت و پایداری آزادگان و رزمندگان اسیر شده در بند دشمن با نهضت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) دانست.

گفتم: «چرا دست از سر من بر نمی‌داری، بذار با این حال خودم بمیرم. من که با شما کاری ندارم.» عبدالمیر دست کرد داخل جیبش و گفت: «بیا این برگه آزادیت.»

مراسم عزاداری دهه اول محرم در همدان با حضور عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع)، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در هیئت های عزاداری و اماکن مختلف در حال برگزاری است.

آیین عزاداری هفتمین شب محرم درپارک ارم تهران با حضور پر شور مردم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

پابلو نرودا شاعر و نویسنده معروف اهل شیلی روزی به ایزابل آلنده روزنامه نگار و نویسنده گفت که تو بدترین روزنامه‌نگار روی زمین هستی! و اینگونه آغازگر تحولی بزرگ در زندگی او شد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین دستورالعمل نحوه صدور «پروانه فعالیت» فروشگاه‌های صنایع‌دستی خبر داد.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین بانک نقوش صنایع‌دستی در این معاونت خبر داد.

سینا دادخواه با بیان پیامدهای اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی می‌گوید این طرح به مرگ فرهنگ می‌انجامد، چرا که در حال حاضر تنها بستر فرهنگ، فضای دیجیتال است.

محمدرضا قادری، نقاش و احیاگر که نزدیک به 42 سال است پرتره شهدا و نقاشی دیواری کار می کند، درباره مهجور ماندن نقاشی دیواری در ایران صحبت کرد و گفت: «کشور ما هنوز به اینکه نقاشی دیواری چه خصوصیات خوبی برای نشان دادن فرهنگ و صنعت توریسم دارد دست نیافته است.»

موزه ملی ملک در ایران برای هم‌دردی با مردم افغانستان و به یاد میراث دیرینه این دیار که با پیش‌روی دوباره طالبان بیم تخریب آن می‌رود، کتیبه‌ای سنگی متعلق به هرات را رونمایی کرد.

وحید جلیلی در مراسم رونمایی کتاب «اینجا سوریه است» با بیان این‌که کمتر نویسنده ایرانی به بحران‌های منطقه‌ای پرداخته است، گفت: "این کتاب رسواگر مدعیان ادبیات رئالیستی در ایران است."

سیدعباس صالحی در گفت‌گوی خود در راستای اجرای طرح تجربه‌نگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از "دستاوردهای دولت" گفت.

رئیس شورای هیئات مذهبی کشور گفت: 3000 ناظر و بازرس آموزش دیده مجالس محرم را در سراسر کشور نظارت و بازرسی می کنند.

مراسم بزرگداشت محمدعلی اسلامی ندوشن و رونمایی از نخستین شماره مجله «نوشتار» با بیان دستاوردهای این چهره فرهنگی برگزار و از جمله این دستاوردها به روشن کردن چراغ ادبیات تطبیقی اشاره شد.

شب هفتم محرم با عنوان حضرت علی اصغر (ع) نامگذاری شده است. در پادکست صدای محرم برای این شب، خاطره‌ای را می‌شنوید از محمدسرور رجایی با نام «شهید شد عباس محترم» که در کتاب رستخیز توسط نشر اطراف منتشر شده است. محمدسرور رجایی شاعر اهل افغانستان و ساکن ایران بود که چندی قبل بر اثر کرونا درگذشت. در ادامه، شعری از سیدحمیدرضا برقعی را خواهید شنید با نام «عمق این مرثیه را اشک و علم می‌داند».