پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

این برنامه 60 سال سن دارد!

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
این برنامه 60 سال سن دارد!

«فرهنگ مردم» از قدیمی ترین برنامه های رادیویی است که حدود 6 دهه است روی آنتن می رود؛ همان طور که از نام آن برمی آید، دو عنصر ارزشمند «فرهنگ» و «مردم» رمز مانایی این برنامه است. محمدمحسن رفیعی که بیش از 50 سال است که گویندگی این برنامه را عهده دار بوده است، راز ماندگاری «فرهنگ مردم» را این چنین توصیف می کند، «از دل مردم برمی‌آید و متعلق به خود مردم است».

«فرهنگ مردم» آداب و رسوم ایرانی ها را از دل روستاها و شهرستان‌های مختلف بیرون کشیده و برای مردم بازگو می‌کند. نخستین قسمت از این برنامه در سال 1341 و با گویندگی مرحوم سیدابوالقاسم انجوی شیرازی پخش شد. فرهنگ مردم این روزها با گویندگی شمسی فضل الهی و محمدمحسن رفیعی از رادیو ایران پخش می‌شود.

محمدمحسن رفیعی که پس از 50 سال مخاطبان همچنان این برنامه را با صدای او همراهی می کنند، به ایسنا گفت: «فرهنگ مردم» برای قشر خاصی نیست و برای کل ایران است؛ این برنامه به تمام اقوام و ایلات مختلفی که در ایران زندگی می‌کنند، تعلق دارد. ما آداب، رسوم و مطالب مربوط به آنها را بیان می‌کنیم. ما در برنامه «فرهنگ مردم» درباره فرهنگ، لهجه، گویش، زبان، آداب و رسوم و سنت‌های مردم صحبت می‌کنیم.

محمد محسن رفیعی

او درباره تهیه محتوای برنامه «فرهنگ مردم» توضیح داد: مطالب برنامه را خود مردم می‌دهند و ما فقط تنظیم می‌کنیم و برایشان اجرا می‌کنیم. اقوام ایرانی و خود مردم در شهرستان‌ها و روستاها آداب و رسومشان را برایمان می‌فرستند.

این گوینده قدیمی عنوان کرد که «موزه‌ای تحت عنوان «موزه فرهنگ مردم» در خانه مرحوم سید ابوالقاسم انجوی شیرازی نخستین گوینده برنامه «فرهنگ مردم» ایجاد شده است که در آن وسایلی که مردم از اقصی نقاط کشور به برنامه اهدا می‌کردند، نگهداری می شود.

رفیعی با بیان اینکه مردم برنامه را متعلق به خود می‌دانستند و هنوز هم می‌دانند، درباره راز پایداری «فرهنگ مردم» پس از حدود 6 دهه، گفت: این برنامه از دل مردم برمی‌آید و برای خود مردم است و نه قشر و گروه خاصی.

او درباره راه هایی که به ارتباط بیشتر مخاطب جوان با رادیو منجر می شود، عنوان کرد: باید ببینیم مطالبی که می‌گوییم چقدر می تواند برای جوانان مفید باشد. اگر جوان آنچه را که می‌خواهد از رادیو به دست بیاورد، طبیعتا جذب رادیو می‌شود و رادیو به آن جایگاه اولیه‌ای که قبلا داشت، برمی‌گردد؛ اما وقتی جوان آنچه که دوست و انتظار دارد از رادیو نشنود و مطالبی که به دردش می خورد را در رادیو پیدا نکند، از آن دور می‌شود. رادیو باید دنبال آدم‌هایی باشد که متخصص هستند و بدانند که با مخاطب چگونه برخورد کنند.

این گوینده در پایان درباره تاثیر بحران کرونا بر حرفه گویندگی و رادیویی‌ها، اظهار کرد: کرونا برای کار ما در رادیو خیلی مشکلی ایجاد نکرده است و برنامه هایی که می‌گرفتیم را به همان شکل ضبط می کنیم. کرونا در رادیو خیلی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

شمسی فضل اللهی محمد محسن رفیعی

بر اساس این گزارش، برنامه «فرهنگ مردم» هر هفته جمعه ها ساعت 21:35 از رادیو ایران پخش می‌شود.

انتهای پیام

این برنامه 60 سال سن دارد! 2
این برنامه 60 سال سن دارد! 3
این برنامه 60 سال سن دارد! 4