پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

«این گوی و این میدان!»

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
«این گوی و این میدان!»

یازدهمین شماره از مجله فارسی میراث و گردشگری گیلگمش و هشتمین شماره انگلیسی آن، با بررسی پرونده ویژه «گردشگری ورزشی» و بناهای تاریخی ایران در پاییز 1399 منتشر شد.

به گزارش ایسنا، شماره یازدهم فصلنامه فارسی گیلگمش در هفت بخش چهارراه، ره‌گو، ره‌یافت، راه‌نامه، ره‌آورد، هم‌راه و رو به راه، و چراغ راهی برای سفر از کوره‌راه تا شاهراه میراث و گردشگری ایران، منتشر شده است.

در چهارراه با برخی یافته‌ها و رویدادهای جدید حوزه میراث و گردشگری آشنا خواهید شد. در «ره‌گو» از تاریخ بازی های المپیک و اسطوره‌های یونان باستان در این خصوص و برخی آثار و نسخ تاریخی ایران‌زمین روایت شده است. در این بخش، در «راه ابریشم» هم‌سفر می‌شویم.

بخشی از ره‌یافت مخاطب از بخش سوم این مجله، زبان «مزه» در ادبیات پارسی و «خوراک چندش‌آور» است. روابط فرهنگی ایران و فرانسه، سفرنامه زوج فرانسوی که با پای پیاده و با الهام از کتاب نامه‌های ایرانی به ایران آمدند و همچنین شرح گفت‌وگو با بانویی فرانسوی برای تولید تن‌پوش‌های ایرانی با بهره‌گیری از نمادهای اقوام ایرانی به ویژه قوم بختیاری از دیگر نوشته‌های «ره‌یافت» و «راه‌نامه» است. در ادامه افسون پرسه‌زنی می‌شوید و طعم آن را در باغ محتشم می‌چشید.

«ره‌آورد» این شماره از گردشگری ورزشی (حالا این گوی و این میدان!)، ورزش‌های باستانی و اصیل ایرانی چون چوگان، زورورزی پهلوانانه و اسب‌سواری است.

در «هم‌راه» هم‌سفر خواهیم شد تا به باغ نظر، گذر کنیم. از تاریخ علوم پزشکی ایران در کالسکه‌خانه سلطنتی بخوانیم و در باغ ملی گیاه‌شناسی تهران دمی بیاساییم.

در پایان و «رو به راه» با «یک پرس خفاش» بدرقه خواهید شد!

در جدیدترین شماره فصلنامه انگلیسی میراث و گردشگری گیلگمش نیز به بناهای تاریخی ایران پرداخته شده است. در این فصلنامه از شگفتی‌هایی چون راه‌نشان‌ها (میل)، باغهای ایرانی، بازار و هنر گچبری می‌خوانید.

در بخش جغرافیا از شکل‌گیری یکجانشینی شهری در نقاط مختلف ایران گفته شده است. همچنین تأثیر فرهنگ و تمدن بر معماری شهری مورد توجه قرار گرفته‌است.

در بخش ایران‌شناسی از واکاوی راه‌نشان‌ها (میل راهنما) و باغهای ایرانی به عنوان نمودی از تمدن ایران‌زمین لذت خواهید برد. بازار را به عنوان اصلی‌ترین عنصر در بخش سبک زندگی و محل ایجاد تشکل‌های اجتماعی افراد در زندگی روزمره مطالعه خواهید کرد.

گزارشی از پروژه «نوسده» و لزوم «تحول برای سده نو» در آستانه قرن نو شمسی و شرح خواندنی از روابط فرهنگی دو کشور ایران و فرانسه در گذر تاریخ در بخش گربال پیش روی شما خواهد بود.

هنر شگفت‌انگیز گچبری در بناهای مختلف تاریخی ایران در بخش هنر روایت و به تصویر کشیده شده است.

در بخش اسطوره‌شناسی، از تیشتر و اپوش و نبرد آب و خشکی سخن به میان آورده شده است. بخش چشم‌نواز طبیعت ایران در بخش محیط زیست به آبشارهای ایران اختصاص یافته است. حاصل شناخت ویژگی‌های کبوترخانه‌ها و پل‌های ایران در بخش مطالعه ارائه شده است.

برای روایت مؤثرتر محتوای هشتمین شماره از فصلنامه انگلیسی گیلگمش نیز به همراه متن مقالات، از عکس‌ها و اینفوگرافی‌های مناسب بهره گرفته شده است.

این شماره های فصلنامه میراث و گردشگری گیلگمش در کتاب‌فروشی‌ها، فروشگاه‌ها، کافه‌کتاب‌ها و اقامتگاه‌های کشور موجود است. فهرست نمایندگی‌های این مجله در تهران و شهرستان‌ها در وب‌سایت گیلگمش به آدرس www.gilgameshmag.com قابل دسترس است.

انتهای پیام

«این گوی و این میدان!» 2