پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

بارش برف اخیر مهاباد در 25 سال گذشته بی‌سابقه بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بارش برف اخیر مهاباد در 25 سال گذشته بی‌سابقه بود

مهاباد - ایرنا - رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: بارش 25 سانتی‌متر برف که طی روزهای اخیر اتفاق افتاد، طی 25 سال گذشته در این شهرستان بی‌سابقه بود.

اردلان محمدپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت 53 میلی‌متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده که پیش‌تر، بیشترین بارش در آذر سال1371 در این شهرستان و به مقدار 55 میلی‌متر بود.

وی در خصوص بیشترین ارتفاع برف در مهاباد نیز اظهار کرد: در این مدت بیشترین ارتفاع برق در ایستگاه باران‌سنجی "سیاقول" و به ارتفاع 57 سانتی‌متر ثبت شده بود و هم اکنون ارتفاع برف در مهاباد 14 سانتی‌متر است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: از ابتدای سال آبی جاری 94 میلی‌متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که در مقایسه با 25 میلی‌متر بارندگی سال قبل، 69 میلی‌متر و در مقایسه با میانگین بلند مدت بارندگی 13 میلی‌متر افزایش یافته است.

وی با اشاره ورود سامانه جدید بارشی از اواخر امروز به افزود: این سامانه ابتدا فعالیت خود را به صورت بارش برف و باران و وزش باد در شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی آغاز و به تدریج سایر مناطق استان را نیز فرا می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این سامانه بارشی تا روز دوشنبه در استان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با خروج آن ضمن پایداری هوا، دمای هوا کاهش نسبی پیدا می‌کند.

اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای 18 ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از 120 ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است که از ایستگاه‌های هواشناسی استان، 9 ایستگاه اصلی (سینوبتیک) و 9 ایستگاه هم تکمیلی هستند.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال 1335 به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال 1364 به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه‌روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه بر این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود 340 میلی‌متر است؛ بارش‌ها در این استان از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه دارد.

*س_برچسب‌ها_س*