پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

بازسازی ساختمان چوبی گمرک آستارا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بازسازی ساختمان چوبی گمرک آستارا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

آستارا - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا گفت: بازسازی ساختمان چوبی و تاریخی گمرک این شهرستان که از سال 95 آغاز شده‌بود، 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

پردل امیری نژاد روز سه شنبه در بازدید از ساختمان چوبی گمرک در محوطه اداره کل گمرک آستارا اظهار کرد: اجرای این طرح به دلیل نبود اعتبار، متوقف شده است اما با توجه به تصویب پنج میلیارد ریال از سازمان گمرک، امیدواریم به زودی عملیات ساختمان ادامه یابد.

وی بیان کرد: در سال گذشته این بنا به شماره 31891 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و مرمت و بازسازی آن با تایید و نظارت این سازمان انجام می شود.

وی ادامه داد: در مرمت و بازسازی ساختمان چوبی گمرک آستارا حفظ بافت سنتی مدنظر است و تبدیل آن به موزه تخصصی گمرک در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

ساختمان چوبی گمرک آستارا به مساحت 400 متر مربع در 2 طبقه دوبلکس به ارتفاع هفت متر و با سقف سفالی شیبدار احداث شده و طبقه اول آن دارای پنج اتاق اداری، 2 سالن بزرگ، بالکن دور ساختمان، سرویس بهداشتی و آشپزخانه است و در طبقه دوم نیز پنج اتاق اداری دیگر به همراه سرویس بهداشتی و انبار زیر شیروانی ساخته شده است.

گمرک آستارا در حدود سال های 1205 هجری شمسی در دوره عباس میرزا توسط کارشناسان بلژیکی دایر و با احداث ساختمان چوبی، فعالیت گمرکی در این نقطه از کشور آغاز شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده و گمرکات زمینی، دریایی و ریلی آن از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.

*س_برچسب‌ها_س*