شنبه 1 اردیبهشت 1403

بازیافت پسماندهای الکترونیکی و پلاستیکی قانونی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بازیافت پسماندهای الکترونیکی و پلاستیکی قانونی شد

کرج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان داشت: طبق آیین نامه بند «و» تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور، بازیافت پسماندهای الکترونیکی و پلاستیکی به صورت قانونی دنبال و بایستی اجرایی شود.

فردین حکیمی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این آیین نامه در راستای کاهش معضلات زیست محیطی ناشی از تولید کالاهای مخرب محیط زیست شکل گرفته است.

وی افزود: در این آیین نامه فهرست کالاهای مشمول و میزان عوارض کالاهایی که مصرف آن ها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود، مشخص شده است.

این کالاها شامل انواع رنگ و آستری رنگ، انواع لاستیک رویی و توپی، انواع لامپ روشنایی، انواع رایانه و تجهیزات جانبی آن و نواع دستگاه های صوتی، تصویری و گوشی تلفن می باشد.

حکیمی ادامه داد: همچنین انواع وسایل بازی و تفریحی و اسباب بازی، انواع مشمع و سلفون و انواع ظروف و مخازن پلاستیکی قابل بازیافت است.

وی اظهار داشت: عوارض موضوع این ماده برای کالاهای وارداتی این لوازم به میزان پنج در هزار تعیین شده و تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهایی که نسبت به بازیافت محصولات مذکور اقدام می کنندد در صورت تایید سازمان حفاظت محیط زیست مشمول عوارض مذکور نمی شوند.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است فهرست تولیدکنندگان و واردکنندگان موضوع این تبصره را در پایان هر دوره مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند تا ملاک دوره بعدی قرار بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: این آیین نامه در تاریخ 14 مرداد ماه سال جاری به تصویب رسیده است.

وی اضافه کرد: در ماده 2 این آیین نامه آمده که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور موظف هستند نسبت به نظارت بر اجرای طرح های مدیریت پسماند اقدام و گزارش اجرای آن و همچنین گزارش عملکرد این آیین نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند.

حکیمی گفت:‌در راستای اجرایی شدن این آیین نامه نخستین نشست کمیته فنی هفته گذشته با حضور دستگاه های مرتبط اجرای این آیین نامه برگزار شد و در صورت اجرایی شدن این آیین نامه بسیاری از مشکلات پسماندهای پلاستیکی و الکترونیکی به شدت جلوگیری می شود.

وی افزود: این آیین نامه فرصت خوبی است تا واحدهای تولیدکننده و واردکنندگان موظف به بازیافت محصولاتشان شوند که یا خود مجهز به این سیستم می شوند و یا با شرکت های مربوطه طرف قرارداد می شوند.

*س_برچسب‌ها_س*