جمعه 10 فروردین 1403

بانوی کریمه‌ای که راه حضرت زهرا (س) را ادامه داد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بانوی کریمه‌ای که راه حضرت زهرا (س) را ادامه داد

با کمی سیر در شیوه زندگی حضرت معصومه (س) مشاهده می‌کنیم که این بانوی بزرگوار می‌توانند بهترین الگو برای رسیدن به مقامات والا و رستگاری باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر ملقب به فاطمه معصومه (س) از امامزادگان مشهور و معروف محسوب می‌شود. مادر ایشان حضرت نجمه (س) و برادرشان امام رضا (ع) بود. در سال 201 (ه. ق) وقتی مأمون عباسی حضرت امام رضا (ع) را به عنوان ولیعهد خود تعیین نمود، به دعوت آن حضرت برای دیدار برادر عازم خراسان و در راه بیمار شد و در دهم ماه ربیع الثانی، در سن بیست و هشت سالگی، در شهر قم درگذشت و به خاک سپرده شد.

برخی علت درگذشت ایشان را مسمومیت و برخی غم و اندوه ناشی از کشته شدن برادران و برادرزادگان خویش در ساوه توسط ماموران عباسی دانسته‌اند. حضرت فاطمه معصومه (س) دارای شخصیتی رفیع و والامقام است؛ به‌طوری‌که اهل بیت (ع) از این بانو با جلالت و تکریم یاد کرده‌اند و حتی پیش از ولادت آن حضرت، بلکه پیش از ولادت پدر بزرگوارش، نام او بر لسان بعضی از ائمه (ع) آمده و از مقام والای او سخن گفته‌اند.

بیشتر بخوانید

حجت الاسلام و المسلمین احمد بصیری سخنران و پژوهشگر مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه والای حضرت معصومه (س) مطرح کرد: اهل بیت (ع) چهره‌های پرفروغی را به جهانیان عرضه نمودند که نامشان مانند ستارگانی درخشان در آسمان فضائل می‌درخشد. در این میان درخشان‌ترین ستاره از بانوان هفتمین منظومه ولایت حضرت فاطمه (س) فرزند پاکیزه موسی بن جعفر (ع) است بانویی که در مقام امامت دو امام بزرگوار یکی پدر و دیگری برادر را درک کرد.

وی دلیل اینکه حضرت معصومه (س) را عالمه می‌نامند؛ گفت: یکی از القاب حضرت معصومه (س) عالمه است؛ زیرا هنگامی که کمتر از ده سال داشتند تعدادی از شیعیان خدمت امام هفتم (ع) رسیدند، اما ایشان در منزل نبودند. در آن هنگام پرسش‌های خود را خدمت فاطمه معصومه (س) می‌دهند و قرار بر این گذاشته می‌شود که پاسخ این سوالات را این بانوی بزرگوار از امام کاظم (ع) بگیرند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هنگامی که در روز بعد آن افراد به منزل امام می‌آیند حضرت موسی بن جعفر (ع) حضور نداشتند، اما سوالات را این بانوی بزرگوار و عالمه جواب داده بودند. هنگام بازگشت در مسیر امام کاظم (ع) را می‌بینند و جریان را تعریف می‌کنند امام نیز با شنیدن پاسخ‌های درست حضرت فاطمه معصومه (س) ایشان را دعا و برایشان از خداوند طلب خیر می‌کنند. حضرت معصومه (س) را محدثه می‌گویند چرا که از پیامبر (ص) حدیث نقل می‌کند؛ مانند روایتی که حضرت فاطمه معصومه (س) می‌فرمایند که رسول خدا می‌فرمایند: «که هرکس با دوستی آل محمد (ص) بمیرد شهید حساب خواهد شد».

حجت الاسلام بصیری تصریح کرد: نه تنها امام کاظم (ع) دختر خود را تکریم می‌کند و مانند رسول خدا (ص) به دختر خود می‌فرمایند: «فداهاابوها»، پدرت به فدایت؛ امام رضا (ع) و حتی جد بزرگوار ایشان امام صادق (ع) این بانوی گرانقدر را شفیع قیامت و حرم امن اهل بیت (ع) معرفی می‌کنند.

وی به سیره و روش مبارزاتی حضرت معصومه (س) در مدت عمر گرانقدرشان اشاره کرد و افزود: حضرت معصومه (س) تمام زندگی خود را مانند سایر اهل بیت (ع) در مقام مبارزه با نفاق، شرک و کفر به کار برد؛ به گونه‌ای که اگر در تاریخ نگاه کنید مشاهده می‌کنید که الگوی این بانوی جوان حضرت زهرا (س) پایه‌گذار مبارزه با ظلم است.

این پژوهشگر مذهبی گفت: حضرت معصومه (س) نیز مانند برادر بزرگوارشان عامل رسوا شدن خاندان ظلم و جور بنی عباس بود به همین خاطر در هنگام هجرت به طوس در نزدیکی ساوه با به شهادت رساندن 28 نفر از سادات فاطمی آن‌ها را متوقف می‌کنند تا مبادا آبرویی از این خاندان پست و نافرجام بنی عباس برده نشود.

وی ادامه داد: مقام و جایگاه والای حضرت معصومه (س) به گونه‌ای اشاعه پیدا می‌کند که فیلسوف بزرگ اسلام ملاصدرا وقتی به مشکلاتی بر می‌خورد و شبهاتی برایش پیش می‌آمد در کنار قبر حضرت معصومه (س) به ایشان متوسل می‌شد و بعد از توسل به ایشان آن مشکل برطرف می‌گشت.

حجت الاسلام بصیری در پایان گفت: جایگاه حضرت معصومه (س) را نزد خداوند می‌توانید در زیارتنامه بی بدیل ایشان مشاهده کرد. از این باب که امامی زیارت این بانو را رقم می‌زند و در آن می‌گوید: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجن فان لک عند الله شأنا من الشأن»؛‌ای فاطمه! مرا در بهشت (برای رفتن به بهشت) شفاعت بفرما. این جایگاه رفیع به اعتبار نجابت، پاکی، صلابت، حیا و غیرت که همه را در حضرات معصومین (ع) هم می‌بینید در فاطمه معصومه (س) تجلی پیدا کرده و تمام این جایگاه عظیم از این صفات برجسته است.

انتهای پیام /

بانوی کریمه‌ای که راه حضرت زهرا (س) را ادامه داد 2
بانوی کریمه‌ای که راه حضرت زهرا (س) را ادامه داد 3
بانوی کریمه‌ای که راه حضرت زهرا (س) را ادامه داد 4
بانوی کریمه‌ای که راه حضرت زهرا (س) را ادامه داد 5
بانوی کریمه‌ای که راه حضرت زهرا (س) را ادامه داد 6