پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

بانک‌ها پروانه بهره‌برداری از معادن را به عنوان وثیقه بپذیرند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بانک‌ها پروانه بهره‌برداری از معادن را به عنوان وثیقه بپذیرند

تهران - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران خواستار پذیرش پروانه بهره‌برداری از معادن به عنوان وثیقه قابل قبول از سوی نظام بانکی شد تا دغدغه فعالان معدنی برطرف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «تقی نبئی» روز سه شنبه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بانک تجارت در محل این بانک افزود: سازمان نظام مهندسی معدن کشور 18 سال از عمر فعالیتش سپری شده و 41 هزار نفر عضو حقیقی و دو هزار نفر عضو حقوقی دارد و از بیشتر ظرفیت‌های خود استفاده می کند. وی اضافه کرد: اکنون بخش اکتشاف به منزله زیربنای توسعه بخش معدن محسوب می‌شود و چنانچه طرح و سرمایه‌گذاری به درستی انجام نشود، ریسک فعالیت‌های معدنی را به دنبال دارد.

به گفته نبئی، امروز 31 استان کشور برخوردار از سازمان نظام مهندسی معدن است و اعضای حقیقی و حقوقی ظرفیت رشد پنج برابری دارد و پیامد گسترش فعالیت ها را به دنبال خواهد داشت.

وی ضمن یادآوری سهم یک درصدی بخش معدن در تولید ناخالص داخلی، گفت: انتظار می‌رود این سهم ظرف یک تا یک ونیم سال آینده به 1.5 درصد برسد و چنانچه فرآیند های لازم انجام شود، بخش معدن ظرفیت رسیدن به سهم سه درصدی در تولید ناخالص داخلی را دارد.

نبئی خاطرنشان ساخت: امروز نگاه‌ها در بخش معدن، نسبت به گذشته متفاوت است، جلوگیری از خام‌فروشی و توجه به فرآوری مواد معدنی مورد تاکید قرار دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تاکید کرد: امروز با وجود محدودیت‌های ناشی از فروش نفت و پیامدهای بحران کرونا، بخش معدن می‌تواند در سال جهش تولید نقش تاثیرگذار در اقتصاد کشور را ایفا کند.

وی ابراز امیدواری کرد: امضای تفاهم نامه با بانک یاد شده این امکان را فراهم سازد تا اعضای سازمان در استان‌ها بتوانند برای پشتیبانی مالی از آن بهره گیرند.

براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمار معادن فعال کشور به رقم پنج‌هزار و 600 معدن رسیده و سالیانه بطور متوسط از آنها 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود که 60 تا 65 درصد آنها مصالح ساختمانی است.

تفاهم نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و بانک تجارت توسط تقی نبئی و حمید رضا شریفیان معاون مدیر عامل بانک مزبور به امضا رسید.

*س_برچسب‌ها_س*