چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

باید دنیا را از دریچه دهه هشتادی‌ها ببینیم

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
باید دنیا را از دریچه دهه هشتادی‌ها ببینیم

نشست خبری جشنواره رسانه‌ای آرمان با حضور دبیر جشنواره و خبرنگاران در سالن کنفرانس موسسه همشهری برگزار شد.

نشست خبری جشنواره رسانه‌ای آرمان با حضور دبیر جشنواره و خبرنگاران در سالن کنفرانس موسسه همشهری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانیال معمار دبیر جشنواره رسانه‌ای آرمان در ابتدای این نشست با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید آرمان علی‌وردی و شهدای امنیت که در سال گذشته به شهادت رسیدند، بیان کرد: ما امنیت این روزهای کشورمان را مدیون این شهیدان هستیم. بر همین اساس شهرداری تهران از ماه‌های پیش شروع به برگزاری سلسله‌جشنواره‌هایی تحت نام «آرمان» کرده است.

برگزاری جشنواره‌های آرمان به یاد شهید آرمان علی‌وردی

وی درباره دیگر جشنواره‌هایی که تحت نام «آرمان» برگزار شده، ادامه داد: جشنواره رایانه‌ای آرمان، جشنواره قرآنی آرمان، مسابقه مداحی آرمان و همچنین جشنواره نشاط در عید نوروز از جمله برنامه‌هایی است که شهرداری تهران در این سلسله جشنواره‌ها برگزار کرده است. جشنواره‌ای که شاید این روزها در سطح شهر دیده باشید هم رایحه خانوادگی آرمان است. خدا را شکر از این برنامه‌ها استقبال خوبی هم شده است.

معمار جشنواره رسانه‌ای آرمان را ادامه همین برنامه‌ها معرفی کرد و درباره نحوه اجرای آن بیان کرد: مدیریت اجرایی این جشنواره به مؤسسه همشهری سپرده شده و دوستان ما در مؤسسه رسانه‌ای همشهری بنا دارند از ابتدا تا انتها آن را مدیریت کنند.

هدف جشنواره آرمان توجه به شهروند خبرنگاران و میکرو رسانه‌ها است

وی درباره چرایی جشنواره رسانه توضیح داد: امروز زندگی همه مردم به نوعی با رسانه گره خورده است. همه کسانی که دارند در جامعه زندگی می‌کنند به نوعی با رسانه درگیر هستند. از طرفی ما پدیده شهروندخبرنگار را مشاهده می‌کنیم که یک پدیده جدید و جدی است. همچنین در سال‌های گذشته شاهد رشد و بالندگی میکرو رسانه‌ها بوده‌ایم. ما الان در شرایطی هستیم که خود مردم صاحب رسانه‌های کوچکی شده‌اند و محتوای خودشان را تولید می‌کنند.

تولیدات این میکرو رسانه‌ها بعضی اوقات آنقدر حرفه‌ای و متمایز و جذاب است که میزان دیده‌شدن‌شان از رسانه‌های جریان اصلی هم بیشتر هم می‌شود. جشنواره رسانه‌ای آرمان به این دلیل برگزار می‌شود که این ظرفیت را پای کار بیاورد. مخاطب اصلی این جشنواره مردم و به خصوص دهه هشتادی‌ها هستند.

باید دنیا را از دریچه دهه هشتادی‌ها ببینیم

وی درباره تمرکز جشنواره رسانه‌ای آرمان بر نوجوانان و دهه هشتادی‌ها اضافه کرد: زیست بوم دهه هشتادی‌ها و نسل جدید در فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی است. این عزیزان در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، دائماً حضور دارند و محتوا تولید می‌کنند.

البته تمام مردم می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. توجه ما به دهه هشتادی‌ها از این باب است که ما به عنوان رسانه وظیفه داریم که این نسل را بیشتر بشناسیم، با آنها بیشتر در ارتباط باشیم و نیاز داریم دنیا را از دریچه این نسل ببینیم.

دبیر اجرایی این جشنواره درباره موضوع جشنواره رسانه‌ای آرمان ابراز داشت: در یک جمله ما به مخاطب می‌گوئیم «قصه محله‌ات را بگو». این تعریف و توضیح خیلی مختصر از موضوع و هدف جشنواره است. به صورت مشخص ما دوست داریم نسل جدید راوی قهرمان‌ها، رویدادها، اتفاقات و تاریخچه محله خودشان باشند. برای این کار هم نیاز نیست که سختی بکشند و دنبال سوژه‌های خیلی خاص باشند. ما می‌خواهیم سوژه‌هایی که برای ما می‌فرستند در دسترس‌شان باشد و به آنها اشراف داشته باشند.

محلات تهران منبع سوژه‌های فرهنگی و تاریخی و هویتی

معمار درباره ظرفیت محلات تهران برای روایت ادامه داد: ما با حجم زیاد و متنوعی از تاریخ شفاهی محله‌ها مواجه هستیم که خیلی از آن دست نخورده است. خیلی از دوستان می‌دانند که محلات تهران منبع غنی از اطلاعات و اتفاقات و آدم‌های مختلف است که می‌توان در قالب قصه و روایت و تاریخ شفاهی به آنها پرداخت. چیزی که ما در جشنواره رسانه‌ای آرمان به دنبال آن هستیم، تمرکز بر داشته‌های فرهنگی و هویتی و اجتماعی در محلات تهران است.

دانیال معمار در توضیح دسته‌بندی این جشنواره بیان داشت: ما فعلاً یک دسته‌بندی داشته‌ایم که ممکن است به فراخور پیشنهادات و آثار ارسالی تغییر کند. ما یک قهرمان خاص محله را داریم. قهرمان فراتر از مفهوم واقعی‌اش؛ یعنی ممکن است ما اطراف خودمان یک سری قهرمان بشناسیم که کار جالب و جذاب و مهمی کرده‌اند و کسی او را نمی‌شناسد. چند وقت پیش «همشهری محله» ما پیرمردی بازنشسته را پیدا کرده بود که این پیرمرد برای اینکه معلولین و جانبازان بدون مشکل در محله رفت و آمد کنند، در مناطقی از محله که نیاز به پل داشت، با هزینه خودش پل زده بود. نه کسی از او خبر داشت و نه کسی از کارش اطلاعی داشت، ولی مردم همان محل او را می‌شناختند و واقعاً دوستش داشتند. این پیرمرد قهرمان اجتماعی آن محله بود. این فرد قهرمان محله من و سوژه جشنواره رسانه‌ای آرمان است. از این دست قهرمانان هم در محله‌ها و دور و بر ما بسیار زیاد است. ما دوست داریم این قهرمانان را روایت و معرفی کنیم.

قهرمان محله‌ات را به ما معرفی کن!

وی درباره دیگر قالب‌ها و دسته‌بندی‌های این جشنواره افزود: دسته بعدی تاریخچه محلات تهران است؛ خاطرات و اتفاقاتی که در دل محلات اتفاق افتاده‌اند و شاید کمتر درباره آن کار رسانه‌ای شده باشد. می‌دانید که بسیاری از محلات تهران پر از بناهای تاریخی، خانه‌های تاریخی و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و تاریخی هستند.

شرکت‌کنندگان می‌توانند در قالب ویدئو و تصویر درباره این اتفاقات و رویدادها برای ما آثارشان را ارسال کنند. مثلاً می‌توانند درباره اسم محله، چرایی نامگذاری آن و تاریخچه آن محله اثر ارسال کنند. در بعضی از محلات نویسنده‌ها یا چهره‌های فرهنگی و علمی زندگی کرده‌اند که می‌توان درباره آن افراد و محل زندگی‌شان اثر ارسال کرد. در بعضی از کشورها مثل روسیه محل زندگی فلان نویسنده معروف‌شان، علی‌رغم اینکه آن خانه هیچ معماری و جاذبه بصری خاصی ندارد، تبدیل به محل گردشگری شده است و هزاران نفر می‌روند تا آن محل را ببیند و در فضای آن تنفس کنند. از این گونه مثال‌ها در محلات تهران زیاد است و می‌توان به آنها اشاره کرد. مثلاً من چند وقت پیش کتابی درباره تهران می‌خواندم که نویسنده می‌گفت آقای «مهدی آذر یزدی» نویسنده کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مدتی از زندگی‌اش را خیابان انقلاب گذرانده و اتاقی که در آن ساکن بوده الآن تبدیل به انبار کتاب شده است.

این سوژه‌ها می‌تواند کشف شود و ماجرایشان برای مخاطب روایت شود. ما از مخاطبان و دهه هشتادی‌ها می‌خواهیم قهرمان محله‌شان را به ما و مردم معرفی کنند.

20 تیرماه آخرین مهلت ارسال آثار

وی درباره جزئیات جشنواره ادامه داد: طبق پیش بینی مهلت ارسال آثار برای دبیرخانه جشنواره تا 20 تیرماه است. اختتامیه جشنواره هم 19 مردادماه برگزار خواهد شد. البته ممکن است در ادامه تغییراتی در تقویم جشنواره رقم بخورد که در این صورت از طریق سایت جشنواره به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهد رسید.

معمار دو قالب عکس و ویدئو را قالب‌های جشنواره رسانه‌ای آرمان معرفی کرد و ادامه داد: چون مخاطب ما عموم مردم و به خصوص دهه هشتادی‌ها هستند، تصمیم گرفتیم در دو رشته «عکس و کپشن» و «ویدئو» جشنواره را برگزار کنیم. در قالب عکس‌نوشته اینگونه است که شرکت‌کنندگان عکسی از سوژه خودشان می‌گیرند و با نهایتاً 400 کلمه درباره سوژه خودشان صحبت یا روایتگری می‌کنند. قالب ویدئو هم شرح سوژه خودشان است، با کارگردانی و تدوین و نریشنی که انتخاب می‌کنند.

50 میلیون تومان جایزه برای نفر اول!

وی درباره جوایز این جشنواره افزود: جوایز نفر اول 50 ملیون تومان خواهد بود. همچنین پنجاه نفر از کسانی که آثارشان در رتبه‌های ممتاز قرار می‌گیرد نفری 1 میلیون تومان اهدا خواهد شد. یعنی در مجموع 100 میلیون تومان به برگزیدگان اهدا می‌شود.

در ادامه این نشست خبری سیدمهدی سیدی دبیر داوران جشنواره با بیان اینکه «هر شرکت کننده می‌تواند در مجموع 5 اثر در قالب عکس و فیلم برای جشنواره ارسال کند»، درباره چگونگی و مراحل داوری آثار ارسالی توضیح داد: مرحله اول غربال‌گری اولیه است که آثار به لحاظ شکلی و رعایت اصول ابتدایی بررسی خواهند شد. مرحله دوم مرحله انتخاب آثار برگزیده است. در این مرحله توجه ما بیشتر به ویژگی‌های فرمی و شکلی خواهد بود. بعد از این مرحله آثار گزینش‌شده به داوری نهایی سپرده می‌شوند که توسط داوران برجسته انجام خواهد شد.

توضیح شاخصه‌های عمومی و تخصصی در دو قالب عکس و فیلم

سیدی در توضیح شاخصه‌های عمومی و تخصصی در داوری آثار بیان داشت: اولین شاخصه موضوع و سوژه است که باید مرتبط با تهران باشد. اثر باید روح تهران را در خود داشته باشد. همچنین سوژه تازه، به‌روز و فراگیر باشد. در کنار این ویژگی‌ها توجه به ارزش‌های اسلامی، انسانی و اخلاقی از دیگر نکات مورد توجه است. دومین شاخصه خلاقیت و جذابیت است. شرکت‌کنندگان باید از قالب‌های تکراری و قدیمی دور باشند. پویایی و جوانانه بودن آثار مورد توجه است. شاخصه سوم اثرگذاری است. یعنی علاوه بر جذابیت، اثرگذاری هم مهم است. بعضی سوژه‌ها هستند که جذاب هستند ولی اثرگذاری ندارند. این اثار باید یک اثر بینشی یا رفتاری در مخاطب بیافرینند. چهارمین شاخصه هم پیام اثر است. شرکت‌کنندگان باید سعی کنند یک مضمون ثمربخش را پوشش دهند.

لایه‌های هویتی تهران، شاخصه‌های تمدنی تهران و مسائل مهم ناظر به تهران و فرهنگ و مردم و تاریخ آن

اینها شاخصه‌های عمومی است که در همه آثار باید دیده شود، اما جدا از این در سایت جشنواره توضیحات کافی در اختیار مردم و دهه هشتادی‌ها قرار خواهد گرفت.

دبیر داوران جشنواره رسانه‌ای آرمان درباره شاخصه‌های تخصصی هر بخش افزود: در بخش ویدئو چهار شاخص است. یک رعایت قواعد فنی مثل نورپردازی و کادربندی؛ دو کیفیت تصویر و صدا؛ سه زمان‌بندی صدا، و چهار رعایت حقوق مولفین. البته ما خیلی سخت نمی‌گیریم و سعی می‌کنیم آثار را با نگاه باز داوری کنیم؛ به خصوص که می‌دانیم مخاطب ما مردم و نوجوانان هستند، اما به هرحال رعایت این شاخصه‌ها به برگزیده شدن آثار کمک می‌کند.

ویدر توضیح شاخصه‌های تخصصی در بخش عکس هم افزود: عکسی که با دوربین یا موبایل گرفته می‌شود، نباید با هیچ روتوش و یا فیلتری ارائه شود. سقف متنی که برای عکس نوشته می‌شود 400 کلمه است. ضمن اینکه هرچقدر متن کوتاه‌تر باشد، برای هیأت داوران بهتر است. عکس و نوشته باید همدیگر را تکمیل کنند و سازگاری داشته باشند. تصاویر باید واضح و باکیفیت باشند. ترکیب‌بند و قاب‌بندی مناسب داشته باشند. تصاویر باید تولیدی باشند؛ چرا که ما تصاویر آرشیوی و اینترنتی را قبول نخواهیم کرد. همچنین تولیدات گرافیکی مورد قبول نیست.

سومین شاخصه تخصصی عکس درباره متن است که روان بودن و رعایت دستور زبان فارسی برای ما مهم است. همچنین کوتاه‌نویسی و اختصار و ایجاز می‌تواند امتیاز بیشتری جلب کند. شاخصه چهارم هم رعایت حقوق مؤلفین است.

دانیال معمار رئیس ستاد جشنواره رسانه‌ای آرمان در پایان بیان داشت: ما سعی می‌کنیم به زودی بعضی از آثار ارسالی یا آموزشی را در سایت جشنواره قرار بدهیم تا شرکت‌کنندگان تصویر بهتری از آثار مورد انتظار ما به دست بیاورند. مخاطبین و علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با جشنواره حتماً به سایت جشنواره به آدرس www.armanjashnvareh.com مراجعه کنند.