جمعه 31 فروردین 1403

بحران انرژی، اتحادیه اروپا را در مذاکرات هسته‌ای ایران فعال کرده است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
بحران انرژی، اتحادیه اروپا را در مذاکرات هسته‌ای ایران فعال کرده است

یک کارشناس مسائل بین الملل در مورد علت فعال شدن اروپا در مذاکرات هسته ای گفت: زمستان نزدیک است و اروپایی‌ها می‌دانند با تداوم وضعیت موجود کار به هیزم و زغال‌سنگ می‌رسد. آن‌ها به دنبال این هستند که با توافق هسته‌ای با ایران، نفت ایران وارد بازار شود.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با رادیو درباره علت ورود اروپا به‌صورت فعال در مذاکرات هسته‌ای گفت: بهانه اتحادیه اروپا قبلاً این بود که چون شرکت‌های اروپایی با طرف آمریکایی معامله می‌کنند نمی‌توانند تحریم‌های ایران را نادیده بگیرند زیرا در این صورت خودشان مشمول تحریم می‌شوند. این فعالیت اخیر اتحادیه اروپا در مذاکرات به دلیل بحران انرژی است زیرا بعد از جنگ روسیه در اوکراین یک بحران در بازار انرژی در بخش‌های نفت و گاز به وجود آمد.

وی افزود: زمستان نزدیک است و اروپایی‌ها می‌دانند با تداوم وضعیت موجود کار به هیزم و زغال‌سنگ می‌رسد. آن‌ها به دنبال این هستند که با توافق هسته‌ای با ایران، نفت ایران وارد بازار بین‌الملل شده و شوک مثبتی به بازار انرژی وارد شود. این مسئله باعث کاهش قیمت و امید اروپایی‌ها به آینده بازار انرژی می‌شود.

بهشتی پور با بیان اینکه اطلاعات کمی درباره مذاکرات هسته‌ای منتشر شده است، گفت: جزئیات مذاکرات مطرح نمی‌شود چون نمی‌خواهند تحت‌تأثیر فضاسازی رسانه‌ای قرار بگیرد. البته از مجموعه موضع‌گیری‌های مسئولین خودمان و مسئولین آمریکایی می‌توان متوجه شد که مسائل تقریباً روشن شده است و طرف آمریکایی باید به خواسته‌های ایران تن دهد و در واقع توپ در زمین آمریکا قرار دارد.

وی اصلی‌ترین موضوع موردبحث در مذاکرات هسته‌ای را پادمان هسته‌ای عنوان و بیان کرد: این موضوع در چارچوب آژانس بین‌المللی اتمی مطرح و در این راستا سؤالاتی درباره مسئله هسته‌ای ایران بیان شده است. ایران معتقد است پادمان هسته‌ای و سؤالات آن ساخته پرداخته آمریکا، انگلیس و اسرائیل است که باید در چارچوب اقدام سیاسی حل‌وفصل شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به طرح بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره و اظهار کرد: بر اساس این طرح، در فاصله 120 روز یعنی از زمان توافق تا امضای تعهدات دو طرف، باید مسئله پادمان هسته‌ای بسته شود زیرا این موضوع اساساً مربوط به سال 2013 بود و پرونده آن قبلاً بسته شده بود. این موضوع به‌صورت شفاهی پذیرفته شده است و باید به‌صورت کتبی قید شود.

وی درباره تضمین‌های هسته‌ای که ایران به دنبال آن است توضیح داد و ابراز کرد: پیشنهاد شده است تضمینی داده شود تا اگر دو سال بعد رئیس‌جمهور آمریکا به هر دلیلی از این توافق خارج شد، ایران بتواند غرامت بگیرد. اینکه آمریکایی‌ها واقعاً غرامت می‌دهند یا خیر محل سؤال است اما به‌هرحال خوب است که از قبل برای آن پیش‌بینی شده باشد. این موضوع نیز ظاهراً به‌صورت شفاهی مورد توافق دو طرف قرار گرفته است اما هنوز مکتوب نشده است.