چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

بدهی 9 تریلیونی ایران به هند چه تاثیری بر صنعت برنج دارد؟

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
بدهی 9 تریلیونی ایران به هند چه تاثیری بر صنعت برنج دارد؟

تاثیر تحریم های بین المللی باعث مشکلاتی در چرخش مالی و صادرات و واردات برنج شده است اما بالاخره ایران راهی برای پرداخت بدهی 9 تریلیونی به هند پیداکرده است که باعث رونق بازار برنج در سال آینده خواهد شد.

کشور ایران که در حال حاضر بزرگ‌ترین وارد کننده برنج هندی است، بالاخره بدهی صادرکنندگان هندی را پرداخت خواهد کرد. بعد از گذشت سال 1398 این مبلغ به عددی بیش از نه تریلیون ریال رسید.

34 درصد برنج تولیدی سالیانه در کشور هند توسط ایران وارد می‌شود اما بدهی‌های ذکرشده باعث اختلال در تجارت این دو کشور شده‌اند. این مشکلی جدی برای کشور ایران است زیرا کشاورزی، تجارت، صادرات، خرید و فروش برنج و همچنین تولید و چاپ کیسه برنج از محبوب‌ترین و پردرآمدترین مشاغل کشور هستند.

وینود کاول، رئیس‌کل انجمن‌های صادرات برنج هند دراین‌باره گفته است: " در چند روز گذشته، شرکت‌های هندی در حال دریافت پرداختی که از سال 2019 به تعویق افتاده بود هستند." همچنین او تأکید کرد: " بیشتر از 52 درصد پرداخت‌ها که نزدیک به بیش از 5 تریلیون ریال است از طریق بانک‌های UCO توسط شرکت‌های هندی دریافت شده است." او ادامه داد: " این خبر بسیار خوبی برای صنعت برنج است."

بر اساس سخنان کاول، در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال 1399 میزان صادرات برنج هندی به ایران به 25 درصد نسبت به همین دوره در سال قبل سقوط کرده است. او دراین‌باره گفت: " با دریافت منظم حواله‌ها و تضمین پرداخت، در سال جاری صادرات دوباره افزایش پیدا خواهد کرد که در چند ماه آینده آمار دقیق‌تری دراین‌باره به دست خواهد آمد."

در طول سال‌های 98 و 99 ایران 1.32 میلیارد تن برنج هندی وارد کرده است که ارزشی حدود 50 تریلیون ریال دارد. به علت تأخیر در انجام پرداخت این مبلغ بانک‌های بین المللی به صادرکنندگان برنج هندی پیشنهاد داده‌اند در آینده تنها در صورتی برنج را به ایران بفرستند که پرداخت وجه به‌طور کامل انجام شده باشد. آقای ساتیش گول مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صادراتی برنج هندی دراین‌باره می‌گوید: " تسویه‌حساب کردن بدهی‌های ایران آسایش خاطر زیادی برای افراد این صنعت به همراه داشته است. ما انتظار داریم بعد از گذر سال جدید ایران، دوباره معاملات بین این دو کشور از سر بگیرد. " جناب گول که یکی از رؤسای کمیته برنج ایران هم هست، ادامه داد: "ماه‌های اوج واردات برنج هندی به ایران از اوایل دی‌ماه تا اواخر فروردین است و بیشتر از 40 درصد خرید و فروش سالیانه در همین دوره انجام می‌شود."

یکی از صادرکنندگان سونپاتی (شهری در شمال هند) برنج هندی اظهار داشت که ایران بدهی بعضی از شرکت‌های برنج را با درهم توسط مأموران مستقر در عربستان سعودی پرداخت کرده است. همچنین او اضافه کرد: " برنج هندی در بازار ایران متقاضیان زیادی دارد اما به علت تأخیر در پرداخت، صادرکنندگان خاطره خوشی ندارند بااین‌حال خریداران برنج دفترهایی در دبی راه‌اندازی کرده‌اند و قرار است صادرات از این راه انجام شود."

تمام صادرکنندگان موافقت کرده‌اند که در صورت برداشته شدن تحریم های علیه ایران توسط دولت جدید آمریکا تقاضای خرید و تجارت برنج با ایران رشد بارزی خواهد داشت که این خبر خوبی برای کاسبان برنج است. همچنین این تجارت راه جدیدی برای افرادی باز می‌کند که می‌خواهند از طریق برنج درآمد داشته باشند. شرکت‌های تولیدکننده برنج محسن، طبیعت و خاطره از بهترین فروشندگان برنج هندی در بازار فعلی ایران هستند. شرکت تورنگ چاپ، یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده کیسه و چاپ بسته بندی برنج در ایران، به‌طور اختصاصی کار بسته بندی این فروشندگان برنج هندی را انجام می‌دهد. بر اساس شواهد موجود تقاضای برنج دانه بلند باسماتی (هندی) در بازار رو به افزایش است و همه تولیدکننده های برنج در حال خرید کیسه برنج های بیشتری برای سال جدید هستند.

بدهی 9 تریلیونی ایران به هند چه تاثیری بر صنعت برنج دارد؟ 2