جمعه 10 فروردین 1403

برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند ایران قوی هستیم / 20 درصد درآمد باید از اقتصاد دانش بنیان باشد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند ایران قوی هستیم / 20 درصد درآمد باید از اقتصاد دانش بنیان باشد

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمد رضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در نشست دبیران ستاد تجاری سازی سپاه استان‌ها و نمایندگان استانی شرکت پیشگامان وابسته به بنیاد تعاون بسیج با عنوان «نشست عهد» درباره مسئله اصلی نظام و انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مسئله اصلی انقلاب اسلامی، تحقق بیانیه گام دوم به منظور رسیدن به آرمان بلندی که برای آن تعریف شده یعنی تمدن نوین انقلاب اسلامی، است تا بلکه بدین وسیله زمینه سازی ظهور و حاکمیت اسلام را در جهان فراهم فراهم شود.

وی افزود: حال برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند ایران قوی به عنوان الگوی تمدنی تابعه هستیم تا بتوانیم این ایران قوی را تکثیر کنیم، لذا برای رسیدن به این موضوع نیازمند آن هستیم که به استقلال کامل در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی امنیتی برسیم، البته لازمه رسیدن به این استقلال همان گونه که همگان اطلاع دارند، علم و فناوری است، یعنی با داشتن علم و فناوری می‌توانیم به اقتدار ملی برسیم و پس از آن قدرت بین المللی را هم کسب کنیم.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تاکید براینکه ما نمی‌خواهیم با کشور گشایی به قدرت بین‌المللی برسیم، ادامه داد: برای رسیدن به قدرت مورد اشاره باید موفق به کسب جریان های نخبگی و صندلی‌های نخبگی در دنیا بشویم که باز لازمه تحقق آن علم و فناوری است؛ رشد کمی خوبی درحوزه علم و فناوری که بستر اصلی آن در دانشگاه ها و مراکز علم و فناوری است، داریم ولی به لحاظ کیفی همچنان فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه از ایده تا مصرف چرخه‌ای وجود دارد، اضافه کرد: ما در حوزه ایده، دانش و تولید فناوری تا حدود زیادی به توفیقاتی رسیدیم، ولی در همین حوزه هم برای تجاری سازی کاری نکردیم، یعنی چرخه‌ای را تا بازار مصرف شکل دادیم، با وجود این که در تولید علم رتبه خوبی در دنیا پیدا کردیم، اما نتوانستیم قدرت علمی را شکل دهیم؛ بدین معنی که از علم تولید شده خودمان نتوانستیم ثروت تولید کنیم.

سردار حسنی آهنگر افزود: بر این اساس ما بازار ایده ها، دانش و فناوری تولید شده نداریم و فقط بازار را به محصول محدود کردیم به همین خاطر فقط دنبال تجاری سازی هستیم در حالی که الآن نمایه (سایت) مقالات استاندارد شده ISI از بابت فروش این مقالات درآمدی بالای 70 میلیارد دلار دارد و این در حالی است که حتی افرادی که در کشورمان مقالات مورد اشاره آنها در این نمایه وجود دارد برای دریافت آن باید رقمی حدود 150 هزار دلار پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: یعنی غرب به این نتیجه رسیده که می تواند در زنجیره تولید علم و از چرخه ایده تا مصرف، بازار داشته باشد در صورتی که ما این بازار را نداریم؛ پس بازار منحصر به تجاری سازی محصول نیست بلکه خود ایده دانش و فناوری‌های تولید شده هم می توانند بازار داشته باشند.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) ادامه داد: اما قسمت دومی که در کشور بیشتر جای افتاده و ادعا می‌کنند زیست بومی را شکل دادند، زیست بوم علم و فناوری است؛ در صورتی که در این بخش هم هنوز نتوانسته قدرت لازم را کسب کند، زیرا قرار بود در افق 1404، کشور20 درصد درآمدهای خود را از مسیر اقتصاد دانش بنیان به دست آورد، در حالی که الان این عدد 24 صدم درصد است.

وی همچنین گفت: چون اقتصاد دانش بنیان یا زیست بوم علم و فناوری در اقتصاد کشور نقش دارد، این موضوع باید آسیب شناسی شود که چرا هنوز تا رسیدن به درصد مورد اشاره فاصله زیادی داریم؛ واحدهای فناوری، مراکز نوآوری، هسته‌های فناوری، مراکز رشد تخصصی، شرکت های دانش بنیان یا شتاب دهنده‌ها، پارک های علم و فناوری، کارخانه های نوآوری و صندوق نوآوری چرخه زیست بوم را به اندازه کافی شکل دادیم ولی هنوز این برای کاری که بوجود آمده اند کار زیادی انجام ندادند.

سردار حسنی آهنگر در توضیح این مطلب بیان داشت: قرار بود زیست بوم علم و فناوری درگیر حل مسایل اقتصادی کشور شود و اقتصاد معیوب ما را ضمن درست کردن آن را به اقتصاد دانش بنیان تبدیل کند و همچنین هزینه های تولید ما که بسیار زیاد و بالاست را نیز کاهش دهد، کیفیت پایین محصولات را افزایش دهد، بهره وری و کارایی را بالا ببرد و نهایت اینکه اقتصادمان را رقابت پذیر سازد.

وی با بیان اینکه ما در حوزه اقتصاد افق ترسیم شده بلندتری داریم، عنوان کرد: قرار بود به اقتصاد دوازدهم دنیا برسیم؛ قرار بود ما از اقتصاد رتبه دوازدهم جهان که اکنون در اختیار کره جنوبی است عبور کنیم حال آیا در بازار صادراتی دنیا سهمی از محصولات دانش بنیان کشورمان داریم؟ اگر باشد آن خیلی پایین است زیرا همان 24 صدم درصدی هم که عنوان شد، با ارفاق لحاظ شده است.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: حال در اینجا نقش دانشگاه ها چیست؟ دانشگاه ها به ویژه دانشگاه جامع امام حسین (ع) چند نقش ویژه دارد، از جمله اینکه باید در حوزه تفهیم و فهم این مسئله شرکت کند و برای کمک در سیاست گذاری های این حوزه، کمک کند همچنین زیرساخت ها و امکانات نرم افزاری که در دانشگاه وجود دارد و شرکت های دانش بنیان به آن نیاز دارند را در اختیار قرار دهد تا بتوانند از آن بهره بگیرند.

وی گفت: دانشگاه جامع امام حسین (ع) می‌تواند کمک حال خوبی برای مجموعه های دانش بنیان باشد به عنوان مثال می تواند برای اعتبار بخشی به دانش تولید شده آزمایشگاه های خود را در اختیار آنها قرار دهد؛ در بحث حمایتی و رفع مشکلات حقوقی و نیز مشکلاتی که اقتصاد دانش بنیان و زیست بوم علم و فناوری در کشور دارد، این دانشگاه می تواند کم حال باشد.

سردار حسنی آهنگر افزود: ورشکستگی اکثر شرکت ها از جمله شرکت‌های صنعتی را هم این دانشگاه می تواند با مهارت افزایی و برگزاری دوره ها و کلاس های تواتمندسازی بهبود بخشد؛ اقتصادی که به بدنه حوزه دفاع و امنیت و نهادها و سازمان هایی که به انقلاب اسلامی متصل هستند نیز می توانند بازار کار مناسبی براین شرکت ها فراهم کنند که در این صورت چرخه آنها به چرخه اقتصاد کشور مانند شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج اتصال می‌یابد.

انتهای پیام / ب

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید حسنی حسنی آهنگر آهنگر سردار محمد رضا حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه امام حسین (ع) این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است