دوشنبه 9 مهر 1403

بررسی باستانشناسی شهرستان کوهبنان آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بررسی باستانشناسی شهرستان کوهبنان آغاز شد

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از آغاز بررسی باستانشناسی شهرستان کوهبنان توسط کارشناسان خبر داد.

فریدون فعالی روز دوشنبه با اشاره به اینکه بررسی باستانشناسی شهرستان کوهبنان به سرپرستی مشترک علی سرداری و مرتضی خانی پور انجام می شود، افزود: طی این بررسی تمامی آثار و شواهد حضور انسان از قدیم ترین زمانها تا آثار واجد ارزش دورههای متاخر اسلامی مورد شناسایی، مستند سازی و ثبت قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: شهرستان کوهبنان با مساحتی معادل سه هزار و 330 کیلومتر مربع در شمال استان کرمان واقع شده و دارای آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی است که برپایه بررسیهای پراکنده صورت گرفته پیشین شواهدی از حضور انسان در دوره میان سنگی در پهنه این شهرستان گزارش شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: کوهبنان به لحاظ موقعیت مناسب آب و هوایی دارای شرایط مناسب و مساعد استقرارهای انسانی بوده که در دورههای بعد نیز حیات و حضور انسان تداوم داشته است.

وی افزود: آرامگاه شیخ ابوسعید ابوالخیر و مقبره آخوند از آثار شاخص این شهرستان در دوره اسلامی به شمار می رود که در حاشیه شهر امروزی کوهبنان واقع شده اند.

کوهبنان در فاصله 180 کیلومتری شمال شرق مرکز استان واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*