شنبه 1 اردیبهشت 1403

بررسی تحقق یک وعده / توضیحاتی درباره طرح محرمانگی اموال مسئولان / جزئیاتی از پرونده اخلال‌گران ارزی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
بررسی تحقق یک وعده / توضیحاتی درباره طرح محرمانگی اموال مسئولان / جزئیاتی از پرونده اخلال‌گران ارزی

محرمانه بودن اموال مسئولان / صیانت از فضای مجازی / سالروز تاسیس ارتش / تحولات اخیر آذربایجان و... از موضوعات و اخبار پربازدید تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

گزارش ایسنا در خصوص وعده مجلس برای برگزاری علنی جلسات بررسی طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

اخیرا پس از برگزاری انتخابات هیات رییسه کمیسیون مشترک بررسی کننده این طرح و اظهارات برخی نمایندگان، این سوال در ذهن افکار عمومی قوت گرفت که وعده علنی بودن جلسات کمیسیون محقق می شود و یا خیر؟

اما اکنون با تشکیل اولین جلسه کمیسیون مشترک به صورت غیرعلنی این گمانه زنی ها مطرح شد که شاید وعده های علنی بودن جلسات کمیسیون مشترک در حد همان وعده باقی بماند و مذاکرات کمیسیون به صورت غیرعلنی دنبال شود.

توضیحات هادی طحان نظیف در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح «محرمانه بودن اموال مسئولان» و تفسیر شورای نگهبان از این موضوع هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص این طرح متن جدیدی به تصویب مجلس نرسیده و مصوبه فعلی نیز مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است، افزود: چنان‌چه مصوبه‌ای خلاف شرع و قانون اساسی نباشد حتما شورای نگهبان آن را تایید می‌کند. در حال حاضر قانون حاکم، قانون مجمع است و باید دید آیا مصوبه‌ای در مجلس به تصویب می‌رسد یا نه. شورای نگهبان پیشتاز ثبت دارایی و اموال مسئولان در سامانه بود.

در همین رابطه سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان اصل ماجرای جنجالی «محرمانگی دارایی های مسئولان» توضیحاتی دراین باره ارائه کرد و نوشت: در حقیقت براساس طرح مذکور سازمان‌ها موظفند، اطلاعات مالی و اقتصادی مسئولان را در سامانه قوه قضائیه مانند گذشته به اشتراک بگذارند و محرمانه بودن آن با عنایت به رفت و برگشت گذشته بین مجلس هشتم و شورای نگهبان و در نهایت مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

علی خضریان همچنین در نامه ای به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی از طرح شکایت خود ازمحمدجواد، ظریف وزیر سابق امور خارجه در کمیسیون اصل نود خبر داد.

موضوعاتی که به عنوان شکایت از ظریف در این نامه مطرح شده، عبارتند از: بی‌تفاوتی نسبت به احتمال خروج دولت‌های بعدی آمریکا از برجام، عدم شناخت از تفاوت و اهمیت تحریم‌ها، عدم فهم از دوره‌های مختلف تحریمی و علت پیروی اروپا از آمریکا، عدم تسلط به متن برجام در مورد بازگشت‌پذیری تحریم‌ها، عدم تسلط به متن در حوزه رفع تحریم‌ها، تناقض در رعایت خطوط قرمز رهبری، زمان بازگشت‌پذیری ایران.

گزارش سخنگوی قوه قضاییه از جزئیات محکومیت پرونده اخلال گران ارزی سال 96 هم از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

بر اساس این گزارش، رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد و بر این اساس ولی الله سیف به تحمل 10 سال، احمد عراقچی به 8 سال و سالار آقا خانی به 13 سال حبس محکوم شدند.

امروز همچنین، جمعی از فرماندهان و کارکنان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس این سازمان با آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

در این مراسم امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و حجت الاسلام عباس محمد حسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز در مرقد مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی حضور داشتند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

مقابله با هر گونه تهدید در دستور کار نیروهای چهارگانه ارتش است

ارتشی که از معنویت برخوردار نباشد، پوشالی است

ارتش ایران از اسلامی‌ترین ارتش‌هاست

فلسفه تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی معنویت محور شون ارتش بود

***

تحلیل یک پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک درباره تحولات اخیر آذربایجان از پربازدید های بامداد امروز بود.

دیاکو حسینی با تاکید بر این که باید استراتژی مدون و مشخصی را در قفقاز اتخاذ کنیم که کشورهای منطقه بدانند ایران چه خطوط قرمزی را ترسیم کرده، اظهار داشت: آنچه مشخص است این تحولات مربوط به آذربایجان، بازی خطرناکی است که هیچ کشوری سود نمی‌برد و تلاش برای راه حل دیپلماتیک و خطوط قرمز ایران را به عنوان گزینه‌های معتبر حفظ کنیم.

انتهای پیام