پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری

شهرکرد - ایرنا - سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری در 19 خردادماه 1401 برای این استان از نظر راهبردی (استراتژیک) حائز اهمیت بود چرا که برخی از موانع و گره‌های پیش پای توسعه استان تنها با مصوبات سفر استانی حل می‌شد تا ریل‌گذاری جدیدی برای جهش و توسعه آینده استان انجام شود.

رییس جمهور در سفر استانی خود به چهارمحال و بختیاری از چند "کلیدواژه" استفاده کرد، آنچنان که استان در آینده به این کلیدواژه‌های مهم نیاز اساسی دارد.

یکی از مهمترین گزاره‌هایی که در این سفر، مردم از زبان رییس جمهور شنیدند در خصوص مسائل مرتبط با " آب " به عنوان یکی از کلیدی‌ترین نیازهای چهارمحال و بختیاری بود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در همان بدو ورود به شهرکرد تاکید کرد:" طرح‌های آب‌رسانی که در استان داریم. برنامه‌ریزی شده که در سال جاری این موضوع به یک سامان و نتیجه قطعی برسد".

همچنین رییس‌جمهور در نشست شورای اداری با تشریح مشکل کم آبی در این استان، خاطر نشان کرد: "الان آب به میزانی که قبلا بوده، نیست و باید همت کرد که از این آب بهترین شکل استفاده شود. یک وقتی بحث کمبود آب است یک وقت سخن از مدیریت آب است اینجا باید آب را مدیریت کنیم برای موفقیت در این مدیریت شرط بسیار مهم آن همکاری همه مردم است".

رئیسی بر ضرورت تامین آب شرب و طراحی طرحی جامع مبتنی بر عدالت برای تامین آب استان تاکید کرد و خاطرنشان کرد: شرط موفقیت چنین طرحی نیز همکاری مردم است. برای مردم تبیین شود که این میزان آب داریم و این میزان هم به این شکل اختصاص داده شده است.

رئیس‌جمهور الگوی کشت مناسب را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: همه معتقد به الگوی کشت مناسب برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی هستند.

این کلیدواژه مهم یکبار دیگر از سوی آیت‌الله رئیسی در نشست خبری مطرح شد و رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای حل مشکلات چهار محال و بختیاری درباره کم‌آبی چیست؟، اظهار داشت: درست است که چهارمحال و بختیاری نیز نسبت به سالهای گذشته کم‌آب‌تر شده است اما این استان همچنان یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است و نکته مهم و حیاتی درباره مشکل آب در چهارمحال و بختیاری مدیریت صحیح منابع آب است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد؛ باید با کمک و همکاری خودِ مردم و همه کسانی که در طول سالهای متمادی از منابع آبی این منطقه بهره‌مند می‌شدند مصرف منابع آبی موجود را بر محور عدالت مدیریت کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش وزیر نیرو درباه تدوین طرح جامع و شفاف آب چهارمحال و بختیاری بر محور عدالت در بهره‌مندی از منابع آب گفت: مردم نشان دادند که محدویت‌ها را به شرط رعایت عدالت می‌پذیرند اما تبعیض به هیچ‌وجه برای آنان قابل قبول و پذیرش نیست و لذا به دنبال آن هستیم تا با تهیه و اجرای این طرح مدیریت منابع آب به شکل عادلانه انجام شود.

دومین کلیدواژه‌ای که در سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی مورد تاکید قرار گرفت،"بهره‌گیری از ظرفیت‌های خدادادی" موجود در استان بود.

آیت‌الله رئیسی در این سفرها بارها بر این مساله تاکید کرد که؛ " چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های خدادادی بسیاری در عرصه‌های کشاورزی، گردشگری و منابع طبیعی دارد که بهره‌گیری صحیح و مناسب از این ظرفیت‌ها می‌تواند به حل مشکلات استان از جمله در زمینه ایجاد اشتغال کمک کند.

رییس‌جمهور افزود: در این سفر آشنایی دقیق‌تری با ظرفیت‌های چشمگیر چهارمحال و بختیاری در زمینه گردشگری پیدا کردم و با اطمینان می‌گویم که فعال شدن حداکثری ظرفیت‌های گردشگری استان حتما می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری در استان را برطرف کند.

رییس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های این استان و وجود طبیعت بکر و دست نخورده در این منطقه افزود: در این استان زمینه‌های بسیاری برای توسعه کشاورزی، دامداری و گردشگری وجود دارد و از همه بالاتر نیروی انسانی مستعد و کارآمد و به ویژه جوانان تحصیلکرده که در این استان کم نداریم؛ اینها ظرفیت‌های ارزشمندی است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند مشکلات را حل کند. حتما زیبنده مردم بسیار عزیز، غیور و شجاع این استان نیست که شاهد فقر یا بیکاری در استان باشیم. انشاءالله فقر، بیکاری و محرومیت مرتفع شود و امیدوار هستیم که با همت خودِ مردم و با خدمتگزاری دولت این کار دنبال شود.

در نشست اداری چهارمحال و بختیاری نیز رییس‌جمهور با بیان اینکه سد «باباحیدر» تا آخر سال جاری آبگیری شود، افزود: جنگل‌های بلوط زاگرس نعمت الهی است. سیاست‌گذاری، حمایت، نظارت و هدایت با است و اقدام دست مردم است. رویکرد ما این است که دولت هدایت، حمایت، نظارت داشته باشد اما بگذاریم بخش خصوصی فعال و کارآفرینان میدان داشته باشند. باید به مردم و بخش خصوصی میدان داد.

کلیدواژه دیگر مهم این سفر راهبردی "اشتغال " بود که در سخنان رئیس جمهور و اعضا هیات دولت در چهارمحال و بختیاری مورد تاکید قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی در خصوص اشتغال جوانان با اشاره به اینکه توسعه و رونق بیشتر کشاورزی در چهارمحال و بختیاری نیز به عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکل اشتغال در استان در مصوبات سفر مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: اساسا با توجه به نامگذاری سال 1401 به عنوان سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین مصوبات سفرهای استانی ناظر به ایجاد فرصت‌های اشتغال دانش پایه و بر محور رونق تولید تنظیم می‌شوند.

رییس جمهور گفت: اعتبارات لازم برای مصوبات سفر دولت مردمی به چهارمحال و بختیاری تصویب شده و مسئولین مربوط به این موضوع در استان و در تهران باید تلاش خود را متمرکز بر تخصیص هر چه سریع‌تر این اعتبارات و رساندن آنها به پای طرح‌های مورد نظر در استان قرار دهند.

آیت الله رئیسی در سفر خود به چهارمحال و بختیاری در بازدید از کارخانه نساجی حجاب شهرکرد و مجتمع صنعتی کشتارگاه جونقان نیز بر توسعه واحدها برای ایجاد اشتغال را مورد تاکید قرار داد.

در شورای اداری نیز پیشنهادات ارائه شد درباره اشتغال به صورت آینده نگر بود، رییس جمهور با تقدیر از اقدامات بنیاد مستضعفان در ایجاد اشتغال و احداث کارخانه تولید پارچه چادر مشکی، گفت: نگاه ما در زمینه اشتغال فقط به وزارت کار نباشد بلکه خط‌های تولید را افزایش دهید من با اینکه یک اداره بیاید یک کارمندی را با فشارهای مختلفی مشغول کند مخالفم، کجا می‌خواهید مشغول کنید؟ اول یک خط تولید افزایش دهید بعد به جای یک نفر، هزار نفر اشتغال ایجاد کنید.

این تاکید رییس جمهور بر اشتغال را باید در کنار سخنان وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی به عنوان یک راهبرد برای چهارمحال و بختیاری تلقی کرد، چرا که به گفته وزیر، تکمیل زیرساخت‌های احداث مجتمع 100 هکتاری گلخانه‌ای نیز با هماهنگی صورت گرفته با وزیر جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

حجت الله عبدلملکی با تأکید بر اینکه توسعه اشتغال استان به صورت جدی در حال پیگیری است، افزود: امسال برای چهارمحال و بختیاری 20 هزار فرصت شغلی هدف‌گذاری شده است و تمام منابع مورد نیاز و زیرساخت‌های قانونی و حقوقی لازم را نیز تدارک دیده‌ایم.

کلیدواژه مهم دیگر در این سفر تاکید بر تجهیز، بهسازی و توسعه راه‌های مواصلاتی بود که رییس جمهور در این زمینه دستورات لازم را صادر کرد.

آیت‌الله رئیسی در نشست خبری تکمیل زیرساخت‌های مواصلاتی و ارتباطی را از نیازمندی‌های بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های گردشگری استان دانست و اظهار داشت: تکمیل زیرساخت‌های لازم برای رونق گردشگری در چهارمحال و بختیاری در مصوبات این سفر دیده شده است.

عملیات ساخت ایستگاه راه‌آهن شهرکرد که روزگاری یکی از آرزوهای مردم چهارمحال و بختیاری در حوزه حمل نقل بود با حضور وزیر کشور آغاز شد، این طرح یکی از همان 700 طرح نیمه تمام زیرساختی و زیربنایی بود که در این سفر بسیار مورد تاکید قرار گرفت.

عملیات ساخت 15 هزار واحد مسکونی طرح ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری با حضور وزیر کشور از مهمترین دستاوردهایی زیرساختی و زیربنایی برای این استان بود که از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کلیدواژه‌های مهم سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری در قالب مصوبات سفر در شورای اداری با اعداد آمار از سوی اعضا هیات دولت مطرح شد.

مصوبات راهبردی دولت برای جهش و توسعه چهارمحال و بختیاری

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: 70 طرح عمرانی و اجرایی در بخش‌های مختلف ویژه سفر رییس‌جمهور و هیات دولت در استان اجرا می‌شود.

سید صولت مرتضوی افزود: پیش از سفر رییس جمهور به استان‌ها، نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف بر اساس اسناد آمایشی استان و همچنین طرح تحول دولت تشکیل و تصمیماتی در استان برای تصویب طرح‌های عمرانی و اجرایی اتخاذ می‌شود که در استان برای اجرای این طرحهای عمرانی و اجرایی 208 توافقنامه انجام شد.

به گفته وی، در اسناد آمایش و سند بالادستی استان موضوع کشاورزی و دامپروری از مزیت‌های نسبی استان است که در شکوفایی و توسعه چهارمحال و بختیاری نقش شایانی دارد و دولت سیزدهم نیز به کمک استان آمده و تصمیم‌های قابل قبولی در این مدت برای چهارمحال و بختیاری براساس مزیت‌های استان به خصوص در بخش کشاورزی و آب اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: براساس نظر و کار کارشناسی در سطح استان و ملی و در وزارتخانه‌ها و جلسات مدیریتی که در حوزه معاونت اجرایی برگزار شد و جلساتی که در با حضور معاون اول رییس جمهور تشکیل شد، تعداد 208 توافق در قالب 70 طرح عمرانی و اجرای برای استان به تصویب رسید که برای اجرای این طرح‌ها با 23 دستگاه اجرایی موافقتنامه مبادله شد و به تایید معاون اول رییس جمهور رسید.

مرتضوی با اشاره به اینکه 31 طرح از این تعداد در حوزه زیربنایی است، افزود: چهارمحال و بختیای در مرکز ایران است و به دلیل مشکلات زیرساختی و زیربنابی در بن بست قرار دارد که با اجرایی این طرح این استان از بن بست خارج خواهد شد.

وی اظهار داشت: در حوزه آب، خاک و کشاورزی نیز 24 طرح، در حوزه بهداشت و درمان 14 طرح، در حوزه صنعت و معدن پنج طرح، حوزه رفاه اجتماعی و اشتغال 45 طرح، درحوزه فرهنگی، آموزشی، ورزشی و گردشگری 52 طرح و در سایر حوزه‌ها هشت طرح مصوب شد.

معاون اجرایی رییس جمهور افزود: با توجه به دستورات رییس جمهور در راستای طرح نهضت ملی مسکن خوشبختانه سالانه 10 هزار واحد مسکن شهری و سه هزار و 500 واحد مسکن روستایی در استان احداث می‌شود و زمین نیاز مسکن شهری و تسهیلات سه هزار و 500 واحد روستای تامین شده است.

به گفته وی، در سایر حوزه‌ها به خصوص حوزه بهداشت و درمان نیز تصمیماتی اتخاذ شده که استان چهارمحال و بختیاری را از لحاظ ضریب تخت بیمارستان به نرخ متوسط کشور و بالاتر آن خواهد رساند.

مرتضوی به حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های حمایتی از جمله ستاد اجرای فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان برای رفع مشکلات استان و محرومیت‌زدایی اشاره کرد و گفت: در بازیدی که از کارخانه چادر مشکی حجاب داشتید، فرمودید در رابطه با توسعه چادر مشکلی تماسی با رییس بنیاد متسضفعان گرفته شود که مسوولان این بنیاد قول دادند که منابع مورد نیاز این کارخانه از جمله تسهیلات ارزی که مورد نیاز را با نرخ آزاد تامین کنند و قول داده شد حسب دستور، این کارخانه فعال‌تر شود و بنیاد مستضعفان برای رفع مشکلات بخش دامپروی و کشاورزی این استان ورود پیدا کرده است.

معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به اینکه در اسناد آمایش و اسناد بالادستی استان به موضوع کشاورزی و دامپروری به عنوان مزیت‌های نسبی استان اشاره شده، گفت: این مزیتها می‌تواند به شکوفایی استان کمک شایان کند.

وی به سفرهیات دولت به استان و اتخاذ تصمیمات بسیار قابل قبولی براساس مزیت‌های استان به خصوص در بخش کشاورزی و دامپروری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه برای ازدواج جوانان در استان بیش از یک‌هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواح در ظنر گرفته شده، که امسال پرداخت خواهد شد.

معاون اجرایی رییس جمهور از پرداخت 9هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در استان در راستای ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت خبر داد و گفت: نرخ مهاجرت از استان غیر قابل قبول است و با اجرایی شدن این مصوبات که حسب دستور رییس جمهور برای استان با نگاه کارشناسی تدیون شده غبار محرومیت ازچهره استان زوده می‌شود.

مدیریت جامع برای آب چهارمحال و بختیاری از دستاوردهای سفر استانی

وزیر نیرو گفت: طرح جامع مطالعاتی تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و گردشگری چهارمحال و بختیاری از مدتی قبل آغاز شده است.

علی‌اکبر محرابیان تاکید کرد: این طرح در مراحل پایانی است تا به سرانجام برسد و برای تامین آب آشامیدنی در چهارمحال و بختیاری دستورات صادر شده و سرعت خوبی گرفته است و امیدواریم طرح‌های مرتبط با آب مورد نیاز شهرها و روستاهای استان به‌زودی تکمیل و بهره‌برداری شود.

وی تصریح کرد: برای آبرسانی روستایی قراردادهایی با پیمانکاران بخش خصوصی بسته شده و طرح جهاد آبرسانی استان هم آغاز شده است و کار حال انجام و پیشرفت است و البته به‌نظر می‌رسد این مهم نیاز به تقویت دارد و اعتبار آن از محل ردیف‌های متمرکز وزارت نیرو افزایش می‌یابد و به 2 برابر می‌رسد.

وزیر نیرو اظهار داشت: در همین راستا قراردادهای مرتبط با جهاد آبرسانی چهارمحال و بختیاری از یک‌هزار و 500 میلیارد ریال به سه هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد که این به‌غیر از اعتبارات آبرسانی روستایی بوده و به صورت معمول، تک‌روستایی و مجتمع‌های روستایی در حال انجام است.

محرابیان تکمیل طرح‌های سدسازی و شبکه‌های آن را از موضوعات مهم چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در این راستا روند اجرایی احداث سد باباحیدر شهرستان فارسان سرعت یافته است و تاکید شده تا عملیات آب‌گیری این سد در سال‌جاری انجام شود.

وی افزود: شبکه و خطوط انتقال این سد بعد از ابلاغ مصوبه سفر شروع می‌شود و سد گهرو شهرستان کیار هم سرعت قابل‌توجهی می‌یابد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در شبکه‌های آبیاری برای طرح‌های سورک شهرستان شهرکرد، باباحیدر شهرستان فارسان، پمپاژ ناغان شهرستان کیار و سد چشمه‌زنه شهرستان شهرکرد را جزو طرح‌های ویژه و مصوب پیش‌بینی کردیم تا سرعت مطلوبی یابد.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی انتقال آب از سد باباحیدر به فارسان و جونقان در شهرستان فارسان و روستاهای مسیر را با ابلاغ در نیمه نخست امسال همزمان با پیشرفت پروژه آغاز می‌شود.

محرابیان با اشاره به پیش‌بینی اعتبار مناسب برای طرح‌های جمع‌آوری فاضلاب در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برخی روستاهای استان که تعداد اندکی است، برق مناسب ندارند و به مدیران برق استان ابلاغ شد که این روستاها برق‌رسانی شود.

وی گفت: همچنین پیش‌بینی شد تا سهم چهارمحال و بختیاری در پانل خورشیدی افزایش یابد و با توجه به جمعیت عشایری استان دو هزار بسته امسال توزیع می‌شود که عملیات خرید 800 بسته آن انجام شده است.

محرابیان تاکید کرد: مجموع اعتبار در مصوبه سفر به چهارمحال و بختیاری در بخش آب 20 هزار میلیارد ریال است که با تزریق آن شاهد پیشرفت این طرح‌ها در استان هستیم.

تحول بخش کشاورزی با مصوبات سفر رییس جمهور

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از قطب‌های تامین امنیت غذایی به ویژه در بخش پروتئین است، گفت: برای توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی استان 25 طرح با اعتباری بیش از 2 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

سید جواد ساداتی‌نژاد افزود: با تصویب مصوبات طرح‌های حوزه کشاورزی در جلسه هیات دولت و اجرایی شدن آنها تحول بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: در بخش زیرساخت شهرک‌های کشاورزی 130 میلیارد تومان، سنددار کردن اراضی کشاورزی 80 میلیارد تومان، تجهیز آزمایشگاه برای بذر گیاهان دارویی 10 میلیارد تومان، مبارزه با بیماری‌های دام و طیور 30 میلیارد تومان، ایجاد زیرساخت‌های دانش‌بنیان در بخش نهاده‌های کشاورزی برای نخستین بار 20 میلیارد تومان، بازسازی و مردمت ایلراه‌ها وآب شرب انسان و دام عشایر 140 میلیارد تومان، ایجادزیرساخت مجتمع آبزی‌پروری و برق‌رسانی 35 میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: برای صیانت از جنگل و مرتع زاگرس 90 میلیارد تومان، آبخیزداری و آبخوانداری 240 میلیارد تومان، تجهیز یگان اطفای حریق 30 میلیارد تومان، طرح توسعه بافات دیم گیاهان دارویی و نوسازی باغات به خصوص باغات مادری بادام 190 میلیارد تومان، اجرای سامانه پایش و پیش‌بینی سرمازدگی باغات برای نخستین بار 10 میلیارد تومان، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و انتقال شبکه‌ها فرعی بهسازی کانال‌ها، ایستگاه پمپاژ و انتقال آب با لوله 840 میلیارد تومان، بهسازی و مرمت قنات‌ها یک‌هزار میلیارد تومان و ایجاد جاده‌های بین مزارع 50 میلیارد تومان پیش شده است.

وی از پیش‌بینی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع تبدیلی در استان در این سفر خبر داد.

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفیت‌های خوبی در تولید ماهیان سردآبی و خوراک آبزیان در سطح استان وجود دارد و با افتتاح سه کارخانه تویلد خوراک آبزیان در استان ظرفیت تولید خوراک آبزیان و تولید خوراک میگو نیز افزایش پیدا کرد و کشور از واردات آن بی‌نیاز شد.

به گفته وی، سالانه 370 هزار تن در کشور خوراک دام و آبزیان تولید می‌شود که با تامین مواد اولیه این صنعت مشکلات حوزه تولیدات آبزیان کاهش پیدا خواهد کرد.

ساداتی‌نژاد گفت: این استان در حوزه پرورش ماهی در قفس در کارون4، تولید گیاهان دارویی معطر، توسعه باغات دیم ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و مرکز تحقیقات کشاورزی استان یکی از مراکز تحقیقاتی است که به پژوهش‌های خوب دست یافته است و امروز 6 طرح جدید دانش‌بنیان در این مرکز رونمایی شد.

وی به وجود 22 طرح نیمه‌تمام باغات در استان اشاره کرد و گفت: امروز بخش کشاورزی از ضعیف بودن زنجیره تولید رنج می‌برد که برای توسعه این بخش 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است.

وزیر جهادکشاورزی یکی از ضرورت‌های بخش کشاورزی را توسعه گلخانه ها دانست و اظهار داشت: پایین بودن سطح گلخانه‌ها از دیگر مشکلات این استان است.

ساداتی‌نژاد به احداث 25 ایستگاه پمپاز آب در سطح استان برای تامین آب کشاورزی اشاره کرد و گفت: امید است این طرح‌ها با همکاری وزارت نیرو تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

زیرسازی در منطقه کمتر برخوردار از دستاوردهای سفر رییس جمهور

زیرساختی و توسعه مناطق محروم و راه های مواصلاتی استان در این سفر مورد تاکید قرار گرفت و برای آن اعتبارات و مصوبات لازم در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: در این سفر برای توسعه زیرساختهای روستایی و مناطق کمتربرخوردار مصوباتی در نظر گرفته شد.

سید امیرحسین مدنی گفت: برای شهرستان لردگان اعتبارات لازم اختصاص می یابد و علاوه بر آن از محل صندوق کارآفرینی نیز اعتبارات افزایش خواهد یافت.

ساخت 15 هزار واحد مسکونی طرح ملی مسکن با حضور وزیر کشور نیز یکی از اقدامات زیربنایی بود که قول آن به مردم داده شده بود و در این سفر آغاز شد و یکی از دستاوردهای سفر است.

احمد وحیدی همچنین در این سفر برای توسعه زیرساختی استان اعلام کرد که اختصاص 200 میلیارد تومان جهت رفع مشکلات منطقه منظریه شهرکرد پیش‌بینی شده است.

دولت برای توسعه بخش حمل و نقل در این استان مصوباتی را اتخاذ کرده است که راه آهن از مهمترین این طرح هاست.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرای خط ریلی مبارکه به سفیددشت به شهرکرد اشاره کرد و گفت: طول مسیر این محور ارتباطی 90 کیلومتر است که زیرسازی آن در چهارقطعه در دست اجراست.

عباس خطیبی تصریح کرد: تاکنون قطعه نخست این محور 60 درصد، قطعه دوم 97 درصد، قطعه سوم 31 درصد و قطعه چهارم از 18 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است که در مجموع به 60 درصد می‌رسد.

خطیبی خاطر نشان کرد: این محور ریلی دارای 2 ایستگاه سفیددشت و شهرکرد است که احداث آن در مجموع تاکنون 11 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه در مجموع زیرسازی، ایستگاه‌ها و روسازی خط ریلی مبارکه به سفیددشت به شهرکرد از 42 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 این محور به بهره‌برداری برسد.

خطیبی از هزینه کرد 730 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهن چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: تکمیل این طرح به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد که با همت دولت سیزدهم تامین می‌شود.

وی به ایستگاه راه‌آهن شهرکرد نیز اشاره کرد و گفت: این ایستگاه در 21 هکتار زمین با زیربنای 3 هزار 100 مترمربع طراحی شده است که طراحی سالن مسافربری آن متناسب با نمادهای فرهنگی و اقلیم این منطقه است.

خطیبی افزود: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری ظرفیت جابه‌جایی سالانه 700 هزار مسافر و 3.3 میلیون تن بار را دارد.

فرصت 2 سال برای مصوبات استانی سفر 

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به سفر رییس‌جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت به این استان گفت: دولت سیزدهم صدق‌الوعده است و تا 2 سال آینده اتفاقات خوبی در روند توسعه‌ای استان شکل خواهد گرفت.

غلامعلی حیدری افزود: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت در روز پنجشنبه 19 خرداد مهمان چهارمحال و بختیاری بودند و در جریان این سفر اقدامات بسیار خوبی انجام و اعتبارات مطلوبی برای توسعه استان اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه در این سفر، مشکلات و مسائل استان از نزدیک و به صورت میدانی، لایه به لایه و حوزه به حوزه مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: در پایان سفر رییس‌جمهور به استان به اندازه 15 سال بودجه عمرانی چهارمحال و بختیاری، بودجه و اعتبار برای استان مصوب شد.

حیدری به تصویب 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه‌های آب، راه‌های ارتباطی، کشاورزی، بهداشتی، ورزشی و فرهنگی و دیگر بخش‌های مورد نیاز استان در سفر رییس‌جمهور نیز اشاره کرد و در تشریح برنامه‌های سفر یادآور شد: آیت‌الله رئیسی در این سفر در منطق "لبد "به عنوان یکی از کم برخوردارترین مناطق استان حضور یافت، منطقه‌ای که چهار ساعت با مرکز استان فاصله دارد و رییس‌جمهور با حضور در این بخش از استان با مردم عشایر دیدار و مسائل آنان را از نزدیک ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، این کلیدواژه‌ها به عنوان محوری‌ترین رویکرد سفر دولت به چهارمحال و بختیاری بود که در آینده باعث رشد و توسعه جهش استان خواهد شد.

برچسب‌ها

بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 2
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 3
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 4
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 5
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 6
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 7
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 8
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 9
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 10
بررسی 4 کلید واژه مهم توسعه استان / رهاورد یک سفر برای چهارمحال و بختیاری 11