جمعه 10 فروردین 1403

برگزاری جشنواره‌های 9 گانه برای بانوان / افتتاح شهردخت نوآوری برای نخستین بار در شهر تهران

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
برگزاری جشنواره‌های 9 گانه برای بانوان / افتتاح شهردخت نوآوری برای نخستین بار در شهر تهران

مشاور امور بانوان شهرداری تهران گفت: 9 جشنواره در 9 بوستان از عید فطر تا میلاد پیامبر (ص) طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در بوستان بانوان برگزار می‌شود.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مریم اردبیلی با اشاره به جشنواره فراغتی بوستان‌های بانوان شهر تهران، گفت: پس از کرونا فشار زیادی بر روی آحاد مردم به ویژه کودکان و بانوان ایجاد شد و محدودیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این فضا مؤثر باشد.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران افزود: 9 بوستان ویژه بانوان در مناطق تهران در ابعاد متفاوت وجود دارد که در این بخش تا روزی 10 هزار بازدید وجود داشته است؛ اهمیت یافتن فراغت از جمله مواردی است که باید به آن توجه داده شود.

وی با اشاره به اینکه مهارت‌ها و سبک زندگی که در بخش اوقات فراغت انجام می‌شود می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد؛ بیان کرد: یک خانم برای اینکه امور خانواده را بگذراند به موضوع اوقات فراغتش کمتر پرداخته می‌شد و به مسئله اوقات فراغت به صورت حاشیه‌ای نگاه می‌شده است.

پرداختن به موضوع فراغت در زندگی، آینده بچه‌ها را می‌سازد

اردبیلی با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد پرداختن به موضوع فراغت در زندگی؛، آینده بچه ها را می سازد، یادآور شد: ما به عنوان خادمان شهر باید اوقات فراغت مردم را برنامه ریزی کنیم.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران در ادامه با اشاره به وجود 5 میلیون زن و دختر به عنوان شهروند در تهران تاکید کرد: 9 جشنواره در 9 بوستان از عید فطر تا میلاد پیامبر (ص) طراحی و برنامه ریزی کرده ایم که در بوستان بانوان برگزار می شود و طی آن از گروه های مختلف بانوان دعوت می کنیم که در این جشنواره ها شرکت کنند.

وی با بیان اینکه هر جشنواره حول محور یک جامعه هدف اجرا می شود، گفت: جشنواره اول ویژه معلولان، ناتوانان و سالمندان، جشنواره کارآفرینان، جشنواره خانواده ها، جشنواره ویژه محلات، دختران و نوجوان و جشنواره ای ویژه بانوان شاغل در شهرداری تهران که جمعیت این قشر به 12 هزار نفر می رسد و در نهایت جشنواره ویژه سمن ها و گروه های جهادی برگزار می شود.

برای نخستین بار شهردخت نوآوری در شهر تهران افتتاح می‌شود

اردبیلی با اشاره به ویژه برنامه‌های درنظر گرفته شده در این جشنواره‌ها، افزود: ایستگاه‌ها و ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری تدارک دیده شده است؛ همچنین بازی‌هایی را برای زنان و کودکان و مادربزرگ‌ها درنظر گرفته‌ایم.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه در ایام تابستان برای گروه‌های خاص برنامه‌هایی درنظر گرفته شده است، ادامه داد: برای نخستین بار شهردخت نوآوری در شهر تهران افتتاح می‌شود که ویژه دختران نوجوان و جوان است. همچنین در نظر داریم تا دو شهردخت دیگر نیز به این ظرفیت اضافه کنیم.

وی بیان کرد: در نظر داریم تا دختران نوجوان و جوان در کارگاه‌ها، رویدادهای کارآفرینی، نوآوری و راه اندازی استارتاپ‌ها شرکت کنند تا دختران به عنوان کنشگران شهر برای مشکلات شهر تصمیم گیری کرده و به آن رسیدگی کنند و از همه مهمتر راهکارهایی برای حل آن پیدا کنند.

به زنان به عنوان حلال مسائل نگاه می‌کنیم

اردبیلی با بیان اینکه ما به زنان به عنوان حلال مسائل نگاه می‌کنیم، یادآور شد: همچنین زنان سرپرست خانوار و همچنین برای فرزندان آنها به ویژه در حوزه برنامه‌های تحصیلی و هدایت شغلی آنها برنامه‌های مفصلی در نظر گرفته‌ایم.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به پیش رو بودن روز دختر تاکید کرد: روز دختر شروع یک روشنگری برای دختران در محله‌ها است. در این روز اقدام به برگزاری جشنواره قصه‌های دختران، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و همچنین جشن ویژه خانواده‌های دارای فرزند دختر برگزار می‌شود.

اجرای فاز دوم ریحان شهر و رویدادهای مردمی در روز دختر

وی با اشاره به رویکرد شهرداری تهران مبنی بر خانواده محوری بر پایه کنشگری زنان و دختران، گفت: اجرای فاز دوم ریحان شهر و رویدادهای مردمی در قالب روز دختر درنظر گرفته شده است.

اردبیلی خاطرنشان کرد: هر آنچه به عنوان امکانات در شهر داریم را باید ارتقا دهیم تا قدرت و اعتبار مدیریت شهری را به شهروندان به ویژه بانوان تفویض اختیار کنیم تا آنها بتوانند آرزوهایشان را در شهر محقق کرده و مدیریت شهری نیز از توان مدیریتی و خلاقیت در رفع مشکلات شهر استفاده کند.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران در این زمینه گفت: این موضوع جدی است و ما به دنبال این هستیم تا زنان به عاملیتی برای تأثیرگذاری و اثربخشی تبدیل شوند.

وی افزود: دوگانه اصلی ما برای زنان منفعل بودن و تأثیرگذار بودن آنها است؛ زنی که بتواند مدیریت زندگی خود را خلق کند چه در خانواده و چه در جامعه باشد می‌تواند کنش خود را بازتولید کند و عنصری منفعل و قربانی نخواهد بود.

به دنبال حضور فعال زنان در جامعه هستیم

اردبیلی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دنبال این بودیم که زنان در جامعه حضور فعال داشته باشند، ادامه داد: برخی اوقات زنان فکر می‌کنند در چارچوبی اسیر هستند و دوگانگی خانه و جامعه به زنان آسیب وارد می‌کند.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران بیان کرد: زنان سال‌ها مجبور به انتخاب میان نقش خانوادگی و اجتماعی بودند و صورت بندی منفعلی نیز ایجاد شد؛ متأسفانه در قواعد بازی غیرانسانی که مردانه نوشته شده است زنان ما دچار مشکل شدند.

وی با اشاره به اینکه زنان خلق نشدند که در میانه باشند، یادآور شد: زنان خلق شدند که در اوج باشند و متأسفانه در جامعه انعطافی نبود؛ ما باید ساختارهایی را خلق کنیم تا زنان بتوانند به درستی کار کنند و چارچوب‌های تنگ اجتماعی و خانوادگی برطرف شوند؛ اگر این اقدام انجام شود و عاملیت زنان بازگردد می‌توان اقدامات مناسبی را برای آنها انجام داد.

وظیفه شهرداری ریل‌گذاری مناسب را برای بانوان است

به اعتقاد اردبیلی؛ وظیفه شهرداری این است که در تهران ریل گذاری مناسبی را برای بانوان ایجاد کند تا آنها بتوانند نقش آفرینی مناسبی داشته باشند؛ بارقه‌های خوبی در میان دختران جوان وجود دارد و در فضای کنونی زنان می‌توانند به آینده شهر کمک کنند.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران درباره ایجاد امنیت برای بانوان در شهر تهران تاکید کرد: گاهی اوقات فضاهای شهری بر انسان‌ها اولویت پیدا می‌کنند، ما نیازمند شهری هستیم که اقتضائات انسانی را در برگیرد و در این میان زنان اهمیت پیدا می‌کنند زیرا اگر محیط برای بانوان مناسب باشد برای خانواده‌ها نیز مناسب می‌شود.

لزوم ایجاد نگاه زنانه در مدیریت شهری

وی گفت: باید نگاه زنانه را در مدیریت شهری ایجاد کنیم، زیرا زنان به تمام خانواده توجه می‌کنند و اشاعه نگاه زنان سبب مناسب شدن شهر برای خانواده‌ها می‌شود؛ به دنبال این هستیم که مدیریت شهری بخشی از شناخت و تصمیم‌گیری در مسائل را با کنشگری زنان انجام دهد.

اردبیلی افزود: تهران - خانواده در حال شکل‌گیری است و امیدواریم تا پایان سال این نگاه را در تمام مدیریت شهری توسعه دهیم.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران ادامه داد: تعلق خانوادگی در ایران جدی است و این موضوع می‌تواند مبنای تحول اجتماعی قرار گیرد؛ تبدیل تهران به عنوان شهری خانواده محور به معنای این است که اقتضائات تمامی اعضای یک خانواده مدنظر قرار گیرد و به عقیده ما تهران - خانواده با نگاه زنانه محقق می‌شود.

وی با اشاره به زنان زندانی بیان کرد: به قوه قضائیه اعلام شده است که آماده به‌کارگیری زنان رأی باز هستیم و شهرداری تهران تعهد کرده است که هیچ خانم رأی بازی وجود نخواهد داشت که نتوان برای آنها اشتغال ایجاد کرد.

اردبیلی با بیان اینکه از برنامه‌ریزی برای کل محلات اجتناب خواهیم کرد، یادآور شد: به دنبال این هستیم تا برنامه‌ها از سمت شهروندان در محلات ادامه شود و برنامه کلی نداشته باشیم.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به پارک‌های مادر و کودک تاکید کرد: تعدادی بوستان ویژه بانوان وجود دارد که در آن بوستان‌ها اشرافیت کامل صورت گرفته است و زنان و دختران ما می‌توانند با پوششی آزاد در آن پارک‌ها حاضر شوند.

وی با بیان اینکه اما شهروندان از ما درخواست دیگر نیز داشتند، گفت: به صورت متعدد به ما اعلام شد تا در فضای پارک‌های محلی قسمتی ویژه بانوان برای ورزش و آسایش بانوان تعبیه شود؛ همچنین خانم‌ها تقاضا داشتند تا برای داشتن امنیت کامل، فضایی مخصوص برای آنها ایجاد شود.

فضای پارک‌های مادر و کودک به معنای دیوارکشی نیست

اردبیلی افزود: این فضاها به معنای دیوارکشی نیست بلکه فضایی با امنیت کامل و زنانه به دور از نگرانی‌ها و ایجاد مزاحمت است.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه تعداد مدیران زنی که در شهرداری تهران شاغل هستند، نسبت به دوره قبل تغییری نکرده است، ادامه داد: معتقد هستیم که حضور بانوان در مدیریت شهری مثبت است.

وی با اشاره به طرح‌های مشاور یار بیان کرد: در تمامی مناطق مشاوره‌های ما انجام می‌شود و جنبه مشاوره‌ای در تمامی بوستان‌های بانوان در حال تقویت است و به دنبال شرایطی هستیم که بانوان از این مشاوره‌ها بهره مند شوند.

اداره کل امور زنان شهرداری به سازمان تبدیل می‌شود؟ زنان بازیگران اصلی مشاغل خانگی و خرد هستند