جمعه 10 فروردین 1403

برگزاری مراسم محرم باید مطابق فرموده مقام معظم رهبری باشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برگزاری مراسم محرم باید مطابق فرموده مقام معظم رهبری باشد

تهران - ایرنا - معاون سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر آنکه اکثر مردم جامعه خواهان اقامه عزای سیدالشهدا هستند تصریح کرد: نوع برگزاری و کیفیت آن در ایام کرونا باید مطابق با فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و فضای زیستی ما باشد. باید با خلاقیت و ابتکار برگزاری مراسم سیدالشهدا را تمهید و تسهیل کنیم.

حجت‌الاسلام مصطفی جلالی معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی درباره برگزاری مراسم محرم گفت: بیش از 90 درصد مردم کشور در آیین عزاداری سالار شهیدان شرکت می کنند. همچنین مراسم محرم به دلیل تنوع مکانی از گستره بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین از کوچک‌ترین روستاهای مرزی تا کلان شهرها؛ قومیت‌های مختلفی با این حادثه عظیم اجتماعی پیوند دارند.

مردم نقش تعیین کنننده‌ای در برگزاری مراسم ماه محرم دارند

دبیر ستاد محرم سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: مراسم محرم همیشه برای مردم این مرز و بوم، قداست و اهمیت ویژه‌ای داشته و با توجه به اهمیت بالای این موضوع و فراگیری آن در کشور باید اذعان داشت که مردم؛ نقش اصلی و تعیین کننده‌ای در برگزاری مراسم محرم دارند.

وی یادآور شد: مشارکت مردم همواره اتفاقات مهمی را در محرم رقم می‌زند و در این بین کارکرد اصلی سازمان تبلیغات اسلامی، فعال کردن مردم و زمینه سازی برای همکاری و مشارکت مؤثر آنها است.

محرم اتفاقی است که توسط مردم مدیریت می‌شود

حجت‌الاسلام جلالی تأکید کرد: اکثر مردم جامعه خواهان اقامه عزای سیدالشهدا هستند، اما نوع برگزاری و کیفیت آن در ایام کرونا باید مطابق با فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و فضای زیستی ما باشد. باید با خلاقیت و ابتکار برگزاری مراسم سیدالشهدا را تمهید و تسهیل کنیم.

باید گفت که محرم اتفاقی است که توسط مردم مدیریت می‌شود و تاکنون هم با اقدامات مردم معتقد، متدین و متعهد از گردنه‌های سخت و دشوارعبور کرده و سازمان تبلیغات اسلامی در این عرصه وظیفه دارد اقدامات مردم را تسهیل و تعدیل کند و هنگامی که نیاز به برخورد باشد این برخورد توسط نهاد های حاکمیتی اعمال خواهد شد.

وی افزود: ما بین دو گروه قرارداریم. اول گروهی که امسال را مانند سال‌های قبل دانسته و توقع برگزاری مراسمی مانند سال‌های گذشته را دارند که این با در نظر گرفتن شرایط فعلی امکان پذیر نیست و گروه دیگر که عمدتا از خارج کشور هدایت می‌شوند و قصد دارند تا با این بهانه و در فرصت پیش آمده تعظیم شعائر حسینی را کمرنگ کنند.

شیوه‌نامه‌های ابلاغی بستر برگزاری مراسم محرم را فراهم آورده

دبیر ستاد محرم سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: طبق اعلام مکرر وزارت بهداشت باید توانایی زندگی با کرونا را داشته باشیم و عزاداری سیدالشهدا نیز بخشی از زندگی ما است. باید راه درست عزاداری در شرایط کرونایی را پیدا کرده و بدون اصرار برشکل قدیمی، اقامه عزاداری را با بهره‌گیری از ابتکار و خلاقیت با شیوه‌ای نوین برگزار کنیم.

معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: شیوه‌نامه‌های ابلاغی نیز کاملا زمینه و بستر برگزاری مراسم محرم را فراهم آورده و هیچ مانعی برای برگزاری مراسم وجود ندارد. در این شرایط برگزاری مراسم مانند تمامی شئون دیگر زندگی امری منطقی بوده و قطعا عدم پذیرش محدودیت‌ها نیز امری غیر منطقی خواهد بود، لذا سازمان تبلیغات اسلامی موضعی اصولی را اتخاذ کرده تا بتوانیم با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌ها مراسم محرم را برگزار کنیم.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
برگزاری مراسم محرم باید مطابق فرموده مقام معظم رهبری باشد 2
برگزاری مراسم محرم باید مطابق فرموده مقام معظم رهبری باشد 3