پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

برگزاری مسابقات منطقه‌ای و بین‌المللی مناظره / باشگاه دانشجویان و مناظره‌کنندگان جوان تشکیل می‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
برگزاری مسابقات منطقه‌ای و بین‌المللی مناظره / باشگاه دانشجویان و مناظره‌کنندگان جوان تشکیل می‌شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست خبری مرحله کشوری دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و با حضور جمال رحیمیان معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رضا فریدزاده رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی امروز (31 اردیبهشت ماه) در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد. در این نشست رحیمیان با اشاره به این که دانشگاه جدا از رسالت آموزش و ارتقای سطح سواد دانش دانشجویان، رسالت مهم فرهنگ سازی و فرهنگ‌پذیر کردن دانشجویان را نیز برعهده دارند، اظهار کرد: دانشجویان هم‌زمان با کسب علم و دانش مربوط به رشته مورد علاقه خود در دانشگاه، خواسته یا ناخواسته و به مرور رشد شخصیتی، فرهنگی و اجتماعی پیدا می‌کنند که این موضوع برای آینده کشور بسیار مهم است. وی با تاکید بر این که دانشجوی امروز مدیر فرداست، گفت: هر اندازه رشد جامعه‌پذیری دانشجویان بهتر و دقیق‌تر باشد، طبیعتا این افراد در آینده با روش و منش جامعه‌پسندتر و اخلاقی‌تر مجموعه خود را مدیریت می‌کنند. معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: جهاددانشگاهی نیز به عنوان یک نهاد بر آمده از انقلاب، از ابتدا یکی از وظایف خود را تمرکز بر مباحث مهم فرهنگی و فرهنگ‌پذیر کردن دانشجویان و آماده کردن آن‌ها برای مسئولیت پذیری در جامعه قرار داده است. وی تصریح کرد: بسیاری از مدیران، کارشناسان و حتی هنرمندان جامعه، افرادی هستند که رشد و تکوین خود را در برنامه‌های جهاددانشگاهی پشت سر گذاشته‌اند. به عنوان مثال جهاددانشگاهی، 16 جشنواره تئاتر دانشجویی را برگزار می‌کرد که باعث شد بسیاری از هنرمندان کنونی از این جشنواره‌ها به جامعه هنری کشور وارد شوند و می‌توان گفت جهاددانشگاهی پیشقراول عرصه تئاتر بوده است. رحیمیان با اشاره به پیشینه برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان ایران گفت: جمعی از متفکران حوزوی در سال 1381 در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری بر موضوع زمینه‌سازی برای ایجاد فضای گفتگو، آزاداندیشی و نظریه‌پردازی تاکید کردند. مقام معظم رهبری نیز ضمن تایید این دغدغه بیان کردند که مجموعه‌های ذیربط به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اقدام کنند. معاون فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: جهاددانشگاهی نیز پس از بررسی ابعاد مختلف این موضوع، در سال 91 اولین دوره مسابقات مناظره دانشجویی را برگزار کرد. ما از پیشروان عرصه مناظرات در فصای دانشجویی هستیم و تاکنون 10 دوره این مناظرات برگزار شده و طی این ده سال توانستیم فضایی ایجاد کنیم که مناظرات روزبه‌روز بیشتر مورد استقبال دانشجویان قرار بگیرد. این استقبال نشان می‌دهد جهاد توانسته به بخشی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در بحث آزاداندیشی بپردازد. وی با بیان این که این اقدامات توسط این نهاد نه به عنوان وظیفه اداری بلکه به عنوان تکلیفی در برابر منویات مقام معظم رهبری و خواسته‌ها و نیاز‌های دانشجویان پیگیری شد، گفت: مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی را راه‌اندازی کردیم و این مرکز تا به امروز توانسته است به خوبی این فضا را در دانشگاه‌ها پیش ببرد. رحیمیان در ادامه از ایجاد تغییرات بنیادی در دوره‌های بعدی مسابقات مناظرات دانشجویی خبر داد و گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی توسعه کمی و کیفی مسابقات را مد نظر دارد و در دوره بعد این مسابقات با تحولات گسترده برگزار خواهد شد.

تشکیل باشگاه دانشجویان و مناظره کنندگان جوان معاون فرهنگی جهاد تصریح کرد: از دوره یازدهم درصدد هستیم باشگاه دانشجویان و مناظره‌کنندگان جوان را تشکیل دهیم، برگزاری مناظره اساتید در حال برنامه‌ریزی و تدوین است و در حال شکل‌دهی شورای عالی مناظره هستیم. رقابت 400 تیم در دوره دهم مناظرات دانشجویی در ادامه رضا فریدزاده رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به بیان جزییات مرحله نهایی دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی پرداخت و گفت: در مرحله استانی و دانشگاهی این دوره با حضور 400 تیم در قالب گروه‌ها و تیم‌های 4 نفره در 36 واحد جهاددانشگاهی آغاز شد و 50 تیم به مرحله منطقه‌ای راه یافتند. وی اظهار کرد: از بین شرکت کنندگان 56 درصد شرکت‌کنندگان در این دوره آقا و 44 درصد خانم بودند. دانشجویان علوم انسانی در مقطع کارشناسی نیز بیشترین شرکت‌کنندگان هستند و تاکنون 54 مناظره برخط برگزار شده و 16 تیم به مرحله نهایی راه یافتند که از فردا (1 خرداد ماه) مرحله مقدماتی مناظرات آغاز می‌شود. رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی افزود: در مرحله مقدماتی مرحله کشوری، 8 مسابقه آنلاین برگزار می‌شود و 8 خرداد مرحله یک‌چهارم نهایی، نیمه‌نهایی و 9 خرداد فینال مسابقات در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران به صورت حضوری برگزار می‌شود. وی در خصوص گذاره‌های انتخاب شده برای مناظره دانشجویان گفت: گزاره‌ها از بین 300 گزاره توسط شورای علمی مناظرات انتخاب شده است و با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها فرم‌های داوری به‌روزرسانی شده است. فرید زاده از انتخاب بهترین سخنران فردی مناظران برای اولین بار در این دوره خبر داد و گفت: در کنار اساتید تیم داوری، تیم برگزیدگان دانشجویی دوره‌های قبل نیز در امتیازدهی مشارکت می‌کنند و در فینال علاوه بر تیم داوری، داور نکته‌یاب هم حضور دارد و با طرح سوال از مباحث مطرح، توانمندی دانشجویان را نکته‌ای بررسی می‌کند.

تشکیل باشگاه مناظره‌کنندگان جوان وی با بیان این که در اختتامیه نیز باشگاه مناظره‌کنندگان جوان تشکیل و انتخاب هیات رییسه باشگاه برگزار می‌شود، افزود: در تابستان سال جاری نیز مسابقه برگزیده برگزیدگان بین تیم‌های برگزیده 10 دوره این مسابقات برگزار خواهد شد. رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی از دانشگاه تهران برای میزبانی این دوره از مسابقات تشکر کرد و گفت: هدف این است که دستور برزمین‌مانده رهبری را بلند و یکی از نیاز‌های دانشجویان را برطرف کنیم. برای همین دست یاری را به سوی تمامی نهاد‌های فرهنگی دراز می‌کنیم و امیدواریم مسئولان فرهنگی با مشارکت در شورای عالی مناظرات به ما در این راستا کمک کنند. برگزاری مسابقات منطقه‌ای و بین‌المللی مناظره در بخش پایانی این نشست، رحیمیان در پاسخ به این سؤال که آیا قصد برگزاری مسابقات مناظره به صورت بین‌المللی را ندارید؟ گفت: در جهاددانشگاهی وقتی اقدامی در عرصه ملی به بلوغ رسید، جنبه منطقه‌ای و بین‌المللی به آن داده می‌شود. تصمیم داریم دانشجویان سایر کشور‌ها را نیز وارد مسابقات کنیم. البته بعید می‌دانم دوره یازدهم این مهم محقق شود، اما از دوره 12 به بعد دانشجویان کشور‌های منطقه، دانشجویان کشور‌های اسلامی و به مرور دانشجویان همه کشور‌ها را دعوت خواهیم کرد. فریدزاده نیز گفت: مسابقات مناظره سال‌هاست به زبان‌های عربی و انگلیسی در جهان برگزار می‌شود و ما باید تلاش کنیم برگزیدگان مسلط به انگلیسی و عربی را در مسابقات جهانی و بین‌المللی شرکت کنند. در ادامه این نشست، رحیمیان با اشاره به ظرفیت‌ها و جذابیت بالای مناظرات دانشجویی برای پخش از رسانه ملی، از صداوسیما گله کرد که در انعکاس این رویداد حضور ندارد و گفت: درخواست ما از صداوسیما پخش مناظرات در شبکه‌های فرهیخته‌محور مثل شبکه چهار است. واکنش به کپی‌برداری از مسابقات مناظره دانشجویی فریدزاده نیز در پاسخ به این سؤال که برخی مراکز مسابقات مناظره دانشجویی را کپی‌برداری کرده و عین آن را برگزار می‌کنند، واکنش شما نسبت به آن‌ها چیست؟ گفت: ما به عنوان سازمان دانشجویان خوشحال می‌شویم مناظره و آزاداندیشی توسعه پیدا کند، اما برخی مجموعه‌ها بدون هماهنگی با سازمان دانشجویان عینا از این مسابقات کپی‌برداری کردند که از نظر اخلاقی مناسب نیست اگر با ما تماس می‌گرفتند ما قطعا اجازه این کار را می‌دادیم. وی اظهار امیدواری کرد بعد از تشکیل شورای عالی مناظره در خرداد با حضور نهاد‌ها و سازمان ذیربط بسیاری از این کج‌سلیقی‌ها رفع شود و افزود: این مساله را از لحاظ حقوقی پیگیری کرده‌ایم، اما به دلیل نفس حقوقی در ثبت مالکیت معنوی فکر نمی‌کنم به هدف مدنظر برسیم. فریدزاده در خصوص جوایز این دوره نیز اعلام کرد: گروه اول هفت میلیون تومان و گروه دوم شش میلیون تومان جایزه می‌گیرند. به تیم اخلاق چهار میلیون و به بهترین سخنران فردی نیز یک میلیون اهدا می‌شود. در پایان این مراسم نیز از کتاب «مناظرات برنده» نوشته استیون ال جانسون و سایت مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی در قالب جدید به آدرس http://isdc.ir رونمایی شد.