جمعه 10 فروردین 1403

برگزاری هفتمین اجلاس گردشگری و اقتصادی ایران و قطر

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
برگزاری هفتمین اجلاس گردشگری و اقتصادی ایران و قطر

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، از اهم توافقات این اجلاس می‌توان به تشکیل کارگروه تجاری بین دو کشور و همچنین تأسیس مراکز تجاری بین بخش‌های خصوصی ایران و قطر اشاره کرد.

همچنین استقرار وابسته بازرگانی در سفارتخانه‌های دوکشور و استفاده از بندرگاه‌ها برای توسعه صادرات و واردات کالا و همچنین همکاری اتاق‌های بازرگانی و تشویق بخش خصوصی دو کشور برای سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین بررسی راهکارهای مناسب برای تسهیل این توافق، از جمله بندهای توافق فی مابین بود.

نمایندگان دو کشور همچنین در زمینه توسعه همکاری‌ها در زمینه برق، آب و گاز و توسعه همکاری در زمینه میراث فرهنگی، صنایع گردشگری از جمله برگزاری هفته فرهنگی و ترویج صنایع و هنرهای سنتی در اصفهان به توافق رسیدند.

از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به همکاری در زمینه نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی طرف قطری در ایران و تشویق بخش خصوصی دو کشور در این زمینه اشاره کرد؛ توافق برای امضای سند همکاری در حوزه آموزش عالی و پژوهش‌های بین علمی و استفاده طرف قطری از امکانات بندری و راه‌آهن ایران برای ترانزیت و حمل کالا میان دو کشور امضا شد.

همچنین توافقات گسترده در زمینه ارتباطات، فن‌آوری اطلاعات و حفاظت و تعمیر کابل‌های فیبر نوری و همچنین در زمینه کشاورزی شامل استفاده از تجربیات و دانش فنی در حوزه‌های زراعی، دامی و شیلات توافق حاصل شد.

در این این توافق‌نامه نیز در زمینه محیط زیست و استفاده از تجربیات و دانش ایران در این حوزه‌ها و همچنین اعزام نیروی کار ایران به قطر و تشکیل کارگروه مشترکی برای این منظور و توافق برای انعقاد و موافقتنامه معاضدت حقوقی دوجانبه امضا شد.

هیات قطری در این اجلاس یک روزه، متشکل از وزیر تجارت و صنایع دولت قطر و رئیس قطری کمیسیون مشترک، سفیر قطر در تهران، شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی رییس اتاق بازرگانی قطر و نمایندگان ذی‌ربط حضور داشتند.