سه‌شنبه 28 فروردین 1403

برگزاری همایش آزادگان با حضور یکهزار و 300 آزاده

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع

تهران - ایرنا - دبیر ستاد پنجمین همایش آزادگان اردوگاه موصل 2 در عملیات خیبر گفت: این همایش از 26 تا 28 مردادماه به مناسبت سالروز ورود آزادگان به کشور با حضور یکهزارو 300 آزاده در دانشگاه امام حسین (ع) تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، سید نعمت‌الله آرامی که از آزادگان 10 ساله دوران دفاع مقدس نیز است روز سه شنبه در نشست خبری پنجمین همایش آزادگان اردوگاه موصل 2 در عملیات خیبر، بازدید از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بازدید از برج میلاد و تجدید پیمان با امام راحل و شهدا را از برنامه‌های این همایش عنوان کرد.

وی افزود: در همایش قبلی که سه سال پیش برگزار شد حدود هزار و 500 تن از آزادگان شرکت کردند. بنا داشتیم پنجمین همایش را در سال‌های قبل برگزار کنیم که با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا به زمان دیگری موکول شد.

آرامی خاطرنشان کرد: در 2 سال اخیر حدود 200 تن از آزادگان دار فانی را وداع گفتند که علت فوت بخش زیادی از آنها بیماری کویید 19 بوده است.

وی تاکید کرد: سابقه برگزاری همایش ویژه آزادگان به انس و علاقه آنان پس از بازگشت از اسارت و ارتباط با اسرا برمی‌گردد. اسرا پس از چندی که در میان خانواده حضور یافتند دلتنگ دوستان خود در اسارت شدند، کم کم ارتباطات خانوادگی بین اسرا شکل گرفت و حتی دیدارهای خانوادگی در شهرهای مختلف اتفاق افتاد. بحث همایش اگر از یک روستا و شهر امروز به وسعت یک کشور برگزار می‌شود قرار نیست به همین بسنده کنیم. ما به جهانی شدن فکر می‌کنیم و امیدواریم حمایت‌ها به گونه‌ای باشد که بتوانیم منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این خصوص پیگیری کنیم.

مسوول همایش آزادگان موصل 2 در عملیات خیبر تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تعابیر عجیبی درباره آزادگان دارند و این همایش در حقیقت عملی و تحق منویات ایشان درباره آزادگان و مهمترین آن دورهمی اسرای دوران دفاع مقدس است. آرامی ادامه داد: در طول برنامه به مسائل روز و هم‌افزایی و برنامه‌های بصیرت‌افزایی هم پرداخته می شود.

برنامه های همایش آزادگان

یکی آزادگان دوران دفاع مقدس و مسوول بخش فرهنگی پنجمین همایش آزادگان اردوگاه موصل 2 در عملیات خیبر نیز در خصوص برنامه‌های فرهنگی این مراسم گفت: غروب چهارشنبه اولین روز همایش مصادف با ورود اولین گروه آزادگان از مرز خسروی است، آزادگان از سراسر کشور در دانشگاه امام حسین (ع) مستقر و افتتاحیه همایش برگزار می شود.

محمد سلیمیان افزود: صبح پنجشنبه پس از ادای احترام به شهدای دانشگاه سرود سلام فرمانده با سبک و سیاق متناسب با کودکان اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: سرودهایی که در دوران اسارت برای حفظ روحیه آزادگان اجرا شده و متعلق به خود اسراست نیز اجرا می شود..

سلیمان تصریح کرد: در شب خاطره چندتن از آزادگان به نقل خاطراتی از اسارت می‌پردازند. برنامه ثبت و ضبط خاطرات آزادگان نیز پیش بینی شده و مشابه تصاویری که در اسارت از آزادگان گرفته شده را با همان نفرات بازسازی و تصویربرداری می کنیم.

سلیمیان بیان کرد: در برنامه‌ای با عنوان «ابوترابی به کدام سمت میدوید» قصد داریم به تبیین هدف و مقصد سید اسرا بپردازیم. هرچند حاج آقا ابوترابی هیچ گاه در اردوگاه موصل 2 حضور نداشت، ولی جایگاه او در میان آزادگان جایگاه ویژه‌ای است.

وی در پایان گفت: اختتامیه در مرقد امام راحل و با سخنرانی یکی از فرماندهان سپاه برگزار خواهد شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در صحبت‌های خود اشاره داشتند برخی جانباز شدند، اما نتوانستند میراث دفاع مقدس را حفظ کنند امیدواریم ما بتوانیم میراث آزادگی را حفظ و تبیین کنیم.

برچسب‌ها