جمعه 31 فروردین 1403

برگزیده جایزه مصطفی (ص) هدیه خود را به بنیاد علوم بنیادی ایران اهدا کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برگزیده جایزه مصطفی (ص) هدیه خود را به بنیاد علوم بنیادی ایران اهدا کرد

تهران - ایرنا - برگزیده چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) در گروه برگزیدگان غیر مقیم کشورهای اسلامی هدیه خود را به بنیاد عام المنفعه حوزه علوم بنیادی ایران اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار آموزش ایرنا، پروفسور کامران وفا یکی از برگزیدگان چهارمین دوره از جایزه مصطفی (ص) شامگاه پنجشنبه در آیین اعطای این دوره از جایزه با سخنانی پیش از دریافت جایزه خود افزود: بنده با علم وپرسشگری در سنین نوجوانی در ایران در مدرسه البرز آشنا شدم، بعد از اخذ دیپلم به خارج از کشور برای ادامه تحصیل رفتم و در آنجا درجات بعدی را طی کردم.

وی با اشاره به اینکه همواره خانواده مشوق وی در ادامه تحصیل و اخذ درجات علمی بوده است گفت: در این سال ها خانواده ام و به ویژ ه همسرم من را همراهی کردند، هویت معنوی این جایزه را به همسرم و مادی آن را به بمیاد عام المنفعه ای در ایران برای حوزه علوم بنیادی که توسط همکارانم در ایران در حال راه اندازی است اعطا می کنم، این موضوع می‌تواند به رشد علوم پایه در ایران و کشورهای همسایه کمک کند.

همچنین وی در حاشیه چهارمین دوره اعطای این جایزه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یک چهارم جمعیت جهان، مسلمان هستند، افزود: اما متاسفانه یک چهارم علم متعلق به مسلمانان نیست و امیدوارم با تلاش دانشمندانی که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند، جبران شود و از نظر علمی به سطح سایر دنیا برسند.

وفا با تاکید بر اینکه علم برای جامعه مسلمانان غریبه نیست و در گذشته نه چندان دور کشورهای اسلامی دوران طلایی علم را گذرانده‌اند، یادآور شد: در آن زمان‌ها دانشمندان نامداری در ایران داشته‌ایم و این نشان می‌دهد علم می‌تواند بسیار نزدیک به جامعه ما باشد، هرچند که در حال حاضر کمی از جامعه اسلامی دور شده است.

برگزیده این دوره از جایزه مصطفی (ص) در خصوص پژوهش خود در زمینه «نظریه F» با تاکید بر اینکه پژوهشی که من انجام می‌دهم در حال حاضر هیچ نمودی در جامعه و اثر مستقیمی بر زندگی بشر ندارد، ادامه داد: علم لزوما برای این ساخته نشده که در همان لحظه روی زندگی بشر تاثیر گذار باشد، بلکه می‌تواند سرمایه‌گذاری برای آینده بشر باشد.

این برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2021 ادامه داد: نتایج کاری که در قرن 19 انجام دادیم، امروز می‌بینیم، بنابراین سرعت در علم جایی ندارد، حوزه‌ای که من در آن کار می‌کنم یعنی «نظریه ریسمان» در حال حاضر هیچ تاثیری بر زندگی بشر ندارد، تنها فهم ما را از جهان بیشتر می‌کند.

چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) همزمان با ولادت حضرت پیامبر (ص) با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در محل تالار وحدت برگزار شد.

*س_برچسب‌ها_س*