سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

برگزیدگان جشنواره آوا و نمای نابینایان فارس معرفی شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برگزیدگان جشنواره آوا و نمای نابینایان فارس معرفی شدند

شیراز - ایرنا - آیین اختتامیه نخستین جشنواره استانی آوا و نما ویژه نابینایان استان فارس برگزار شد و برگزیدگان آن معرفی شدند.

فراخوان این جشنواره به همت موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز در شهریورماه 1398 و با دعوت از هنرمندان نابینا و کم‌بینا در زمینه‌های صوت، تصویر، شنیداری، آموزش، گردشگری، اشتغال و تعامل با نابینایان اعلام شد.

مدیرعامل موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز، دوشنبه در این آیین با اشاره به پیشینه فعالیت این موسسه از سال 1385 عنوان کرد: مشکل اصلی نابینایان این است که هنوز اجتماع نمی‌داند، نیاز آنان چیست.

محمد قاسم شایسته‌نیا، برگزاری این جشنواره هنری و فرهنگی را اتفاق بزرگی خواند و افزود: هیچ‌کس از توانمندی‌های معلولان در عرصه اشتغال به‌درستی آگاه نیست و قصد داریم با تداوم این جشنواره و دیگر برنامه‌های مشابه، توانمندی‌های نابینایان را در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه در حوزه اشتغال به همگان معرفی کنیم.

وی بیان داشت: این موسسه از بدو تاسیس خود با رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مراجع اجتماعی ارتباط‌های خوبی برقرار کرده است تا از این طریق بتواند توانایی نابینایان و کم‌بینایان را نشان دهد و بر این باوریم که اگر در کل کشور هر کارخانه یک نابینا را به خدمت بگیرد، هیچ مشکلی برای اشتغال این قشر نخواهیم داشت.

شایسته‌نیا اضافه کرد: در این مسیر همواره شاهد هدایت الهی بوده‌ایم و دلیلش آن است که برای مظلوم ترین گروه اجتماع کار می‌کنیم.

مدیرعامل موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز ادامه داد: نابینایان با مشقت تحصیل می‌کنند، اما پس از دانش‌آموختگی، امکان ورود به بازار کار را ندارند و امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که مشکلات نابینایان در تمام زمینه‌ها رفع شود.

مدیرکل بهزیستی استان فارس هم در این آیین اظهار داشت: رویکرد خلاقانه به هر موضوع باعث خیر و برکت است، به ویژه پرداختن به موضوعی مانند توان‌یابی و توانمندی.

محمدصادق کشفی‌نژاد افزود: این جشنواره‌ها این موضوع را یادآوری می‌کند که اگر بخشی از حواس انسان کار نمی‌کند، مابقی حواس قوی‌تر عمل می‌کنند و می‌توان هوشمندانه از آنها بهره گرفت.

در ادامه این آیین، برگزیدگان رویداد فرهنگی هنری آوا و نما معرفی و تقدیر شدند. در بخش عکاسی با تلفن همراه، شمایل زارع، نجمه غیاثی و پروانه صالحی‌نیا به ترتیب اول تا سوم شدند، در بخش عکاسی با دوربین حرفه‌ای، مژگان شیخه پور، عباس عباسی مهر و رباب اسدزاده رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش پادکست، نبی‌الله طالبی، علی جعفری و مجتبی اکبری برگزیده شدند و در بخش گویندگی، میترا آسیابان، سحر علی‌پور و زهرا صداقت به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

پادکست، نوعی فایل صوتی و دیجیتال است که در فضای اینترنت ساخته می‌شود تا روی رایانه و یا دستگاه همراه قابل دانلود کردن باشد. پادکست به طور معمول به صورت دنباله‌دار و سریالی ارائه می‌شود و قسمت‌های جدید آن توسط کاربران عضو از طریق ایمیل آنها و یا روش‌های دیگر قابل دریافت است.

فراخوان همایش توانمندی‌های علمی - پژوهشی نابینایان و کم بینایان

همچنین در بخش دیگری از این آیین از فراخوان سومین همایش سراسری توانمندی‌های علمی - پژوهشی نابینایان و کم بینایان رونمایی شد.

دبیر علمی این همایش گفت: اهداف این همایش، شناساندن توانمندی‌های علمی پژوهشی نابینایان و کم بینایان به جامعه، ارتقای حس خودباوری در جامعه نابینایان و کم بینایان، تبادل نظر و بررسی علمی مسائل و مشکلات جامعه نابینایان و کم بینایان از دیدگاه نخبگان علمی نابینا و کم بینا، شناسایی و معرفی نخبگان علمی و پژوهشی نابینا و کم بینا و معرفی آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی نابینایان و کم بینایان است.

سعید قشقایی ادامه داد: در این همایش، پژوهش‌های علمی انجام شده توسط افراد نابینا و کم بینا ارائه خواهد شد، از این رو شرکت‌کنندگان در سطح تحصیلات تکمیلی می‌توانند پایان نامه‌ها، مقاله‌های علمی پژوهشی، علمی‌ترویجی و علمی‌تخصصی خود را به این همایش ارسال کنند.

وی، زمان اختتامیه این برنامه را عید غدیر سال 1400 عنوان کرد و افزود: نشانی الکترونیکی hamayeshtavangaran@gmail.com پاسخگوی علاقه‌مندان در این زمینه است.

*س_برچسب‌ها_س*