پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

بعثی‌ها در طول جنگ 19 هزار واحد مسکونی و تجاری دزفول را تخریب کردند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بعثی‌ها در طول جنگ 19 هزار واحد مسکونی و تجاری دزفول را تخریب کردند

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، غلامحسین کلولی دزفولی، مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد در نشست خبری به مناسبت چهارم خرداد، روز ملی مقاومت و پایداری، روز دزفول صبح امروز (یکشنبه اول خرداد ماه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین حوادث در قرن اخیر کشورمان، حمله ناجوانمردانه سال 1359 عراق بود که جنگی نابرابر را به ایران تحمیل کرد. این جنگ علیرغم سختی‌ها و خسارت‌های فراوان، خیرات بسیاری را هم برای کشور رقم زد.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس مجاهدت‌های مردم تعجب همگان را برانگیخت، گفت: یکی از زیباترین جلوه‌های دوران دفاع مقدس، ایستادگی، مقاومت و پایداری مردم ایران در برابر حملات دشمن به شهرها و مناطق مسکونی بود. دشمن تلاش می‌کرد جنگ را به شهرها بکشاند تا اول اراده مردم در پشتیبانی از دفاع مقدس را بشکند و از سوی دیگر در شهرهای راهبردی و استراتژیک بتواند اهداف خود را پیگیری کند. یکی از این شهرها دزفول بود.

دزفولی با اشاره به اینکه دشمن 31 شهریور سال 59 اولین بمباران خود را در شهر دزفول انجام داد، افزود: دلیل این امر وجود پایگاه شکاری وحدتیه در این شهر بود که همزمان با هدف قرار دادن آن شهر، مناطق مسکونی را هم مورد اصابت قرار داد. این وضعیت تا بعد از عملیات فتح المبین که دشمن را به مرزهای خود بازگرداند، ادامه داشت. بعد از آن هم دشمن از موشک‌های راهبردی خود برای حمله به دزفول استفاده کرد. آنها اولین موشک زمین به زمین خود یعنی فراگ و اولین موشک راهبردی خود یعنی اسکادB را به دزفول زد.

مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد با بیان اینکه در طول 8 سال دفاع مقدس، دشمن 176 نوع موشک به دزفول زد که نیمی از آنها برای نابودی یک شهر کفایت می‌کرد، گفت: 850 بمب و راکت توسط هواپیماها به شهر دزفول پرتاب شد. همچنین 2500 گلوله در کمتر از یک سال توسط توپخانه‌های دشمن پرتاب شد تا در این مدت 19 هزار منزل مسکونی، واحد اداری و مغازه در این شهر منهدم شود. البته باید گفت با همت مسئولان این وضعیت باقی نماند و شهر هر بار بازسازی می‌شد.

وی با بیان اینکه دزفول 2600 شهید و 4200 جانباز به نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرده است، گفت: چرا دشمن به دزفول حمله می‌کرد و نسبت به این شهر کینه بسیار داشت؟ اولین دلیل آن است که هویت دینی و انقلابی دزفول در منطقه سرآمد بود. دزفول شاخص‌ترین شهر خوزستان و یکی از شاخص‌ترین شهرهای کشور در این زمینه به شمار می‌رفت. بنابراین دشمن به این شهر حمله کرد. از سوی دیگر دزفول شهر علما و مراجع تقلید بود. افرادی همچون شیخ مرتضی انصاری، آیت‌الله بیگدلی و... در این شهر روحانیت را پرچمدار کرده بودند تا حدی که دزفول به شهر دارالمؤمنین شناخته می‌شد. آیت‌الله بروجردی دزفول را حسینه می‌نامید، زیرا هم حسینیه‌های بسیار داشت و هم تلاش بسیاری برای گسترش فرهنگ حسینی کرده بود.

دزفولی با اشاره به اینکه در زمان پهلوی دزفول قمارخانه و مشروب‌فروشی نداشت و همواره عزاداری‌های باشکوهی در محرم و صفر برپا می‌کرد، گفت: دزفول در استان خوزستان اولین شهری بود که علیه رژیم ستم‌شاهی تظاهرات کرد و بعد از انقلاب هم که گوشه گوشه خوزستان درگیر شورش‌های ضدانقلاب شد، دزفول عاری از این شورش‌ها بود و حتی بچه‌های این شهر برای خنثی کردن این تحرکات به شهرهای مختلف می‌رفتند.

مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌فرماید؛ اگر دزفول خالی می‌شد و آیت‌الله سید مکر‌الدین قاضی در این شهر نمی‌ماند، دزفول سقوط می‌کرد و بلافاصله شهرهای دیگر هم سقوط می‌کردند تا خوزستان از ایران جدا شود و ارتباط جنوب و شمال کشور از دست برود. ایشان می‌فرمایند؛ اگر بنا داریم به مقاومت مردم دزفول بپردازیم باید به آیت‌الله قاضی توجه داشته باشیم. ایشان بیش از 75 سال سن داشت و آخر عمر خود نابینا شده بود اما در طول جنگ و مقاومت یک روز دزفول را ترک نکرد و ایستادگی کرد.

وی افزود: شهر دزفول همواره در اطلاعیه‌های کشور عراق برای حملات هوایی رتبه نخست را داشت و مشهور به این شده بود که «الف دزفول». ایستادگی و مقاومت دزفول موجب شد تا در تاریخ ششم شهریور سال 1366 نظام جمهوری اسلامی دزفول را شهر نمونه مقاومت معرفی کند.

دزفولی تصریح کرد: دولتمردان تاکنون آنچنان که باید و شاید و در خور شأن مقاومت و ایستادگی مردم شهر دزفول است، به این مردم توجه و خدمت‌رسانی نکردند. زخم‌های واردشده بر پیکره این شهر نیازمند مرهم‌های بیش از این است و امیدواریم دولت جمهوری اسلامی برای این شهر تلاش بیشتری داشته باشد.

وی گفت: در روز چهارم خرداد ماه که به نام دزفول نامگذاری شده است، در این شهر یک هفته برنامه خواهیم داشت و بناست همایشی 2 هزار نفری با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، برگزار کنیم. در شهر اهواز همایشی با سخنرانی فرمانده نیروی دریایی سپاه، در شهر قم همایشی توسط علما، در شهر مشهد همایشی با سخنرانی سردار حسنی معاون بازرسی قرارگاه خاتم و در باغ موزه دفاع مقدس تهران هم همایشی با سخنرانی یکی از وزرا برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش‌ها برای زنده نگه داشتن این وقایع و اقدامات است تا فراموش نشود. وقتی این مفهوم از دست برود، الگوی مقاومت از دست رفته است. البته بنا داریم با برگزاری این همایش‌ها به سمت اهداف مهم‌تری همچون ترغیب مسئولان به خدمت‌رسانی بیشتر و پسندیده‌تر هم حرکت کنیم.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید جنگ موشک دزفول روز دزفول مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است