چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

215 بهبود یافته از بیماری کووید 19 در استان مرکزی پلاسما اهدا کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
215 بهبود یافته از بیماری کووید 19 در استان مرکزی پلاسما اهدا کردند

اراک - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: 280 بهبود یافته از بیماری کووید 19 تاکنون برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند که 215 نفر از آنان واجد شرایط اهدا بودند و موفق به انجام این کار خیر شدند.

دکتر «فاطمه مهدویانی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: اهدای پلاسما فقط در مرکز استان و در شهر اراک انجام می‌شود و امکان دریافت آن از بهبودیافتگان بیماری کووید 19 در شهرستان‌های تابعه استان وجود ندارد به همین دلیل از متقاضیان واجد شرایط درخواست می‌شود در این خصوص به این کلانشهر مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: پلاسمای گرفته شده از بیماران بهبود یافته از کووید 19 باید بلافاصله در حالت انجماد قرار گیرد که دستگاه مورد نظر در شهرستان‌ها موجود نیست.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت:500 سی‌سی پلاسما به روش آفرزیس از هر فرد بهبود یافته کووید 19 گرفته می‌شود و بقیه خون که شامل گلبول قرمز و پلاکت است به خون اهدا کننده، باز می‌گردد.

دکتر مهدویانی افزود: باتوجه به موج سوم و افزایش مبتلایان به بیماری کووید 19، پلاسما بیشتری برای بهبود بیماران نیاز است و انتقال خون استان مرکزی خواستار همکاری بیشتر افراد واجدشرایط در این خصوص است.

وی اظهار داشت: میزان اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان از بیماری کووید 19 در مقایسه با آمار مبتلایان بسیار کم است و نیاز است که بهبودیافتگان برای نجات جان بیماران همکاری بیشتری داشته باشند.

وی توضیح داد: انتقال خون اراک ظرفیت گرفتن پلاسما از بهبودیافتگان از کووید 19 را دارد و این افراد یک ماه بعد از درمان به شکرانه کسب سلامت با مراجعه پایگاه های انتقال خون این کلانشهر، در این اقدام خیرخواهانه مشارکت کنند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه پلاسمای بهبود یافتگان از کووید 19 اکنون به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: با گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع آن در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته است

دکتر مهدویانی افزود: بهبود یافتگان کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدن آنان را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.

وی اظهار داشت: خون بهبودیافتگان بیماری کووید 19 می‌تواند به درمان عفونت ناشی از این ویروس کمک کند و به همین دلیل از این افراد درخواست شده تا پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: پلاسمای بهبود یافتگان از این بیماری دارای آنتی بادی است که در درمان دیگر بیماران کووید 19 که اکنون فرآیند درمان را طی می‌کنند تاثیر بسیاری دارد و می‌تواند نجات‌بخش جان آنان باشد.

استان مرکزی در رابطه با فرهنگ اهدای خون در زمره رتبه‌های برتر است و همین امر باعث شده که بتواند علاوه بر تأمین خون استان، بخشی از نیاز سایر مناطق کشور را به فرآورده‌های خونی تأمین کند.

سازمان انتقال خون ایران در سال 1353 تأسیس شد و این سازمان بالاترین و تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه تأمین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم در کشور است.

بر اساس اعلام سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع بیماران کووید19 در کشور تا 20 آذر 99 به یک میلیون و 83 هزار و 23 نفر و شمار جانباختگان این بیماری به 51 هزار و 496 نفر رسیده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*