جمعه 10 فروردین 1403

به‌زودی، پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
به‌زودی، پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی

براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا سال 1410 هیچ مسکن غیرمقاوم روستایی در کشور نخواهیم داشت و جشن مقاوم‌سازی مسکن روستایی را برگزار خواهیم کرد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: پرداخت 200 میلیون تومان وام به ازای هر واحد مسکن روستایی با سود پنج درصد در چند روز آینده محقق می‌شود تا نهضت مقاوم‌سازی در روستاها ادامه پیدا کند.

به گزارش ایرنا؛ "اکبر نیکزاد" در دیدار "جواد قناعت" استاندار خراسان جنوبی در بیرجند افزود: با توجه به اینکه موضوع مقاوم‌سازی مسکن روستایی در حال متوقف شدن بود، رییس جمهور دستور داد سود وام ساخت مسکن روستایی از 18 درصد به پنج درصد کاهش یابد.

وی گفت: سال 84، هفت درصد از واحدهای مسکن روستایی مقاوم بود و امروز به‌طور میانگین در کشور به 50 درصد و در استان خراسان جنوبی به 54 درصد رسیده است.

رییس بنیاد مسکن اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا سال 1410 هیچ مسکن غیرمقاوم روستایی در کشور نخواهیم داشت و جشن مقاوم‌سازی مسکن روستایی را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در زلزله‌ها خسارت‌های زیادی به روستاییان وارد می‌شود که نمی‌توان این خسارت‌ها را به ریال تبدیل کرد و وضعیت مسکن روستایی در خراسان جنوبی خوب است که باید این وضعیت ادامه پیدا کند.

نیکزاد درباره مسکن شهری گفت: برای ساخت مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت برنامه‌ریزی شده است که در خراسان جنوبی غیر از مرکز استان همه شهرها مشمول این طرح می‌شوند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: پالایش افراد ثبت‌نام شده در طرح ملی مسکن در حال انجام است و ارتباط خوبی بین بنیاد مسکن و راه و شهرسازی خراسان جنوبی وجود دارد به طوری که آماده‌سازی اراضی در هر نقطه از استان که نیاز بوده بنیاد مسکن با ماشین‌آلات خود ورود کرده است.

وی با اشاره به سایت 27 هکتاری مسکن در این استان بیان کرد: موقعیت سایت خوب بوده و آماده‌سازی در حال انجام است که با توجه به پیشرفت فیزیکی حدود 70 درصد، باید عملیات اجرایی توسط راه و شهرسازی آغاز شود.

نیکزاد به پروژه ساخت مسکن برای فرهنگیان در مرکز استان اشاره کرد و گفت: فرهنگیان به دلیل موضوع نرخ و تعیین اراضی جدید و مرغوب از این پروژه انصراف دادند که قرار شد حق و حقوق این افراد پرداخت شود.

وی افزود: قرار است 120 واحد را دفتر مرکزی بنیاد مسکن استان برای بیماران دارای دو معلول، بیماران پروانه‌ای و سایر افراد واجد شرایط خریداری کند.

رییس بنیاد مسکن گفت: در زمینه عمران روستایی نیز طرح هادی را جزو اصلی‌ترین وظایف خود می‌دانیم و معتقدیم هرقدر بتوانیم در بخش مسکن مردم و معابر روستاها و ایجاد زیرساخت‌های روستایی ورود کنیم روستاییان ماندگار می‌شوند.

وی بیان کرد: هرقدر سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد زیرساخت‌های رفاهی انجام شده، دولت ثمرات آن را دیده لذا اجرای طرح هادی یکی از اولویت‌های دولت است.

نیکزاد افزود: سال گذشته اعتبار طرح هادی روستایی خراسان جنوبی 33 میلیارد تومان بود و امسال 52 میلیارد تومان اعتبار با افزایش سه برابری نسبت به سال قبل به استان اختصاص یافته است.

وی گفت: تاکنون طرح هادی برای 40 هزار روستای بالای 20 خانوار کشور انجام شده که 918 روستای بالای 20 خانوار خراسان جنوبی نیز بهره‌مند شده‌اند علاوه بر این برای 193 روستای 20 خانوار استان نیز طرح هادی انجام شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: افق اجرای طرح هادی 10 ساله است که باید پس از اتمام این دوره، بازنگری طرح انجام شود تا پاسخگوی نیاز مردم و جوانان در روستاها باشیم.

وی با بیان اینکه بازنگری طرح هادی 94 روستای خراسان جنوبی در حال انجام است گفت: به تمامی استان‌ها ابلاغ شده هر سال طرح هادی حداقل 10 درصد روستاها را بازنگری کنند.

نیکزاد اضافه کرد: در 10 نقطه کشور ستاد بازسازی داریم که شامل 6 نقطه زلزله‌زده و چهار نقطه سیل‌زده می‌شود.

به کانال عصر ایران در تلگرام بپیوندید نظرات کاربران لینک کوتاه: asriran.com/003SR5