جمعه 10 فروردین 1403

بورس در مسیر صعود قرار گرفت؟ / پیش بینی بازار سهام 18 مرداد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
بورس در مسیر صعود قرار گرفت؟ / پیش بینی بازار سهام 18 مرداد

اقتصادنیوز: نشانه های مثبتی که بورس تهران از هفته گذشته در حال بروز آن ها بود، در حال تکمیل شدن هستند و بازار سهام در حال تغییر جهت دادن است.

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران در حال حاضر نشانه های جدی از تغییر روند را نشان داده و احتمالا ورود به یک دوره صعودی میان مدت، به زودی تایید خواهد شد.

چند روزی است که بورس با چند شاخص مختلف در حال نشان دادن تغییر روند است اما از آنجا که تغییرات مثبت این شاخص ها خیلی قوی نیستند، هنوز با اطمینان نمی توان گفت که بورس وارد یک دوره صعودی شده است.

اولین نشانه، رشد ارزش معاملات است. البته ارزش معاملات خرد بازار به حدی کاهش یافته که هر افزایشی در آن، چندان جدی به نظر نمی رسد. اما از زمانی که ارزش معاملات عدد 1700 میلیارد تومان در روز 10 مرداد را ثبت کرد، تا به حال هر روز رقم معاملات خرد بیشتر شده که این نکته ای مثبت محسوب می شود.

رشد ارزش معاملات و قدرت خریداران حقیقی

روز شنبه هم ارزش معاملات خرد به 2080 میلیارد تومان رسید که با توجه به تعطیلی پنجشنبه و جمعه در قبل از آن و تعطیلی یکشنبه و دوشنبه در بعد از آن، رقم نسبتا خوبی محسوب می شود. چراکه معمولا در روزهای بین تعطیلی، ارزش معاملات کاهش می یابد اما این بار رقم معاملات رشد هم داشت.

افزایش عدد شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز نکته دیگری بود که در روز شنبه به ثبت رسید. شاخص قدرت خریداران حقیقی که در هفته گذشته به عدد 0.66 هم رسیده بود، در روز چهارشنبه عدد 0.98 ثبت شد و در روز شنبه دوباره به بالای عدد 1 بازگشت و رقم 1.17 را ثبت کرد. این رقم نشان می دهد قدرت خریداران حقیقی در روز شنبه بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بوده که اگر این روند ادامه دار باشد، بازگشت پول های درشت سهامداران حقیقی به بازار را نشان می دهد.

قطع زنجیره خروج پول حقیقی ها

مهم تر از همه این مسائل، قطع شدن زنجیره خروج پول سهامداران حقیقی از بازار بود که در روز شنبه اتفاق افتاد. شنبه این هفته پس از گذشت 35 روز معاملاتی بالاخره ورود پول حقیقی به بازار اتفاق افتاد که این نشانه مثبتی برای بازگشت بازار است. البته ورود پول حقیقی تا چند روز معاملاتی دیگر هم باید مثبت باشد تا بتوان نسبت به مثبت شدن روند بازار اطمینان حاصل کرد.

با این حساب برای معاملات امروز، بازاری رو به بالا و مثبت پیش بینی می شود که البته نگاه سهامداران به اخبار مذاکرات هسته ای است و هر رویدادی در این زمینه می تواند باعث تغییر نظر سرمایه گذاران در خرید و فروش ها شود.

همچنین بخوانید