پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

بکارگیری قطعات ایرانی در صنایع مختلف / صرفه جویی ارزی 1500 میلیارد ریالی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بکارگیری قطعات ایرانی در صنایع مختلف / صرفه جویی ارزی 1500 میلیارد ریالی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تغییر فرهنگ دانشگاه‌ها به سوی کارآفرینی، توسعه فناوری و قراردادهای مرتبط با صنعت را یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه متوازن می‌داند. در برخی از دانشگاه‌های برتر کشور، مراکزی برای ارائه خدمات فناورانه و حضور عملیاتی در جامعه ایجاد شده است که مرکز توسعه خودکفایی صنعتی شریف یکی از آن مراکز است.

رسالت این مجموعه دانش‌بنیان، ارائه خدمات مهندسی به صنایع مختلف مانند حمل و نقل ریلی شهری، صنایع نیروگاهی و سایر صنایع آن طور که منصور قضات مدیر اجرایی و فنی مرکز توسعه خودکفایی دانشگاه صنعتی شریف عنوان می‌کند، این مجموعه به صورت خاص، مشاور متروی تهران، شیراز و مشهد است و خدمات مهندسی ارائه می‌دهد.

این خدمات برای ارتقای سیستم ها، عارضه یابی و تامین قطعات که در ناوگان به آن تجهیزات متحرک می‌گویند، و البته تجهیزات ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد زنجیره تامین

روش این مرکز، مدیریت چرخه تامین است. از دانشگاه انتظار تولید قطعه نیست بلکه آنها مشغول تولید دانش محتوایی فنی هستند تا به صنعت کمک کنند. این مرکز، بین کارفرما و مشتری قرار گرفته و خلاء دانش را پر می کند و به این ترتیب، مدیریت زنجیره و چرخه تامین را بر عهده دارد. چرخه تامین همان تولید دانش است یعنی هر آن چیزی که یک سازنده نیاز دارد از مطالب آن استفاده کرده تا محصول را تولید کند.

از مجموعه فعالیت های دیگر این شرکت، شناسایی سازنده و ارزیابی او در حوزه مختلف است تا پس از این مرحله، به کارفرما معرفی شود.

روش آنها در این زمینه، سوژه داک است. این شیوه، روشی است که سازندگان را با معیارهای تولید و سازمان ارزیابی کرده که آیا این سازنده، توان مالی و مدیریتی تولید آن محصول را دارد یا خیر. بعد از این غربالگری، سازندگان به کارفرما معرفی می شوند.

مرکز توسعه خودکفایی دانشگاه صنعتی شریف بعد از انعقاد قرارداد نیز وظیفه دستگاه نظارت را بر عهده دارد تا چرخه تامین با این عملکرد، تکمیل شود. بنابراین وظیفه مرکز توسعه خودکفایی دانشگاه صنعتی شریف، دانش فنی، انتخاب سازنده و نظارت بر دانش تولید است.

این مجموعه در پروژه همکاری با شرکت مترو تهران به گونه‌ای رفتار کرد که هیچ قطعه‌ای بدون اجازه وارد انبار این شرکت نشده و حق استفاده از آن صادر نمی شود.

صرفه جویی 1500 میلیارد ریالی

این شرکت هم اکنون بالغ بر 10 سال در دو بخش مواد و مکانیک و برق و الکترونیک، مشغول به فعالیت بوده و منافع اقتصادی بسیاری را از تولید قطعات داخلی، نصیب کشور کرده است. به طوری که تنها تا سال 95، بالغ بر 150 میلیارد تومان از مسیر تامین و جایگزینی قطعات، برای متروی تهران صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.

به گفته مدیر اجرایی و فنی مرکز توسعه خودکفایی دانشگاه صنعتی شریف، ناوگان متروی تهران عموما با قطعات چینی و اروپایی تجهیز شده است اما این شرکت توانسته قطعات این ناوگان را با کیفیت قابل قبولی تولید کند.

از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان جهانی، دید بازرگانی دارند و عموما برای قطعات تولیدی خود، عمر محدودی را در نظر می گیرند، این شرکت توانسته کاستی جایگزین کردن این قطعات را با محصولات ایران ساخت پر کند. چون علاوه بر اینکه دید این شرکت تجاری نیست، بلکه عمر قطعات مصرفی را با رعایت تمام مسائل فنی و مهندسی، افزایش داده است.

این مرکز که با تمام صنایع همکاری می کند، دارای 15 نیروی کارشناسی ارشد و دکترا از تمام گرایش های مهندسی است.

قضات با تاکید بر این‌که به این مجموعه ها کمک شود تا این ساختار باتجربه حفظ شود تا بتوان ظرفیت سازی کرد، ادامه می‌دهد: در شرایط تحریم کشورهای صاحب صنعت، قطعات را در اختیار ما قرار نمی دهند. گاهی یک نوآوری سبب می شود که یک پروژه پیش برود. بنابراین حمایت از این مراکز و شرکت ها، در واقع به پیشبرد بیشتر صنعت و گسترش نگاه دانش دانش بنیان در کشور منجر می شود.

انتهای پیام /

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دانش بنیان فناوری قطعات ایرانی ایران ساخت خبرخوب صرفه جویی ارزی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است