شنبه 1 اردیبهشت 1403

«تأمین انرژی پایدار» و «ثبات ارزی» 2 مطالبه صنعتگران / کالای قاچاق بلای جان تولیدکننده

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
«تأمین انرژی پایدار» و «ثبات ارزی» 2 مطالبه صنعتگران / کالای قاچاق بلای جان تولیدکننده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قصه تولید در کشور ما که روی دیگر سکه‌ی ایجاد اشتغال و تولید ثروت و ارزآوری به شمار می‌رود، سر دراز دارد.

تولیدکنندگان هم باید به فکر تأمین مواد اولیه، تولید باکیفیت، تامین ماشین‌آلات نو، اداره کارخانه و سروکله زدن با ادارات مختلف نظیر مالیات، تامین اجتماعی، بانک‌ها، اداره آب، برق و گاز باشند و هم از یک طرف باید نقش بازاریابی و صادرکننده داشته باشند تا تولید پایداری به همراه داشته باشند.

ما در این بین دولت به عنوان سیاست‌گذار کلان باید به فکر تامین پایدار انرژی از جمله برق و گاز برای صنایع انرژی‌بر مانند تولید چینی، سرامیک و شیشه و فولاد و سیمان باشد، از طرفی باید با سیاست‌هایی ثبات را باید در سیاست‌های کلان اقتصادی دنبال کند و از نوسان بی‌ضابطه نرخ ارز و همچنین قاچاق کالاهای تولید مشابه جلوگیری کند تا از تولید حمایت کند.

امروز خبرنگاران بازار سرمایه، از خطوط تولید یک کارخانه در مشهد بازدید کردند و کارگرانی را ملاحظه کردند که با جان و دل چنگ و دندان در سنگر تولید تلاش می‌کنند، اما وقتی پای درددل مدیرعامل و مدیران کارخانه نشستند متوجه شدند حضور در سنگر تولید به گونه‌ای است که باید یک مدیر همزمان در چند جبهه بجنگد.

مهدی ایمانی، عضو هیأت رئیسه انجمن شیشه ایران، وقتی در برابر این پرسش قرار گرفت که مهم‌ترین مشکلات تولید شما چیست؟ گفت: عدم تامین پایدار انرژی به گونه‌ای است که امسال در اوج مصرف برق چندین بار برق کارخانه قطع شده و ضررهای زیادی وارد شد، همچنین برای اجرای طرح توسعه، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شده اما هنوز برق مورد نظر تامین نشده است.

وی افزود: همچنین یکی از مشکلات ما نوسان نرخ ارز به شمار می‌رود که موجب ایجاد هزینه در طرح‌های توسعه‌ای می‌شود به گونه‌ای که طرحی که قرار بوده با 40 میلیارد تومان راه‌اندازی شود در اثر افزایش نرخ یورو 80 میلیارد تومان صرف آن شده و هنوز راه‌اندازی نشده است.

ایمانی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات، مسئله افزایش سرمایه شرکت است، در مورد واردات هم در سال‌های قبل که نرخ ارز پایین بود واردات کالاهای خارجی از مشکلات ما بود، الان واردات رسمی وجود ندارد اما قاچاق وجود دارد، البته روی بازار ظروف چینی زیاد اثر ندارد.

عضو هیأت رئیسه انجمن شیشه ایران در مورد اینکه آیا امکان ذخیره‌سازی گاز برای ایام قطعی گاز وجود دارد؟ اظهار داشت: تولید یک فرایند مداوم است، ذخیره‌سازی گاز برای 48 تا 72 ساعت امکان دارد؛ مثلا ما می‌توانیم گاز ال پی جی برای 72 ساعت داشته باشیم یا موتور دیزل ژنراتور برای 48 ساعت یا حداکثر یک هفته می‌تواند کار کند، اما به هر حال از اسمش پیداست که برق اضطراری است و نمی‌تواند مداوم باشد.

وی که مدیرعاملی چینی مقصود را بر عهده دارد، در مورد اینکه آیا بازاریابی و بازاررسانی از مشکلات شما به شمار می‌رود، تصریح کرد: واحد بازرگانی ما این کار را برعهده گرفته و هم اکنون سفارش خرید تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده وجود دارد و ما در صدد تامین سفارش‌های انجام‌شده هستیم.

مدیرعامل این واحد صنعتی تولید چینی در مورد تامین مواد اولیه گفت: 70 درصد ماده تولید ظروف چینی کائولن است که از مواد زنوز در شهر مرند آذربایجان به دست می‌آید، در حال حاضر این معدن در اختیار شستا و زیر مجموعه تامین اجتماعی است، اگر دولت به تولیدکنندگان چینی در ایران اعتماد کند و معادن کائولن و خاک چینی را با نظارت دولت به کارخانه‌های و اعضای انجمن سرامیک ایران بدهد، آن موقع می‌تواند انتظار داشته باشد محصولی تولید شود که با تبدیل شدن به فراورده 300 درصد حاشیه سود خواهد داشت و محصول صادراتی با کیفیت تولید می‌شود.

ایمانی اظهار داشت: در حال حاضر محصولات ظروف چینی ایرانی به کشورهای آلمان، رومانی، مجارستان، روسیه، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و افغانستان صادر می‌شود.

عضو هیأت رئیسه انجمن شیشه ایران در مورد اینکه آیا قصد دارید وارد بورس شوید؟ تصریح کرد: در حال حاضر 65 درصد از سهام این کارخانه دست بخش خصوصی و 35 درصد مربوط به گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی ایران با نماد وبانک است و امیدواریم به زودی از شمول ماده 141 یعنی زیاندهی خارج شویم و بعد از آنکه سه سال سودده بودیم وارد بورس شویم.

ایمانی بیان کرد: 670 میلیارد تومان بدهی داشت و کم‌کم از محل تولید حدود 200 میلیارد تومان بدهی به برق، مالیات، تامین اجتماعی و بانک را پرداخت کردیم و امیدواریم به زودی از زیاندهی خارج شویم.

عضو هیأت رئیسه انجمن شیشه ایران همچنین گفت: در سال‌های گذشته نداشتن بازار از یک سو و واردات کالاهای مشابه خارجی موجب شده بود تولیدات ظروف چینی در زمینی به مساحت 36 هزار مترمربع دپو شود و بعد از آن تصمیم گرفتیم این محصولات را به بازار عرضه کنیم و از محل فروش این محصولات بخشی از بدهی شرکت را بپردازیم.

مشاهدات خبرنگار فارس از خطوط تولید ظروف چینی نشان می‌دهد مجموعه سیاست‌گذاران از خط تولید و از تولیدکننده باید حمایت کنند و به جای اینکه فشار مالیاتی و یا فشار بانکی بر تولیدکننده وارد شود، دولت باید دلالان و واردکنندگان را شناسایی کرده و در عوض از تولیدکنندگان حمایت کند.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید انرژی نرخ صنتگران‌/‌واردات قاچاق قاچاق این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است