جمعه 10 فروردین 1403

تاثیر اجرای برنامه های فرهنگی در تربیت دانشجوی مسئولیت پذیر

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تاثیر اجرای برنامه های فرهنگی در تربیت دانشجوی مسئولیت پذیر

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامه های هدفمند فرهنگی می‌تواند در تربیت دانشجو به عنوان فردی متعهد و مسئولیت پذیر در آینده موثر باشد.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامه های هدفمند فرهنگی می‌تواند در تربیت دانشجو به عنوان فردی متعهد و مسئولیت پذیر در آینده موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر عباس شیراوژن در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی که در مشهد برگزار شده است، با بیان اینکه اهمیت برنامه های فرهنگی در حوزه دانشجویی دانشگاه ها کمتر از برنامه های آموزشی و فرهنگی نیست، گفت: اجرای برنامه های هدفمند فرهنگی می‌تواند در تربیت دانشجو به عنوان فردی متعهد و مسئولیت پذیر در آینده موثر باشد.

وی با اشاره به کتاب «باغبانی فرهنگ» که مدیریت فرهنگ در اندیشه مقام معظم رهبری را تشریح کرده، افزود: در این کتاب تاکید می‌شود که رفتار مسوولان فرهنگی باید همانند یک باغبان باشد که درختی را با مهربانی آبیاری می‌کند اما در مسیر رشد آن دخالتی ندارد، مسئول فرهنگی نیز باید محتوا را ارائه و اندیشه دانشجو را به تفکر وادارد اما زمینه آزادی در اندیشه را نیز برای او فراهم سازد.

شیراوژن تاکید بر اصل معنویت، اخلاق و ارتقای آن در بندهای اول و دوم سیاست های کلی سلامت را نیز یاد آور شد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر وظیفه دولت ها در رشد اخلاق و معنویت در چند بند تاکید کرده اند که این موضوع اهمیت مقوله فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی را بیش از پیش یادآور می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر پرهیز از اجرای برنامه ها و فعالیت‌های فرهنگی کلیشه ای گفت: در تدوین و برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی باید همه قشرهای دانشگاهی اعم از دانشجو، استاد و پرسنل در نظر گرفته شود و با بهره‌گیری از ظرفیت های رسانه ای نوین، به خلق برنامه ها و فعالیت‌های فرهنگی نوآورانه و جدید بپردازیم.

وی با اشاره به اقدامات رفاهی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به ویژه در بحث تامین خوابگاه های متاهلی اضافه کرد: در نظر داریم که از ظرفیت حوزه های ادبی و هنری (از جمله نمایش فیلم های سینمایی و مستند متناسب با فضای دانشگاه) نیز بهره گیری کنیم.

رویکرد جبهه ای و پرهیز از نگاه رقابت محور، توانمند سازی و رشد فکری همکاران دانشگاهی، توجه به نیروهای نخبه فرهنگی، تشویق و ترغیب عموم جامعه دانشگاهی به شرکت در فعالیت‌های جهادی، مشارکت دادن هر چه بیشتر خیرین در فعالیت‌های عمرانی دانشگاه ها و توجه و اهتمام بیشتر به مقوله حجاب و عفاف از دیگر موضوعات مطرح شده توسط معاون فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت بود.