پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تا 5 سال هرچه خانه بسازیم زمین داریم

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تا 5 سال هرچه خانه بسازیم زمین داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به همه دستگاه ها و سازمان های دولتی در سراسر کشور اعلام شده که زمین مورد نیاز احداث مسکن ملی بر اساس نیاز پنج سال آینده کشور را تامین کنند.

محمود محمودزاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: فرآیند طرح اقدام ملی مسکن از ابتدا بر اساس شناسایی زمین صورت گرفت و مشکلی از این بابت وجود ندارد. البته در مرحله سوم بعضی کسانی که به صورت پیامکی ثبت نام شدند در برخی شهرها به مشکل کمبود زمین برخوردیم؛ زیرا مازاد بر ظرفیت ثبت نام شد. ما دو راه داشتیم یا آنها را حذف کنیم یا زمین تامین کنیم.

وی افزود: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، برای همه کسانی که ثبت نام کرده اند استان مورد نظر مکلف به تامین زمین است. این تعداد حدود 8000 نفر هستند که عموما در شهرهای تحت نظر بنیاد مسکن نام نویسی شده اند. سازمان ملی زمین و مسکن کارهای تامین زمین تعدادی را انجام داده و برخی دیگر در حال انجام است. به طور کلی بیشتر از آنچه باید برای اقدام طرح ملی مسکن، زمین اختصاص یافته و مشکلی برای 400 هزار واحد نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های دولتی برای احداث مسکن ملی گفت: مجموع تعداد واحدهایی که بر اساس انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های دولتی باید ساخته شود مقداری بیش از 400 هزار واحد است ولی چند تفاوت دارد؛ اولا دستگاه ها مکلفند خودشان زمین بیاورند. بعضی که زمین نداشتند ما اختصاص دادیم.

محمودزاده با اعلام این خبر که برای تامین زمین پنج سال آینده بخش مسکن برنامه ریزی کرده ایم افزود: وزیر راه و شهرسازی به همه استان ها، سازمان ها و شرکت های ذی ربط اعلام کرده که تا پایان سال کار فشرده ای برای تامین زمین به منظور تولید مسکن پنج سال آینده کشور انجام دهند. یعنی ما خیلی فراتر از عددهای تامین زمین طرح 400 هزار واحدی اقدام ملی مسکن داریم حرکت می کنیم و آن شاءالله نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه 400 هزار واحدی به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد.

این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد.

ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تمدید شده است. در صورت عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

انتهای پیام