پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

تجارت خارجی بهاره به 25.5 میلیارد دلار رسید / چرا دیپلماسی اقتصادی با همسایگان مهم است؟

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
تجارت خارجی بهاره به 25.5 میلیارد دلار رسید / چرا دیپلماسی اقتصادی با همسایگان مهم است؟

رییس کل گمرک ایران از تجارت غیر نفتی 25.5 میلیارد دلاری کشور در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: با پیشتازی سه ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید تراز تجاری کشور مثبت 605 میلیون دلار شد.

به گزارش تابناک افتصادی؛ یکی از مواردی که به مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر تحریم و تکانه‌های خارجی منجر شده است، جدایی از نفت بودجه و رشد صادرات کالاهای غیرنفتی است که علاوه بر اینکه رشد تولید را فراهم می‌کند، بلکه حاصل آن ارزآوری برای کشور است. در این میان، با فروکش کردن شرایط کرونایی در تسهیل و رونق دوباره به فضای تولید و کسب و کارها، چشم انداز مثبتی پیش روی تجارت خارجی ایران و به خصوص صاردات غیرنفتی است. روندی که حالا در گزارش سه ماهه نخست سال جاری خود را نشان داده و در صورت برنامه ریزی کارشناسی در دولت، انتظار می رود که در ادامه سال نیز شاهد رونق صادرات و تقویت تراز تجاری کشور باشیم. بر این اساس؛ علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران در خصوص کارنامه تجارت خارجی غیر نفتی کشور در فصل بهار اظهار داشت: در سه ماهه امسال نزدیک به 36 میلیون تن کالا به ارزش 25.5 میلیارد دلار بین ایران و سایر کشور‌ها تبادل شد که شاهد رشد 19.5 درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم. وی افزود: سهم صادرات کشورمان از این میزان تجارت، 27.7 میلیون تن کالا به ارزش 13 میلیارد و 69 میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش 21 درصدی همراه بوده است. رئیس کل گمرک در خصوص میزان واردات سه ماهه کشور گفت: واردات کشورمان در این مدت نیز با هشت میلیون و 154 هزار تن به 12 میلیارد و 464 میلیون دلار رسید که 18 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. معاون وزیر اقتصادافزود: با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت 605 میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای کشورمان بی سابقه بوده است.

صادرات کالاهای ایران به کدام یک از کشورها؟

مقدسی در خصوص مقاصد صادرات کالا‌های ایرانی در فصل بهار گفت: در سه ماه نخست امسال کشور‌های چین با چهار میلیارد و 214 میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و 824 میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و 737 میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و 645 میلیون دلار و هند با 424 میلیون دلار، پنج مقصد اول کالا‌های صادراتی کشورمان بودند.

بیشترین واردات ایران از کدام یک از کشورها بود؟

رئیس کل گمرک ایران در خصوص کشور‌های نخست طرف معامله با ایران در فصل بهار توضیح داد: کشور‌های امارات با سه میلیارد و 426 میلیون دلار، چین با سه میلیارد و 131 میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و 273 میلیون دلار، هند با 512 میلیون دلار و آلمان با 456 میلیون دلار، پنج کشور نخست تامین کننده کالا‌های مورد نیاز کشورمان در فصل بهار بودند. مقدسی در خصوص میزان ترانزیت خارجی در فصل بهار گفت: در سه ماه نخست امسال سه میلیون و 674 هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد 32 درصدی همراه بوده است، این روند رو به رشد ترانزیت خارجی، یکی از دستاورد‌های مهم کشور به شمار می‌آید.

توسعه تجارت با همسایگان؛ اولویت دولت سیزدهم

بررسی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته ایران 48،5 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت که حدود 25 میلیارد دلار آن به کشور‌های همسایه بود که بیش از 16 میلیارد دلار آن در زمان دولت سیزدهم رقم خورد. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی در سال‌های اخیر تاکید داشتند که با توجه به ظرفیت بسیار خوب در زمینه صادرات کالا و خدمات کشورمان به کشور‌های همسایه، بایستی تمرکز سیاست گذار و دولت بر توسعه همکاری‌های تجاری با کشور‌های همسایه باشد. هرچند این خواسته در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است. به گونه‌ای که دکتر رئیسی رئیس جمهور نیز در سخنانی اعلام کرده بود: «توسعه تجارت با همسایگان و کشور‌های منطقه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده و سازوکار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست در وزارت امور خارجه طراحی و عملیاتی شده است.» بنابراین در همین راستا در طول چند ماه گذشته مذاکرات گسترده با کشور‌های همسایه و منطقه برای توسعه سطح مناسبات اقتصادی انجام شده است و این تداوم این روند نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است.

چرا دیپلماسی اقتصادی با همسایگان مهم است؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند تجارت با همسایگان مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به کوتاه بودن مسیر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها اشاره کرد، از سوی دیگر نزدیکی فرهنگی و اقتصادی کشور‌های هم مرز می‌تواند در تامین نیاز‌های بازار‌های صادراتی و وارداتی کمک‌کننده باشد به همین دلیل رئیس‌جمهوری خواستار ایجاد دیپلماسی اقتصادی مناسب برای افزایش مبادلات با 15 کشور هم مرز با ایران شد. کشور‌های همسایه ایران در هر سال، بیش از هزار میلیارد دلار واردات دارند و اگر ایران بتواند تنها بخشی از این سبد وارداتی را به خود اختصاص دهد، سهمی بزرگ در بازار صادراتی به دست خواهد آورد. کشور‌هایی که در مجموع به بیش از 15 مورد مشترک در مرز آبی و خاکی با ایران می‌رسند و از لحاظ جمعیت حدود 500 میلیون نفر برآورد می‌شوند. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد از آنجا که ایران چراغ سبز به کشور‌های همسایه نشان داد بعد از مدت‌ها رؤسای جمهور و حاکمان کشور‌های به همراه هیات‌های تجاری خود به ایران سفر کردند و موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های متعددی به امضا رسید که در آینده نتیجه آن را مشاهده خواهیم کرد.