پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تحریم‌های داخلی بلای جان تجهیزات پزشکی!

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تحریم‌های داخلی بلای جان تجهیزات پزشکی!

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی می‌گوید دولت بعدی باید برای حل مشکلات تولید، به نظر فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان واقعی توجهی جدی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، مجید روحی در نشستی در کلاب هاوس که به منظور بررسی مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی و شناسایی راهکارهای توسعه این صنعت برگزار شد، اظهار کرد: معضلات و گرفتاری های متعددی پیش پای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی وجود دارد و توان و انرژی فعالان این حوزه به جای اینکه متمرکز بر توسعه این صنعت و نوآوری باشد، صرف چیره شدن بر این مشکلات می شود که گاهی همچون کلاف سردرگم هستند.

وی تصریح کرد: امیدواریم دولت آتی در این خصوص، ضمن توجه به نقطه نظرات انجمن های تخصصی، مسیری را در پیش بگیرد که امکان مشارکت بیشتر انجمن ها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها بیشتر شود.

به گفته روحی اگر تصمیمات بر اساس خردجمعی اتخاد شود، قطعا احتمال خطا و اشتباه کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه طبیعتا مشارکت انجمن ها سبب تقویت سیاستگذاری های دولت می شود.

وی تاکید کرد: پیام کلیدی در رابطه با توسعه تجهیزات پزشکی، آن است که دولت استفاده از خرد جمعی را بر تصمیم گیری های پشت درهای بسته ترجیح دهد و سازوکار های لازم برای مشارکت روزافزون انجمن‌های تخصصی را فراهم کند.

اهمیت پرداخت مطالبات

در ادامه جلیل سعیدلو، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به بررسی برخی مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی از جمله تاخیر در پرداخت مطالبات پرداخت و تاکید کرد: حمایت واقعی از تولید زمانی رخ می دهد که تولیدکنندگان دغدغه ای بجز تولید نداشته باشند، نه اینکه دائما درگیر مسائل حاشیه ای تولید باشند.

وی تاکید کرد: وصول به موقع مطالبات و بحث تامین نقدینگی موضوعاتی است که برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است و باید برای آن چاره اندیشی شود.

بدون شفافیت، توسعه ناممکن است

مریم قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی نیز با اشاره به اینکه تحریم های داخلی، عذاب جانفرسایی را بر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی مستولی کرده است، عنوان کرد: در کنار مشکلاتی که ریشه در تحریم های خارجی دارد، نباید از تحریم های داخلی غافل باشیم.

وی افزود: منظور از تحریم های داخلی همان ناهماهنگی ها میان دستگاه های مختلف اداری، مقررات دست و پاگیر، بخشنامه های ناگهانی و غافلگیر کننده و از همه مهمتر عدم شفافیت است.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح شفافیت ادامه داد: اگر شفافیت نباشد، بدون شک گرفتار رانت و فساد می شویم و شایسته سالاری و ارزش آفرینی به حاشیه رانده می شود و منابع به جای اینکه صرف حمایت از تولید شود، به جیب فرصت طلبان سرازیر خواهد شد.

انتهای پیام