جمعه 10 فروردین 1403

تحریم‌ها تا 5 سال دیگر ادامه دارد / ریسک خطرناک دولت در بودجه 1400

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تحریم‌ها تا 5 سال دیگر ادامه دارد / ریسک خطرناک دولت در بودجه 1400

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چه بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود و چه ترامپ تحریم‌ها تا چهار، پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چه بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود و چه ترامپ تحریم‌ها تا چهار، پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تحلیل لایحه بودجه 1400 گفت: اینکه فروش دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت در لایحه بودجه مبنای طرح ریزی درآمد دولت باشد معنی‌اش این است که همچنان می‌خواهیم به روابط خارجی و رفتار کشورهای دیگر نگاه کنیم در حالی که کاملا روشن است که چه بایدن تائید شود و چه ترامپ بتواند از دیوان عالی آمریکا اوضاع را برگرداند، تحریم‌ها تا چهار - پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت.

رضایی هشدار داد: ترامپ جمهوری خواه و چه بایدن دمکرات در پی این هستند که تحریم‌های اقتصادی را به عنوان فشار روی گرده ملت ایران ادامه دهند و اینکه ما بخواهیم بودجه، مخارج و درآمدهای دولت را بر اساس اتفاقی از بیرون مرزها تعیین کنیم ریسک خطرناکی است و معلوم می‌شود که نمی‌خواهیم از تحولات درس بگیریم و روی پای خود بایستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ساختار بودجه باید بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تنظیم شود در حالی که این کار انجام نشده است.

وی افزود: در این چارچوب باید نقش مردم را در امور زیربنایی و عمرانی تعریف کنیم و مشوقاتی برای آنان در نظر بگیریم و به تدریج این فعالیت‌ها را به ملت واگذاریم.

رضایی لزوم توجه به محرومیت و فقرزدایی را در لایحه بودجه ضروری دانست و گفت: دولت ایران یکی از دولت‌های ثروتمند است که با استفاده از شرکت‌های دولتی، معادن و املاک می‌تواند با توزیع عادلانه، شبیه آنچه در سهام عدالت انجام شد بخش عظیمی از محرومیت و فقر را در سال 1400 برطرف کند، اما چنین تحولی نیز در لایحه بودجه دیده نمی‌شود.

وی افزود: انتظار می‌رفت که برای مشارکت مردم در سرمایه گذاری‌های زیربنایی و رفع فقر یک حرکت تحولی انجام شود که این هم در لایحه بودجه 1400 صورت نگرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که طبق اختیارات قانونی و توان خود، با اصلاح لایحه بودجه 1400 دو عامل جلب مشارکت مردم در سرمایه گذاری‌ها و رفع فقر را در آن اعمال کند.

رضایی، تصویب قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها در مجلس را حداقل سیلی به گوش آمران اوضاع اقتصادی و اقدامات تروریستی در کشورمان دانست.

وی با اشاره به تصویب این قانون گفت: چون این مصوبه مجلس را مغایر با سیاست‌های کلی ندیدیم، وارد بحث نشدیم و اصلا چنین موضوعی را در دستور کار نگذاشتیم. این مصوبه، مطابق با سیاست‌های کلی امنیت ملی است.

رضایی افزود: توقف اجرای پروتکل الحاقی که ایران داوطلبانه آن را پذیرفته آن هم با شرایطی که مجلس برای طرف‌های اروپایی قرار داده مطابق با برجام است و تصویب این قانون، اقدام مطلوبی بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار این است که دولت با مجلس همکاری کند و جلوی فشارهای ظالمانه آمریکا و اروپا به ملت و امنیت ملی را بگیرد.

وی افزود: تجربه نشان داده است که اگر در روابط خارجی، دستمان خالی باشد به هیچ امتیازی نخواهیم رسید و هر چه از ابزار و امکانات بیشتری در مذاکرات برخوردار باشیم پیشرفت‌مان بیشتر است.

رضایی گفت: بر اساس این تجربه تا وقتی به غنی سازی 30- 20 درصد نرسیده بودیم و تعداد سانتریفیوژهای‌مان افزایش نیافت هیچ وقت دنیا حاضر به مذاکره با ما نمی‌شد.

وی افزود: ما وقتی قدرتمند می‌شویم می‌توانیم حقمان را بگیریم، اما هیچ گاه از قدرتمان برای جنگ استفاده نکردیم و نمی‌کنیم بنابراین این مصوبه مجلس یکی از ابزارهای مؤثر دولت برای احقاق حق ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اختلاف نظر دولت با مجلس درباره این مصوبه، تاکید کرد: باید از هر نوع اختلاف در کشور جلوگیری شود و قوای سه گانه باید به قانون عمل کنند. با توجه به مشکلات مردم و جامعه، وحدت و همکاری میان قوا در رفع مشکلات، بسیار مؤثر است.