چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

تحقیق 10 ساله مکتوب در آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تحقیق 10 ساله مکتوب در آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی

تهران - ایرنا - کتاب «آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی» نتیجه ده سال مطالعه‌، تحقیق و تلاش در زمینه تدریس آواز ایرانی است که به تازگی در چاپ جدید وارد بازار نشر شده است.

کتاب آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی ماحصل ده سال مطالعه‌، تحقیق و تلاش محمدرضا سعیدی در زمینه تدریس آواز ایرانی است که در سال 98 برای نخستین بار چاپ شد و اکنون با تغییراتی به چاپ دوم رسیده است.

نویسنده کتاب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، این تغییرات را شامل ویرایش جدید و اضافه شدن سرفصل دروس علمی (نظری) و عملی به فهرست کتاب اعلام کرد و گفت: همچنین 6 قطعه از آهنگ های بی کلام کتاب در چاپ دوم برای پیانو تنظیم، نت نگاری و نوازندگی و نیز 22 صفحه به کتاب اضافه شده است.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه عمر موسیقی علمی ایران حدود صد سال است و به آموزش پایه و اصول مقدماتی آواز ایرانی به صورت علمی و تکنیکی کمتر پرداخته شده است، نیاز به کتابی در این زمینه احساس شد.

سعیدی ادامه داد: این کتاب شامل 10 بخش است و در آن به موضوعاتی چون‌: شناخت ساختار صدای انسان و رابطه آن با محیط پیرامون خود، کشف صدای صحیح و چگونگی مراقبت از صدا، صداسازی و تکنیک نفس‌گیری، شناخت موسیقی شعر، تقویت اندام‌های گفتار برای تلفظ صحیح حروف و ترانه و تصنیف‌خوانی از روی خط نت و آوانویسی، پرداخته شده است.

وی افزود: در پایان دوره آموزش این کتاب هنرجو باید از لحاظ تکنیک (فنون اجرا)، موزیکالیته (صدای موسیقایی)، سونوریته (صدای مطلوب)، دینامیک (ارائه نوانس و حال درونی ترانه و تصنیف) به اهداف قابل توجهی از جمله توانایی بیان احساس در خوانش ترانه و تصنیف برسد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «تمرینات کشف صدای صحیح»

1. کف اتاق درازکشیده و به طورصحیح نفس بکشید (شل بودن عضلات، بازبودن پشت بدن، حرکت دهنده های پائین سینه، حرکت دیافراگم و نفوذ آن در شکم، بی حرکت بودن قفسه سینه، کنترل نفس با عضلات بین دنده های سینه و با دیافراگم). یکبار که هوا را کاملاً به درون شکم کشیدید، دست را بر روی عضلات شکم، نزدیک دیافراگم قرار دهید و هوا (نفس) را با تولید صدای «هِ» به صورت ضرب های خارج کنید. این حرف را طوری بیان کنید که گویی از دیافراگم سرچشمه می گیرد. برای این کار حرکت دیافراگم باید زیر دست شما، به طور کامل محسوس باشد. این کار را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید صدا کاملاً از عمق بدنتان سرچشمه گرفته است.

2. همین کار را با بیان «ها» انجام دهید و آنرا تا آنجا که نفس اجازه می دهد، بکشید. باید کاری کنید که نفس با صدا یکی شود، طوریکه نفس پشت صدا قرار گرفته و آنرا هدایت کند. صدا باید از اعماق شش ها سرچشمه بگیرد. در این حالت، استخوانهای قفسه سینه همراه با صدا به ارتعاش در می آیند. این همان خاصیت تشدیدی است که در جستجوی آن بودیم. صدایی که به این صورت به دست می آید، کاملاً پرطنین و یکنواخت است...

چاپ دوم کتاب آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی در 148 صفحه توسط انتشارات ترفند وارد بازار نشر شده است.

محمدرضا سعیدی متولد 1352 زنجان است، وی مبانی موسیقی و دوره ردیف آوازی استاد محمود کریمی را به مدت 10 سال نزد اساتید موسیقی و آواز آموخت.

اجرای صحنه ای با گروه های مختلف، تدریس آواز ایرانی از سال 1381 در آموزشگاه های زنجان و تهران، نگارش دو مقاله به نام های: «ردیف آوازی ایران از دیدگاه روانشناسی» و «رابطه ی طبیعت، محیط و شخصیت با صدا و آواز»

تهیه و تولید آلبوم «سرنوشت من» در سال 1393 با آهنگی از استاد اکبر محسنی (خالق اثر الهه ناز) و آهنگسازی پیمان خازنی و تنظیم حسین اعتمادی، با یادداشتی از دکتر قدمعلی سرامی و با مجوز رسمی از مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در اسفند سال 1396 توسط شرکت سروش انتشار یافت، از جمله سوابق این نویسنده است.

برچسب‌ها

تحقیق 10 ساله مکتوب در آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی 2