جمعه 31 فروردین 1403

تخصیص 145 میلیارد تومان برای خرید «تجهیزات توان‌بخشی و آموزشی»

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تخصیص 145 میلیارد تومان برای خرید «تجهیزات توان‌بخشی و آموزشی»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تا کنون 145 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات تجهیزات توان‌بخشی و آموزشی تخصیص یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تا کنون 145 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات تجهیزات توان‌بخشی و آموزشی تخصیص یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در نشست با انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری که در محل معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن بیان ویژگی‌های آموزش‌وپرورش استثنایی پرداخت و گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال 1370 است و از آن زمان تاکنون پویش تحصیلی 18 برابر افزایش‌یافته است و اعتبارات سازمان نیز 12 برابر افزایش‌یافته است.

وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی 150 هزار دانش‌آموز را در 1700 مدرسه خاص و 20 هزار مدرسه پذیرا و در قالب 7گروه آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، اتیسم، چندمعلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش دارد.

حسینی با بیان این که 23 هزار معلم در آموزش و پرورش استثنایی وظیفه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را برعهده دارند، گفت: از این تعداد 14 هزار و 117 نفر خانم هستند همچنین مدیریت هزار و 572 مدرسه استثنایی بر عهده بانوان است.

حسینی، آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ارائه خدمات آموزش و پرورش عادی خدمات توان‌بخشی را نیز در سه قلمرو ارائه می کند.

وی افزود: خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای، ارائه خدمات حمایتی در قالب 18 آیتم و ارائه خدمات مشاوره و توان‌بخشی در 53 مرکز مشاوره سه قلمرو خدمات توان‌بخشی است.

حسینی به بیان یکی از ویژگی‌های دیگر آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر دوره‌های آموزش و پرورش عادی دو دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان ناتوان و کم‌توان ذهنی وجود دارد و دانش‌آموزان در این دوره‌ها در 36 شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: هم چنین دوره پیش‌دبستان در این سازمان از بدو تولد وجود دارد و به کودکان و خانواده‌های آنان خدمات توان‌بخشی ارائه می‌شود.

وی با بیان این که آموزش و پرورش استثنایی در سه قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه می‌کند، گفت: «رفع مشکلات یادگیری دانش‌آموزان عادی از طریق 790 مرکز اختلالات یادگیری»، «برنامه سنجش سلامت جسمانی آمادگی تحصیلی» و «برنامه تلفیقی فراگیر» سه خدمت آموزش و پرورش استثنایی به تمامی دانش‌آموزان است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال 1371 با پوشش 1.5 درصدی آغاز و امسال یعنی سال 1400 با پوشش 99 درصدی به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: در قالب برنامه تلفیقی فراگیر هم اکنون 70 هزار دانش‌آموز استثنایی در 20 هزار مدرسه عادی در حال تحصیل هستند.

حسینی با اشاره به دو فعالیت جدید سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مشارکت و توانمندسازی خانواده‌ها به‌ویژه با رویکرد آموزش، پرورش و توان‌بخشی خانواده محور، یکی از این فعالیت‌های جدید است که در سال 1400 به‌عنوان یک بسته تحولی مبتنی برسند تحول بنیادین با 7 فعالیت، اجرایی شده است.

وی افزود: راه‌اندازی پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری اولیا، طرح همیار معلم، طرح سامانه ندای همراه، ایجاد دبیرخانه‌های ملی هفت‌گانه اطلاع‌رسانی و توانمندسازی اولیا، طرح مددکار اجتماعی محله محور و گسترش کمی کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، فعالیت‌های هفت‌گانه بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور می‌باشند.

حسینی گفت: دومین برنامه جدید سازمان توسعه مشارکت‌ها است که در سال 99 به‌عنوان یک بسته تحولی تدوین و اجرایی شد و در سال 1400 نیز استمرار خواهد یافت و در این بسته توسعه مشارکت‌های سازمان در ابعاد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی موردتوجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که در قالب مشارکت خیرین، نهضت «از خشت تا بهشت» برای ساخت 210 مدرسه مورد نیاز آموزش و پرورش استثنایی از یک سال پیش کلید خورده است، گفت: تاکنون 160 مدرسه از این تعداد ساخته شده و یا در حال ساخت است و این طرح تاکنون 1.5 مترمربع فضای آموزشی استثنایی در کل کشور و 2.5 مترمربع فضای آموزشی مناطق محروم را ارتقا بخشیده است.

حسینی بعد دوم مشارکت خیرین را مشارکت در تهیه تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی در قالب نهضت مشارکتی توان‌افزایی دانست و گفت: 105 قلم تجهیزات توان‌بخشی و آموزشی برای تحصیل 72 هزار دانش‌آموز استثنایی موردنیاز است که سال گذشته با مشارکت همه بخش‌ها 145 میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات تخصیص یافت و برای اولین‌بار در بودجه سال جاری نیز 50 میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات اختصاص‌یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سومین جلوه مشارکت را طرح هدایت دانست و گفت: در قالب طرح هدایت و از طریق مشارکت خیرین، دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی تاکنون 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند تهیه و به دانش‌آموزان کم‌برخوردار عادی و استثنایی اهدا شده است تا در دوران کرونا آموزش این دانش‌آموزان از بستر شبکه شاد تداوم یابد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های طراحی شده طرح هدایت برنامه «حامی هوشمند» است که باهدف تأمین وسایل هوشمند آموزشی برای دختران دانش‌آموز کم برخوردار و با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شده است و امید است این برنامه با قوت اجرایی شود.