جمعه 31 فروردین 1403

ترفندهای محرمانه جشنواره مقاومت برای صیانت از فیلم‌ها

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ترفندهای محرمانه جشنواره مقاومت برای صیانت از فیلم‌ها

دبیر جشنواره فیلم مقاومت در آستانه برگزاری این رویداد تاکید کرد که برای صیانت از فیلم‌های این جشنواره آنلاین ترفندهایی دارند که البته محرمانه است و نمی‌تواند آن‌ها را افشا کند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح 29 شهریورماه به صورت آنلاین و البته با 30 دقیقه تاخیر برگزار شد و مهدی عظیمی میرآبادی با پاسخ به سوال‌ها، به تشریح جزئیاتی از این رویداد که بخش اول آن همزمان با هفته دفاع مقدس برپا می‌شود، پرداخت.

این جشنواره که قرار است آنلاین برگزار شود، بخش ویژه‌ای به نام مدافعان سلامت دارد که عظیمی درباره استقبال از این بخش گفت: 1342 اثر در این بخش دریافت کردیم که 128 کشور از جمله ایران در این حوزه فیلم تولید کرده‌اند و این دغدغه‌مندی اتفاق ویژه‌ای است. البته نگاه الهی که در آثار ایرانی هست کمتر در آثار خارجی دیده می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت در ادامه درباره نظم‌بخشی به این رویداد تاکید کرد: فعلا بنا بر این است که جشنواره همان دو سال یک بار برگزار شود ولی دبیرخانه دائمی باید در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ایجاد شود تا بین دو دوره برگزاری فاصله ایجاد نشود بویژه آن‌که تعداد آثار تولیدی در این بخش آن‌قدر هست که بتوان جشنواره را هر سال برپا کرد. با این حال تا الان این‌طور بوده که جشنواره مثل پروژه برگزار شود.

عظیمی درباره حمایت مالی جشنواره از برگزیده‌ها به‌خاطر معیشت سینماگران در دوران کرونا گفت: اول از همه بگویم که خلی متاسفم برای شرایطی که سینماگران دفاع مقدس دارند و درباره این‌که مسبب آن چه کسی هست هم فعلا بحث نمی‌کنم. با این حال چنین کاری در انجمن پیگیری می‌شود و جشنواره مسئولیت تولید فیلم را برعهده ندارد.

او درباره چرایی برگزاری جشنواره در این شرایط توضیح داد: چه کسی می‌تواند بگوید برگزاری جشنواره بد است و خلاف آن چیزی است که دوستان می‌گویند؟ برگزاری جشنواره منافاتی با شرایط فعالی ندارد بلکه جمع شدن (افراد) منافات دارد که ما براساس توصیه‌های ستاد کرونا عمل می‌کنیم. همچنین این رویداد وظیفه فضاسازی و ایجاد انگیره میان مسئولان و صاحبان منابع را دارد. دیگر آن‌که هزینه برگزاری این رویداد از ساخت یک فیلم سینمایی معمولی کمتر است ولی این فضایی که ما می‌سازیم تا با آدم‌های مختلف ارتباط بگیریم خیلی موثر است. الان بیش از 10 هزار نفر را به لحاظ مالی و کاری در این جشنواره درگیر کار کرده‌ایم و این نشان می‌دهد کارکرد این جشنواره از ساخت یک فیلم سینمایی بیشتر است.

او در عین حال توضیح درباره دریافت منابع مالی جشنواره و بودجه آن را به پایان برگزاری موکول و فقط به این نکته بسنده کرد که جشنواره فیلم مقاومت الان از یک فیلم معمولی کمتر هزینه دارد.

عظیمی درباره برگزاری جشنواره در دو هفته و این‌که چطور امنیت فیلم‌ها در نمایش آنلاین تضمین می‌شود، بیان کرد: حجم برنامه‌های این دوره بیشتر از یک هفته است و برگزاری همه در یک هفته ممکن بود مخاطب را پس بزند، ضمن این‌که به صلاح هم نبود حجم برنامه‌ها را کم کنیم و در نهایت به چنین برنامه‌ریزی‌ای رسیدیم. برای حفظ امنیت فیلم‌ها نیز ترفندهایی داریم که محرمانه است و نباید افشا شود، اما بعدا خصوصی می‌گویم (خطاب به پرسش‌کننده).

دبیر این دوره جشنواره درباره ترکیب واژه سینمای سامری و این‌که با چه استدلالی این واژه استفاده شده است، در توضیحی نسبتا مبهم پاسخ داد: آن‌هایی که نظریه‌پردازی کردند با ما خیلی فرق نداشتند. آن‌ها هم در حوزه علم سینما تلاش کردند. این بخش مرور با تحلیلی است بر آثار صهیونیستی. بخش عمده‌ای از هالیوود در این موضوع فیلم می‌سازد و هر فیلمی که پیامبر و ملائک و اخلاق انسانی را تخطئه می‌کند در این حوزه است، حالا این‌که چرا از واژه سینمای سامری استفاده شده در حین جشنواره توضیح داده می‌شود.

او در ادامه درباره نحوه حضور مهمانان خارجی هم گفت: امسال در بخش اول نتوانستیم مهمان‌های خارجی زیادی را دعوت کنیم؛ اول به دلیل مسائل مالی و بعد هم شرایط کرونا.

او در بخشی دیگر از این نشست درباره بخش سینماگران بسیجی هم توضیح داد: این بخش برای ما جدی و استراتژیک است و فکر می‌کنیم آینده سینمای دفاع مقدس مرهون حضور جدی بسیحیان کشور و نیز بسیجیان خارج از کشور که دلداده این انقلاب هستند، می‌تواند باشد. در این بخش آمارقابل توجهی داریم؛ از جمله حضور 2652 نفر و ارسال حدود 46 فیلم بلند، 570 فیلم کوتاه، 1013 مستند و آثار دیگری در بخش نماهنگ و پویانمایی.

انتهای پیام