شنبه 1 اردیبهشت 1403

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار همه دستگاه‌ها باشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار همه دستگاه‌ها باشد

تهران - ایرنا - معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر این که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، هدف اصلی در بنیاد شهید و امور ایثارگران است، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید در دستور کار همه دستگاه‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار وشهادت ایرنا، نشست هم‌اندیشی «دیپلماسی ایثار»، روز سه شنبه با حضور سردار «یعقوب سلیمانی» معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، «رحیم نریمانی» مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران، «علیرضا رجایی» رئیس کمیسیون بین‌الملل و حقوقی تشکل‌های شاهد و ایثارگر و «منصوره خرم‌باقری» معاون اموربین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

هدف؛ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت 

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست با تاکید بر این که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، هدف اصلی در بنیاد شهید و امور ایثارگران است، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید در دستور کار همه دستگاه‌ها باشد.

سردار سلیمانی توضیح داد: سال گذشته از 15 مستند با محوریت مدافعان سلامت که در استان‌های سراسر کشور تولید شد، رونمایی بعمل آمد. برگزاری کنگره «لشگر فرشتگان تاریخ‌ساز» و تجلیل از 17 هزار زن شهید، جانباز و آزاده اتفاق مبارکی بود. همه این فعالیت ها به برکت شهدا بوده و تاثیر این عزیزان را برگزاری و تولید برنامه‌ها به وضوح قابل مشاهده بود.

وی افزود: همچنین خاطره‌نگاری از والدین شهدا موضوع مهمی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

دیپلماسی ایثار، سرمایه فرهنگی و اجتماعی است

رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که 200 تشکل در حال فعالیت هستند که بعضی از آنها کرسی‌های مشورتی دارند و در حوزه قربانیان ترور و جانبازان شیمیایی مطالباتی دارند. دیپلماسی ایثار هم سرمایه فرهنگی و اجتماعی است و باید با خردجمعی به جایگاه حقیقی‌اش برسد.

جانبازان، سفیران دیپلماسی ایثارند

علیرضا رجایی رئیس کمیسیون بین‌الملل و حقوقی تشکل‌های شاهد و ایثارگر هم با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس کشور ما مورد تجاوز دشمن قرار گرفته بود و دفاع کردیم، گفت: جانبازان در سخت‌ترین روزها جانشان را کف دست گرفتند و به میدان رفتند به همین دلیل شایسته است که بگوئیم این عزیزان «سفیران دیپلماسی ایثار» هستند و می‌توانیم از حضور آنها در مجامع بین‌المللی برای اثبات حقانیت‌مان استفاده کنیم. نمونه موفق دیپلماسی ایثار را می‌توان در راهپیمایی اربعین دید.

رجایی ادامه داد: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که در هنگام ورود نمایندگان کشورهای دیگر، جانبازان در کنار مسئولان باشند تا از این طریق جهانیان آنها را ببینند.

وی افزود: مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد که باید از آنها حمایت شود. نکته مهم، توجه به «گردشگری مقاومت» است. گردشگری مقاومت با محور نگاه به سایرین یعنی افرادی به غیر از جامعه هدف برای اثبات حقانیت جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

تشکل‌های ملی و بین‌المللی زیادی در واردات واکسن کمک کردند

منصوره خرم‌باقری، معاون اموربین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه عنوان کرد: ngoها و ingoهای زیادی در واردات واکسن به هلال احمر کمک کردند و در خصوص ایثار اجتماعی بین‌الملل آمادگی همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران را داریم.

*س_برچسب‌ها_س*
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار همه دستگاه‌ها باشد 2