پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ترکمانه: بنیاد برکت 300 هزار شغل در سال 1401 ایجاد می‌کند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ترکمانه: بنیاد برکت 300 هزار شغل در سال 1401 ایجاد می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه رفاه خبرگزاری فارس، ششمین قسمت از ویژه برنامه «ایران شهر» با اجرای سیدحسین حسینی و تهیه‌کنندگی سیداحمد حجازی از شبکه افق سیما پخش شد. محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت مهمان این قسمت از برنامه بود.

ترکمانه در ابتدای سخنان خود با اشاره به مفهوم کار جهادی گفت: جهاد، کلمه مقدسی است و بار معنای خاصی دارد. از یک سو، جهاد به معنای مبارزه و جدیت در کار است اما در مفهومی ارزشمندتر می‌توان آن را با هدف والایی گره بزنیم و در آن صورت است که در ارزش‌های دینی ما مفهوم پیدا می‌کند. اساسا جهادی که آرمان انقلاب اسلامی به دنبالش است با همان هدف والا گره خورده است. بدون شک انقلاب اسلامی آرمان والایی دارد که برای آن می‌جنگد و در این صورت است که جهاد معنا و مفهومی والاتر پیدا می‌کند. وی اضافه کرد: جهاد به معنای پرکاری نیست، بلکه یک روح است که اگر با هدف ما از کار کردن گره نخورد، کار جهادی شکل نمی‌گیرد. علاوه براین، جهاد یک بعدی نیست و دارای جنبه‌های مختلفی است. مثلا جهاد اقتصادی، جهاد تبیین، جهاد فرهنگی و... را داریم. در ابتدای انقلاب جهاد سازندگی به شدت لازم و مورد توجه بود و امروز هم به شدت به جهاد اقتصادی نیاز داریم.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به تولید ماسک در کشور در روزهای ابتدایی همه‌گیری کرونا گفت: کار جهادی از آن جنس است که در حالت عادی اداری انجام آن امکان‌پذیر نیست. برای مثال در زمان همه‌گیری کرونا، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های روز کشور ماسک بود. مردم ما در تولید ماسک چگونه پای کار آمدند و دست به تولید ماسک زدند؟ ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان یک نهاد انقلابی چگونه پای کار آمد؟ این اتفاق می‌تواند مصداقی برای کار جهادی باشد. ما فراخوانی به گروه‌های جهادی زدیم و مواد اولیه نظیر پارچه در اختیارشان قرار دادیم. در نهایت، شبکه تولید ماسک ایجاد شد و همه دست به دست هم دادند تا ماسک به تعداد فراوان تولید شود.

وی اضافه کرد: مصداق دیگر برای کار جهادی سامانه 4030 است. در روزهای ابتدایی کرونا این سوال برایم مطرح بود که چگونه می‌توانیم به مردم خدمت کنیم؟ یکی از پیشنهادات این بود که درباره این بیماری اطلاع‌رسانی دقیق و درست داشته باشیم. اگر خاطرتان باشد در آن روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم، سوالات‌شان بی‌پاسخ درباره این بیماری بود. برهمین اساس، تصمیم گرفتیم سامانه‌ای ایجاد کرده تا مردم زنگ بزنند و مشورت بگیرند. در روزهای ابتدایی و پس از اطلاع‌رسانی از سوی وزیر بهداشت، نزدیک به 700 هزار تماس از سوی مردم داشتیم، این اتفاق در حالی بود که ظرفیت ما به کارگیری حدوداً 30 پزشک برای پاسخگویی بود.

در نهایت تصمیم گرفتیم که با انتشار یک فراخوان از پزشکان دعوت کنیم تا برای این کار بیایند. جالب است بدانید که نزدیک به 2 هزار پزشک ثبت‌نام کردند که به صورت جهادی بیایند و به سوالات مردم پاسخ بدهند. این‌گونه شد که با یک کار جهادی توانستیم به سوالات مردم پاسخ بدهیم در حالی که انجام چنین کاری در روال عادی اداری بسیار سخت و طولانی بود. جالب است بدانید که بسیاری از این پزشکان صبح تا بعدازظهر بیمارستان بودند و پس از آن در قالب سامانه 4030 به سوالات مردم پاسخ می‌دادند.

ترکمانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فعالیت‌های دولت باید به سمت جهادی‌شدن برود، گفت: نهادهایی که به دستور امام خمینی تشکیل شدند، خارج از یکسری قواعد اداری و نظام بروکراتیک که امروز می‌بینیم کار می‌کنند و به عنوان یک سازمان جهادی در بخش‌های مختلف فعالیت دارند. مصداق‌های مختلفی از این موضوع را می‌توان دید. بنده معتقدم اگر در دولت می‌خواهیم به سمت ساختار جهادی برویم باید یکسری از قواعد و قوانین دست و پاگیر را کنار بگذاریم، چرا که این قوانین بروکراتیک با قواعد کار جهادی در تناقض است. یکی از ماموریت‌های بنیاد برکت این است که مدل کارهای جهادی که نمونه‌ای از آنها را برشمردم توسعه بدهیم. باید تلاش کنیم با ایجاد ساختارهای چابک و در عین حال با کمک مردم مسئله‌های موجود را حل کنیم. در این صورت است که کار جهادی شکل می‌گیرد.

او در پاسخ به سوالی درباره مشارکت بنیاد برکت در ایجاد یک سوم اشتغال 1401 گفت: جلسه‌ای با حضور آقای رئیس جمهور در شورای عالی اشتغال کشور داشتیم و در آن جلسه صحبت شد که یک سوم از یک میلیون شغلی که دولت تعهد کرده است، توسط بنیاد برکت ایجاد شود. با توجه به زیرساخت‌های بنیاد و کارهایی که در سال‌های اخیر در حوزه توانمندسازی اقتصادی به ویژه در مناطق محروم انجام داده است، چنین کاری انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: امروز بنیاد برکت در 12 هزار روستای کشور فعالیت توانمندسازی داشته و تاکنون 200 هزار طرح اقتصادی در حوزه‌های مختلفِ مشاغل خرد و خانگی انجام داده‌ایم. برهمین اساس، تلاش می‌کنیم که در همین بخش‌ها، تعداد شغل‌های ایجاد شده را به 300 هزار فرصت شغلی برسانیم.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت ایجاد شغل این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است