پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ترکیه سامانه اس 400 را بر روی جنگنده‌های آمریکا آزمایش کرده است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ترکیه سامانه اس 400 را بر روی جنگنده‌های آمریکا آزمایش کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، وزارت دفاع ترکیه اخیرا سامانه دفاع مشکی اس 400 روسیه را بر روی جنگنده‌های آمریکایی آزمایش کرده است.

روزنامه «Fighter Jets World» امروز سه‌شنبه گزارش داد که ترکیه در پایگاه هوایی «اکینجی» (اطراف آنکارا و سابقا مرتد) این سامانه‌ها را بر روی جنگنده‌های اف 16 و اف 4 فانتوم آزمایش کرده است.

این رسانه گفته است که رادار‌ها هواپیما‌هایی با سرعت بالا را در اطراف پایگاه هوایی مذکور رصد کرده‌اند و این آزمایش‌های ترکیه تا 26 نوامبر ادامه داشته است. با این حال ارتش ترکیه نتایج این آزمایش را اعلام نکرده است.

ترکیه سال 2017 طی توافقی با روسیه سامانه دفاع موشکی اس 400 را از این کشور خرید و همین اقدام باعث شد که آمریکا آنکارا را از پروژه تولید جنگنده‌های اف 35 حذف کرده و جنگنده‌های درخواستی ترکیه (مجموع جنگنده‌ها 100 عدد) را به این کشور ندهد.

اخیرا برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آمریکا به ترکیه پیشنهاد داده است برای دست‌یابی به تکنولوژی اس 400 روسیه، این سامانه را غیرمستقیم از ترکیه بخرد. مقامات روسیه در واکنش به این خبر گفتند که ترکیه در قرارداد خرید اس 400، امضا کرده است که آخرین کشور مقصد اس 400 باشد و آن را به کسی یا کشوری واگذار نکند.

آمریکا سامانه دفاع موشکی اس 400 را که یکی از قوی‌ترین سامانه‌های دفاعی است، دشمن جنگنده‌های مدرن خود می‌داند و بیم آن دارد که کد این جنگنده‌ها توسط سامانه مذکور کشف و افشا شود.