چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

ترکیه و افغانستان بازار بالقوه صادرات برق ایران

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ترکیه و افغانستان بازار بالقوه صادرات برق ایران

معصومی گفت: کشور‌های اطراف ایران مانند ترکیه و افغانستان آمادگی این را دارند که برق ایران را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید فریدالدین معصومی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر، در نشست با خبرنگاران بیان کرد: بسیاری از کارشناسان این نظر را دارند که تولید 200 مگاوات برق صرفه اقتصادی ندارد که نیروگاه تاسیس شود در صورتی که این موضوع برای زمانی است که هدف فقط همان 200 مگاوات باشد؛ در حالی که اگر ظرفیت مازاد و اجازه صادرات در این زمینه داده شود، قطعا تاسیس آن هیچ مشکلی ندارد و در عین حال درآمدزا هم خواهد بود.

او ادامه داد: موضوع دیگر در خصوص مشکلات سیاسی در این زمینه است، به عنوان مثال: برق عراق را ایران در حالی تامین می کرد که عربستان مدعی بود که می تواند برق مورد نیاز عراق را تامین کند. کشور‌های اطراف ایران مانند ترکیه، افغانستان و حتی عمان آمادگی این را داشتند که برق ایران را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید

تراز منفی 14 هزار مگاواتی برق در کشور / توسعه 30 هزار مگاوات نیروگاه در دستور کار وزارت نیرو

معصومی توضیح داد: پروژه‌های مختلفی وجود دارند که بتوانیم برق صنایع مختلف را تامین کنیم و حاضریم که برق صنایع مختلف را در قالب همان 11 هزار مگاواتی که وزیر نیرو و صنعت، معدن و تجارت امضا کردند، تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در رابطه با نیروگاه کوشک گفت: در مورد نیروگاه خورشیدی کوشک می‌توان گفت که با کیفیت‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور است. این نیروگاه در تاریخ 23 آذرماه 1399 عملیات اجرایی آن آغاز شد و در تاریخ یکم تیرماه 1400 برق این نیروگاه به شبکه متصل شد. این موضوع مزیت‌های زیادی داشت، زیرا تا به الان در کشور هیچ نیروگاه خورشیدی 10 هزار مگاواتی در مدت 7 ماه ساخته نشده است. نیروگاه کوشک یکی از بهترین نیروگاه‌های خورشیدی از نظر فنی و اقتصادی است.

معصومی ادامه داد: در گزارشات مختلف در تیر و خرداد ماه سال گذشته طرحی ارائه شد در خصوص اینکه کمبود برق به چه صورت رفع می‌شود که 3 راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این زمینه داده شد. در راهکار کوتاه مدت تاکید زیادی بر تاسیس و استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی داشتیم. زیرا ایران ظرفیت‌های لازم را در این زمینه دارد و کمتر کشوری وجود دارد با این میزان تابش، کشور‌های اروپایی که این همه نیروگاه‌های خورشیدی دارند اصلا مزیتی در این زمینه ندارند.

او ادامه داد: به راحتی می‌شود مشکل برق کشور در سال آینده را در کوتاه مدت، با این نیروگاه‌های خورشیدی بر طرف کنیم. اوج تولید یک نیروگاه خورشیدی در فصل تابستان است و اتفاقا در همین فصل هم می توان مصرف برق خودتان را کنترل کنید؛ اما اقدام عملیاتی در این زمینه علی رغم درخواست های زیاد از طرف این نیروگاه ها صورت نگرفت.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر اظهار کرد: یکی از گلایه هایی که در این زمینه وجود دارد، این است که در حقیقت هیچ کمکی در احداث پروژه کوشک و مطالباتی که حق ما بوده، داده نشده و یک میلیارد تومان هم کمک نشده است. مشکل دوم، تسهیلات ارزان قیمت داده نمی شود و برای صندوق توسعه ملی هم این امکان وجود ندارد.