شنبه 1 اردیبهشت 1403

تشکل‌های دانشجویی باید مهمترین پایگاه ارتقای فکری دانشجویان باشند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تشکل‌های دانشجویی باید مهمترین پایگاه ارتقای فکری دانشجویان باشند

تهران - ایرنا - رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه یک تعریف نادرست از تشکل‌های دانشجویی ارایه می‌شود که موجب شده آنها از فعالیت فکری و اندیشه‌ای دور باشند، گفت: تشکل‌های دانشجویی باید به مهم‌ترین پایگاه‌های فکری و اندیشه‌ای برای ارتقای سطح فکری دانشجویان تبدیل شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی روز دوشنبه در آستانه 16 آذر روز دانشجو در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: روز دانشجو یکی از قله های حرکت ملت ایران به سمت آزادی و به سمت آن نقاط مطلوب و مورد خاص ملت در طول تاریخ حرکت های این جامعه بوده است.

وی ادامه داد: 16 آذر 1332 دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض به سفر معاون رییس جمهوری آمریکا به ایران و تقریبا چهار ماه بعد از کودتای 28 مرداد تجمعی دارند و این تجمع مورد هجمه و حمله قرار می گیرد که طی آن دانشجویان سه شهید تقدیم می کنند.

رستمی گفت: این روز از همه جهت روز خاصی است؛ یعنی اولین حرکت ضد آمریکایی رسمی که در کشورمان رقم می خورد، این حرکت در حالی که دولت ملی به واسطه اعتماد به آمریکا سقوط کرده، در دانشگاه اتفاق می افتد و دانشگاه برای این حرکت شهید تقدیم می کند. در طول سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روز دانشجو به روزی برای ارائه وجهه سیاسی تشکل ها و جریان های دانشجویی و بیداری دانشگاه تبدیل شد. در بعد دانشجویی و حساسیت آن نسبت به مسائل دانشجویان در قالب های مختلفی تلاش می کنند در این روز برنامه های مدنظر خود را ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها حوزه های ماموریتی مختلفی دارد که تلاش و ماموریت ما در بخش دانشجویی و به ویژه آن بخشی که مربوط به تشکل های اسلامی دانشگاه ها است و مجموعه تشکل های سیاسی دانشجویی را دربرمی‌گیرد، یک مواجهه پدرانه با این دانشجویان عزیزمان است.

رستمی در خصوص ترسیم نقش پدرانه نهاد مقام معظم رهبری در فضای دانشگاه ها، افزود: این نقش ایجاب می کند که متناسب با آن حرکت رو به جلو و رشد یافته ای که این بچه ها دارند، با آنها همراهی صورت گیرد. این همراهی گاهی اوقات در قالب حمایت و کمک به آنان، گاهی اوقات در قالب هدایت و احیانا نیازی که به سمت دوستان ما داشته باشند است. گاهی این قالب پدری ایجاب می کند که فرصت و فضای حرکتی که ممکن است با آزمون و خطا همراه باشد برای اینکه این رشد اتفاق بیفتد، برای بچه های خودمان قائل باشیم.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها افزود: ممکن است در جاهایی هم به واسطه مصالحی که مد نظر داریم با موضوعی مخالفت یا موافقت داشته باشیم. ولی تصور ما این است که فضای دانشگاه و فضایی که همین آزادی عملی که بچه های ما در قالب های مختلف دارند، فرصت رشد به آنان می دهد. فضای دانشگاه لزوما فضای تمام اتفاقات درست نیست، اما فضای حرکت به سمت رشد یافتگی و تصحیح خطاها در یک محیط عالمانه، فرهیخته و همراه با دلسوزی است. از این رو همراهی و کمک ما به بچه های دانشجویی عمدتا" در فضای فرصت دادن، میدان دادن، مشورت دادن، حمایت و هدایت و طبیعتا نظارتی است که در این فضاها باید وجود داشته باشد.

رستمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه های نهاد برای روز دانشجو یا همکاری و همراهی نهاد با دانشگاه ها و سایر ارگان ها در این زمینه، اظهار داشت: نقش و جایگاهی که مجموعه نهاد در ارتباط با دانشجویان و دانشگاه‌ها برای خود تعریف کرده، نقش و جایگاه پدری است. در یک خانواده و به تناسب موقعیت‌هایی که ممکن است برای خانواده ایجاد شود، پدر تصمیمات و اقدامات متفاوتی را اتخاذ می‌کند یا انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه گاهی پدر خانواده، حامی، گاهی هدایت‌گر، گاهی رفع کننده اختلاف است، گاهی با اقدامی مخالفت می‌کند و گاهی این اجازه را می‌دهد که فرزندانش با آزمون و خطا رشد کنند، ادامه داد: نهاد در قبال تشکل‌های دانشجویی چنین نقش و جایگاهی را تعریف کرده است. روز دانشجو هم روز دانشجوها است و خود آنها باید در میدان باشند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: تنها نقشی که می‌توانیم ایفا کنیم، حمایت از آنها است تا با سلایق مختلف سیاسی، بتوانند بدون ترس و نگرانی، دغدغه‌های خود را مطرح کنند و مطالبه‌گری داشته باشند. چون روز دانشجو، روز مطالبه‌گری است. البته جایگاه دانشجو در دوره‌های مختلف مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی است، اما این روز به طور اخص باید نماد مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی باشد.

رستمی در پاسخ به این سوال که حمایت نهاد از تشکل های دانشجویی چگونه است، توضیح داد: حمایت نهاد از تشکل‌های دانشجویی هم در قالب همان جایگاه پدری که پیش‌تر از آن صحبت کردیم، تعریف می‌شود. آنچه که به عنوان وظیفه خود در مجموعه نهاد می‌دانیم تا در ارتباط با تشکل‌های دانشجویی انجام دهیم شامل چند بخش حمایت و هدایت فکری، ارتباط با سازمان‌ها، نهادها و جریانات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای پیگیری مطالبات دانشجویان، شنیدن نظرات و انتقادات دانشجویان در خصوص فضای دانشگاهی کشور، تسهیل ارتباط با مسئولین برای ارائه راهکار و بیان مطالبات و تهیه محتوای فکری و فرهنگی به درخواست دانشجویان است.

لزوم حضور فکری و فیزیکی تشکل‌های دانشجویی در مسائل مهم کشور

وی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت فعالیت تشکل های دانشجویی در حال حاضر مطلوب است و چه انتظاراتی از تشکل ها دارید، افزود: تشکل‌های دانشجویی باید این پتانسیل را در ساختار و در میان اعضای خود ایجاد کنند که به فراخور زمان، مطالبات، ماموریت‌ها و برنامه‌های عملیاتی خود را تغییر دهند. مرور تاریخ جریانات دانشجویی حداقل تا پیش از دهه هفتاد این تغییر مسیر را نشان می‌دهد. این تغییر، تغییر در ارزش‌ها و نظامات فکری نیست، بلکه تغییر در روش‌ها و ماموریت‌ها برای حل نیازهای روز جامعه است. آنچه که تشکل دانشجویی را زنده نگه می‌دارد همین حرکت بر مدار دغدغه‌های عمومی کشور است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم یک کارکرد اساسی برای تشکل‌های دانشجویی قائل باشیم، باید بگوییم این جریانات باید در خدمت حل مسائل کشور از مطالبه‌گری تا ارائه راهکار و انجام عملیات باشند که لازمه رسیدن به این جایگاه این است که تشکل‌های دانشجویی حضور فکری و فیزیکی در مسائل مهم کشور داشته باشند.

وی با طرح این پرسش که آیا امروز دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در کنار مطالبه از مسوولان توانسته‌اند در ارائه راهکار عملیاتی برای حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، به طور موثر نقش‌آفرینی کنند، گفت: نیاز امروز کشور ارائه همین راه‌حل‌ها است که دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به واسطه دغدغه‌مند بودن از یک‌سو و ارتباط با بدنه علمی، از سوی دیگر، بیشترین کمک را در ارائه راه‌حل برای برطرف کردن مشکلات کشور، خواهند کرد.

رستمی توضیح داد: بخش دیگر این حضور، از جنس حضور فیزیکی است. حضور دانشجویان در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی یا بعد از آن تبدیل تشکل‌های دانشجویی به پایگاه‌های اعزام نیرو به جبهه‌ها، نمونه‌هایی هستند که در تاریخ جریان دانشجویی ثبت شده است. این تجربه در سال‌های اخیر مجددا تکرار شد که حضور در اردوهای جهادی یا کمک به جریان مقابله با کرونا، نمونه‌های عینی آن هستند.

دو آفت مهم جریان دانشجویی 

وی یکی از آفت‌های تشکل‌های دانشجویی را ارتباط آنها با گروه‌های سیاسی عنوان کرد و افزود: هرگاه تشکل‌های دانشجویی درگیر ارتباط با گروه‌های سیاسی شدند، جریان دانشجویی دچار استحاله شد و کارکرد خود را از دست داد. اتفاقی که در دهه هفتاد برای جریانات دانشجویی رخ داد، از همین جنس بود. ارتباط تشکل‌های دانشجویی با گروه‌های سیاسی، آنها را در دام تمایل به گروه‌های سیاسی و در نتیجه محافظه‌کاری و عدم مطالبه‌گری خواهند انداخت که دو آفت مهم جریان دانشجویی است.

تبدیل تشکل‌های دانشجویی به پایگاه‌های فکری و اندیشه‌ای

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: متاسفانه یک تعریف بعضا نادرست از تشکل‌های دانشجویی ارائه می‌شود که موجب شده آنها از فعالیت فکری و اندیشه‌ای دور باشند. تشکل‌های دانشجویی باید مهم‌ترین پایگاه‌های فکری و اندیشه‌ای برای ارتقای سطح فکری دانشجویان باشند. به همین دلیل است که رهبر انقلاب، ماموریت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را بر عهده تشکل‌های دانشجویی می گذارند. چون این تشکل‌های دانشجویی هستند که امکان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیاده‌سازی این الگوی مترقی را دارند.

حرکت به سمت استفاده از قالب‌های جدید

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالان دانشجویی، نسبت به آینده جریان دانشجویی نگران هستند، اظهار داشت: بخشی از این نگرانی به دلیل وضعیت نامطلوب در عضوگیری ایجاد شده است. اگر قرار باشد تشکل‌های دانشجویی به سراغ کادرسازی و نیروسازی از میان نسل جدید بروند، ناگزیر خواهند بود از قالب‌ها و ابزارهای جدید برای جذب استفاده کنند.

رستمی گفت: امروز فضای مجازی بخش عمده زندگی دانشجویان را به خود مشغول کرده است. چه اشکالی دارد که مفاهیمی که شاید تا چند سال پیش در قالب یک همایش عمومی به دانشجویان منتقل می کردیم، اکنون در قالب یک کلیپ یا پادکست به دست آنها برسانیم.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در آستانه 16 آذر (روز دانشجو) با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن دیدار با علی نادری مدیرعامل ایرنا از بخش‌های مختلف این رسانه بازدید کرد.

حجت‌الاسلام رستمی امروز (دوشنبه 15 آذرماه) علاوه بر دیدار با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، در بازدید از قسمت های مختلف ایرنا از جمله اخبار داخلی، اخبار خارجی و بخش چندرسانه ای، در جریان روند تهیه و تولید اخبار، گزارش های خبری، تصویری و انتشار آنها روی خروجی های این سازمان قرار گرفت.

وی در این بازدید که به مناسبت روز دانشجو انجام شد، به سوال های خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص حمایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از تشکل های دانشجویی، شبکه سازی نخبگانی، ترویج و حمایت از ازدواج دانشجویی و افزایش خوابگاه های متاهلی در دانشگاه ها پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، روز شانزدهم آذر ماه در تقویم ایران به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت شده است.

این روز هر سال در ایران به یاد این سه دانشجوی شهید و سایر دانشجویانی که برای آزادی و استکبارستیزی جان خود را از دست دادند، گرامی داشته می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*