چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

تظاهرات پوستی در 20 درصد مبتلایان به کرونا دیده می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تظاهرات پوستی در 20 درصد مبتلایان به کرونا دیده می‌شود

خرم‌آباد - ایرنا - یک متخصص پوست و مو در لرستان گفت: تظاهرات پوستی در حدود 20 درصد مبتلایان به کرونا دیده می‌شود که این علائم گاهی به تنهایی و یا همراه با چند علامت دیگر بیماری کووید 19 در افراد وجود دارد.

دکتر امیر جوانبخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کووید 19 مانند بسیاری از بیماری های دیگر می تواند ارگان‌های داخلی بدن را درگیر کند، گرچه تظاهرات اولیه ممکن است ریوی باشد اما پوست، مخاط مو و ناخن ها را هم دچار آسیب خواهد کرد.

وی گفت: شاید به دلیل اینکه عوارض این ویروس ممکن است حیات فرد را دچار مشکل کند کمتر کسی به ناراحتی‌های پوستی توجه می‌کند اما گیرنده هایی که در ریه وجود دارد در برخی از گیرنده های پوستی نیز هست و ممکن است کرونا از طریق آنها، پوست و مو را مورد حمله قرار دهد و علاوه بر این به واسطه واکنش‌های ایمنی، ضایعات پوستی نمایان می‌شود.

وی افزود: نوع دیگر تظاهرات بر اثر لخته های خونی به وجود می‌آید که ویروس کرونا لایه های سطحی مویرگ ها را مورد حمله قرار می دهد و این لخته های خون می‌تواند عروق پوستی را درگیر کند و موجب کم‌خونی شود.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: تظاهرات پوستی کرونا تقریبا در 20 درصد از بیماران کرونایی دیده می شود و حتی احتمال می‌رود که این تظاهرات به تنهایی بروز پیدا کند یا می‌تواند همزمان با درگیری ریوی و یا حتی پس از آن نمایان شود.

دکتر جوانبخت گفت: ضایعات پوستی کرونا انواع مختلفی دارد که مهمترین و شایعترین آن "ماکولوپاپولر" می باشد، ضایعاتی که به صورت نقاط قرمز رنگ و پراکنده در تمام سطوح بدن دیده می شود و برخی دیگر به صورت تظاهرات کهیری که خارش دار، قرمز رنگ و برآمده هستند.

وی اظهار کرد: ممکن است این ضایعات کهیری با ضایعات مخاطی همراه باشد و دستگاه مخاط تنفسی را درگیر می‌کند که این درگیری خطرناک بوده و حتی منجر به مرگ فرد می‌شود همچنین تظاهرات پوستی دیگری وجود دارد که مانند ضایعات پوستی آبله مرغان نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: در دیگر ضایعات، پوست حالت شبکه پیدا می کند و دست و پا به حالت سرمازدگی نمایان می شود که در اصطلاح به آن انگشتان "کوبیدی" می گویند یا ممکن است پس از چندین ماه خطوط عرضی در ناخن ها مشاهده شود که در رشد آن وقفه به وجود می‌آید.

وی ریزش مو را از دیگر عوارض ناشی از ویروس کرونا برشمرد و گفت: این ویروس به دلیل اینکه تب بالایی ایجاد می‌کند باعث وقفه در رشد موها و ریزش می شود که چهار ماه پس از ابتلای فرد، قابل مشاهده است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به استفاده بیش از حد برخی از مواد ضدعفونی کننده اظهار کرد: استفاده از مواد ضدعفونی یا سفید کننده به منظور کاهش آلودگی ها پوست را حساس می کند چراکه چربی پوست در معرض این شوینده ها از بین می‌رود و پوست خشک آسیب‌پذیری بیشتری پیدا می‌کند.

دکتر جوانبخت گفت: اقشار مختلف باید از صابون‌های کرم‌دار یا گلیسیرین استفاده و فراورده های الکلی دارای مواد نرم کننده استفاده کنند چراکه حساسیت بیش از حد در شستن دست ها و استفاده از مواد شوینده، به مرور عوارض پوستی جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مهمترین مساله در پیشگیری از ابتلای به کرونا استفاده از ماسک و دستکش در مکان های عمومی است ادامه داد: پس از استفاده از ماسک باید صورت را برای اطمینان بیشتر با صابون گلیسیرین دار شست و شو داد.

*س_برچسب‌ها_س*