شنبه 1 اردیبهشت 1403

تعهد والیبال ایران به قاره آسیا

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تعهد والیبال ایران به قاره آسیا

تیم‌های ایرانی از همان ابتدای شروع مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا به رقابت‌ها اعتبار دادند و آبروی قاره کهن را در رقابت‌های بین‌المللی حفظ کردند.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم فولاد سیرجان ایرانیان با شکست 3 بر یک تیم العربی قطر و کسب 6 برد متوالی، به مقام قهرمانی رقابت‌های والیبال باشگاه‌های مردان آسیا در سال2021 رسید.

مسابقات والیبال باشگاه‌های آسیا در سال 1989 با عنوان «جام صلح» و با میزبانی ژاپن آغاز به کار کرد و پس از 6 دوره میزبانی در هروشیما به AVC CUP و سپس مسابقات والیبال باشگاه‌های آسیا تغییر نام داد. شرقی‌ها در ابتدای مسابقات، حضور پررنگی در این تورنمنت داشتند و 3 دوره نخست با قهرمانی سیچوان و سامسونگ به پایان رسید. اما کشوری که این جام را خیلی جدی گرفت، فقط ایران بود و قدرت‌های سنتی شرق، خود را کنار کشیدند.

والیبال ایران در سال‌هایی که تحت سلطه مطلق کشورهای ژاپن، چین و کره بود، مسابقات باشگاهی را بهترین و در واقع تنها راه برای عرض اندام در قاره کهن می‌دید و توجه خاص به مسابقات والیبال باشگاه‌های آسیا تا حد زیادی به همین دلیل است. تیم پیکان به طور شاخص و پس از برگزاری 21 دوره از این مسابقات، همچنان پرافتخارترین تیم باشگاهی آسیاست.

فدراسیون جهانی والیبال برای رونق دادن به مسابقات باشگاهی و انگیزه دادن به تیم‌های قهرمان هر قاره، مسابقات باشگاه‌های جهان را راه اندازی کرد که با توجه به اختلاف فاحش والیبال آسیا با اروپا و آمریکا، این مسابقات نیز منبع جدیدی برای کسب جام توسط اروپایی‌ها و تیم‌های آمریکای جنوبی شد.

قاره آسیا اما حفظ اعتبار و آبروی خود را در مسابقات باشگاهی تا حد زیادی مدیون تیم‌های ایرانی است. در حالی که تیم‌های پر مهره و ثروتمند شرق آسیا که توانایی بستن قراردادهای چند ساله با ستاره‌هایی مثل موزرسکی، کازیسکی، کوبیاک و کورک دارند برای مسابقات باشگاه‌های آسیا، ارزشی قائل نیستند و در این بین، تنها تیم‌های ایرانی به مسابقات باشگاهی قاره کهن، بها می‌دهند. تیم‌های ایرانی اگرچه از نظر سخت افزاری در تقابل با تیم‌های اروپایی، برزیلی و آرژانتینی، حرف چندانی برای گفتن ندارند ولی قطعا نماینده خوب کنفدراسیون والیبال آسیا در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان هستند. تصور حضور نمایندگان تایلند، قزاقستان و ازبکستان در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان، اصلا معقول نیست.

تیم‌های ایرانی از همان ابتدای شروع مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا به رقابت‌ها اعتبار دادند و آبروی قاره کهن را در رقابت‌های بین‌المللی حفظ کردند.

والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا | طلا به فولاد رسید