چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

تعیین تکلیف 25 همت کالای متروکه و قاچاق

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تعیین تکلیف 25 همت کالای متروکه و قاچاق

به گزارش اکوایران؛ تعیین تکلیف اموال رسوب کرده در گمرکات و یا اموالی که به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده شده‌اند یکی از مشکلاتی است که سال‌هاست دست به گریبان این بخش بوده و به قولی جای نفس کشیدن از این دو گمرکات و سازمان امول متروکه را گرفته است، اما در سال جاری و با توجه به رسوب کالای اساسی که برخی از آنها فاسد شدند نیز موجب شد تا متولیان این بخش دست بکار شوند. تعیین تکلیف اموال متروکه در گمرکات یکی از اقداماتی بود که در این زمینه صورت گرفت و در گام دوم سازمان اموال متروکه اقدام به تعیین وضعیت این کالاها کرد. براین اساس در سال جاری سازمان اموال تملیکی هرماه اقدام به برگزاری حراج کالاهی دپو شده در این سازمان کرد تا به این طریق از میزان کالای دپو شده در این سازمان و گمرک کاهش یابد، بطوریکه در آخرین حراج اموال تملیکی با مشارکت 18 استان 360 میلیارد ریال کالا عرضه شد.

حال سیدعبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در نشست خبری علاوه بر خبر کاهش استرداد کالاهای برائت‌یافته با هماهنگی مراجع قضایی از 46 درصد به 15 درصد در سال‌جاری از ساماندهی انبارهای اموال تملیکی خبر داد.

وی با اشاره به عملکرد فروش سازمان اموال تملیکی گفت: بر اساس همکاری و تعامل رئیس جمهور و رئیس دستگاه قضا از ابتدای شهریور سال 1400 تا 25 دی سال 1401حدود 25 همت از کالاهای موجود در انبار این سازمان به صورت فروش کالا، امحای کالاهای غیر قابل عرضه یا غیر قابل مصرف و یا بصورت استرداد رای برائت و به شکل اعاده تعیین‌تکلیف شد که با این شرایط می توان گفت در فروش کالاها بیش از 500 درصد و 700 درصد در بخش اعاده کالاها رشد داشته‌ایم.

تعیین تکلیف خودروی رسوبی وارداتی

اما وضعیت نامشخص خودروهای رسوبی وارداتی یکی دیگر از مواردی است که در این سال‌ها به چالشی بزرگ برای این بخش بدل شده بود در این خصوص نیز مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به تعیین‌تکلیف و فروش خودروهای لوکس وارداتی اشاره کرد و گفت: با تدبیر اتخاذشده رئیس قوه قضاییه 1062 خودرو رسوبی وارداتی که از سال 96 به کشور وارد و در انبار سازمان نگهداری می‌شد در مزایده‌های شفاف و با نظارت دستگاه قضایی و ناظرین قوه مجریه تعیین تکلیف شد.