جمعه 10 فروردین 1403

تغییرات آب‌وهوایی موجب اضطراب زیست‌محیطی در کودکان می‌شود

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تغییرات آب‌وهوایی موجب اضطراب زیست‌محیطی در کودکان می‌شود

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم فعالیت درباره تغییرات آب‌وهوایی منجر به ایجاد «اضطراب زیست محیطی» در کودکان نگران آینده خواهد شد.

به نقل از ویفروم، روان‌شناسان در تحقیقی جدید اظهار کردند: تغییرات آب‌وهوایی باعث افزایش بلایای مرگبار و هشدارهای شدید علمی درباره آینده بدتر می‌شود در نتیجه جوانان در مورد آینده کره زمین و زندگی خود با اضطراب زیست‌محیطی مواجه خواهند شد و احساساتی مانند خشم، ترس و ناتوانی در آنان مشاهده می‌شود. دولت‌ها برای تغییر باید تلاش کنند و همه افراد باید نجات کره زمین را نبرد شخصی خود بدانند تا بتوانند تغییری مثبت ایجاد کنند.

کارولین هیکمن، روان‌درمانگر و نویسنده اصلی مطالعه‌ای بین‌المللی که قرار است در مجله پزشکی The Lancet منتشر شود، عنوان کرد: اضطراب زیست‌محیطی نشانه‌ای از سلامت روان و پاسخی کاملا مناسب به موارد در حال اتفاق است.

لوئیزا نووباور، یکی از فعالان اقلیمی آلمان گفت: بی توجهی رهبران جهان نسبت به گرم شدن کره زمین به‌عنوان موضوعی بسیار نگران کننده است.

همچنین محققان اظهار کردند:مشاهده نابودی جهان برای جوانان، در حالی‌که راهکار و عوامل موثر در توقف آن وجود دارد، بی‌معناست.

در ذیل نتایج بررسی 10 هزار کودک و نوجوان در 10 کشور جهان درباره افزایش خطرات بهداشت روانی مرتبط با آب‌وهوا در جوانان ارائه شده است.

چه تعداد از کودکان و نوجوانان نگران خطرات آب‌وهوایی هستند؟

بیش از نیمی از افراد مورد بررسی در کشورهای هند، برزیل، نیجریه، بریتانیا، استرالیا و ایالات‌متحده گفتند که آنان از امنیت خانواده خود هراس دارند و اضطراب بر توانایی آنان در خوابیدن، مطالعه، غذاخوردن یا بازی تاثیر دارد.

چهار نفر از هر 10 نفر گزارش کردند: تهدیدات آب‌وهوایی آنها را در داشتن فرزند با تردید مواجه کرده است.

هیکمن، از اعضاء هیأت مدیره اتحادیه روان‌شناسی آب‌وهوا در بریتانیا می‌گوید: ما از دیدن این اعداد و مقیاس ناراحتی وحشت کردیم. بیش از 9 نفر از هر 10 جوان فیلیپینی و برزیلی در این نظرسنجی اعلام کردند که نگران آینده هستند، البته در این بررسی کشورهای ثروتمند نیز میزان بالایی از نگرانی را ابراز کردند.

نووباور افزود: تصور می‌کنم که افراد بیشتری به ویژه جوانان نگرانی خطرات زندگی در بحران اقلیمی را تصدیق می‌کنند.

ناامیدی و ترس چگونه بر کودکان و نوجوانان تاثیر می‌گذارد؟

نتایج بررسی نشان داد که سطوح بالای ناراحتی و احساس نگرانی بر زندگی روزمره و سلامت روانی کودکان و نوجوانان تاثیر خواهد داشت.

برخی از روان‌شناسان بیان کردند که گاهی پیوستن به اعتراضات اقلیمی و یا خوردن گوشت کمتر می‌تواند احساس ناتوانی را کاهش دهد و از سلامت روانی افراد محافظت کند اما هیکمن گفت: فکرکردن، راهکار درمان اضطراب زیست‌محیطی نیست و اقدام فوری دولت‌ها نیاز است.

نووباور افزود: فشارهای طولانی برخی از جوانان را افراطی می‌کند و برخی را به کنار کشیدن سوق خواهد داد.

چه مواردی خطرات سلامت‌روانی کودکان و نوجوانان را کاهش می‌دهد؟

نووباور اظهار کرد: اینکه بسیاری از افراد مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی را موضوعی مرتبط با دولت‌ها بدانند درست نیست و این مورد می‌تواند به همه مرتبط شود. همچنین این ایده که نوجوانان و جوانان می‌توانند تغییردهنده باشند نیز برای آنان فشارسنگینی است و همه افراد باید در این موضوع شرکت کنند. البته ساده‌ترین راه برای کاهش فشارهای روانی بر کودکان، افزایش اقدامات دولت و سایر مقامات برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.

انتهای پیام

تغییرات آب‌وهوایی موجب اضطراب زیست‌محیطی در کودکان می‌شود 2