چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

تغییر زمان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان آبان ماه / کاهش آمار بورسیه دانشجویان

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تغییر زمان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان آبان ماه / کاهش آمار بورسیه دانشجویان

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم. غفاری: خیرین می‌توانند مشکل کمبود خوابگاه متاهلی را حل کند معاون فرهنگی وزارت علوم معتقد است تنها...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

*س_ غفاری: خیرین می‌توانند مشکل کمبود خوابگاه متاهلی را حل کند_س*

معاون فرهنگی وزارت علوم معتقد است تنها راه حل جبران کمبود خوابگاه‌های متاهلی استفاده از ظرفیت خیرین است که در کمترین زمان نتیجه قابل قبولی را خواهد داشت. غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم، در خصوص برنامه ریزی‌ها برای افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی گفت: مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرده است که بر اساس این قانون باید ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی در سال جاری افزایش پیدا کند. وی افزود: سازمان امور دانشجویان متولی اصلی افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی است و باید برای حل این مشکل برنامه مدونی برای ساخت و ساز خوابگاه‌ها و استفاده از ظرفیت خیرین را داشته باشد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به تاکید بر افزایش ظرفیت این خوابگاه‌ها اضافه کرد: معاونت فرهنگی وزارت علوم از این بابت که یکی از ضرورت‌هایی که برای دانشجویان متاهل وجود دارد، دغدغه اسکان دانشجویان است. اکثر دانشجویان متاهل که در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند در شهر دیگری اقامت دارند، طبعا برای این که دوره‌های تحصیلی و علمی خودشان را پشت سر بگذارند باید امکانات لازم برای اسکان این دانشجویان فراهم شود.

*س_ واکسیناسیون دانشجویان و دانشگاهیان از شهریور تا آبان انجام می‌شود_س*

با وجود اینکه قرار بود تا پایان مرداد ماه دانشجویان واکسینه شوند و از مهرماه آموزش‌های حضوری آغاز شود، اما اختلال در واردات واکسن زمان را تغییر داد و دانشجویان احتمالا تا پایان آبان واکسینه می‌شوند. غلامرضا غفاری، سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: واکسیناسیون دانشجویان و دانشگاهیان از شهریور ماه سال جاری آغاز می‌شود و تا مهر و آبان ادامه دارد. وی افزود: شروع واکسیناسیون دانشگاهیان از جمله اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان از شهریورماه خواهد بود. غفاری اضافه کرد: قرار است تمهیداتی، از جمله واکسیناسیون برای حضوری بودن سال تحصیلی پیش رو در نظر گرفته شود.

*س_لازمه روی کار آمدن دولت انقلابی مشارکت بالا در روز انتخابات است_س*

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست مجازی ائمه جماعت دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوع تبیین رسالت، نقش و جایگاه روحانیت در عرصه انتخابات گفت: دوره قبلی ریاست جمهوری آمریکا دوره‌ای با رویکرد فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران بود. کسب نتیجه از این فشار حداکثری یکی از ماموریت‌های مهم آمریکا به حساب می‌آمد، زیرا آن‌ها برنامه داشتند با تمرکز بر حوزه امنیتی و اقتصادی ایران کشور را تا مرحله فروپاشی و شکست پیش ببرند. برنامه شان این بود که جمهوری اسلامی به انزوا کشیده شود تا در نتیجه در فضای مدیریت داخلی ناتوان جلوه کند. وی افزود: در این دوره فشار حداکثری، همبستگی بین مردم و رهبری و سرمایه اجتماعی نظام پشتوانه محکمی برای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید و همان سبب شد که این طرح‌ها به نتیجه نرسد. اشتباه بزرگی هم که آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی انجام داد منجر شد که ورق برگردد و حضور آمریکایی‌ها در منطقه و خاورمیانه با چالش همراه شود. در دوره دولت فعلی آمریکا هم موضوع روسیه و چین، چالش جدی برای آمریکا به حساب می‌آید.

*س_ سومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران برگزار می‌شود_س*

سومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران با شعار «ترویج فرهنگ دانشگاهی؛ اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» از 16 تا 19 آبان ماه 1400 با برنامه‌های متنوع فرهنگی و در بخش‌های رقابتی انجمن‌های علمی دانشجویی؛ کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان؛ نشریات دانشجویی.

دانشگاهیان (دانشجویان، کارمندان و اعضای هیأت علمی) برتر در حوزه فرهنگی و اجتماعی؛ مدیران و کارشناسان برتر فرهنگی برگزار می‌شود. تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه تهران می‌توانند از اول مرداد تا 30 مهر 1400 با مراجعه به سامانه جامع فرهنگی و اجتماعی نگارستان به آدرس cultural.ut.ac.ir نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار مطابق شیوه‌نامه اقدام کنند. از برگزیدگان این جشنواره در آئین اختتامیه تقدیر خواهد شد. این جشنواره در دو بخش رقابتی و نمایشگاهی با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری از 16 تا 19 آبان ماه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

*س_ تعداد دانشجویان بورسیه داخل و خارج کاهش یافت_س*

بیماری کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده باعث شد در دو سال گذشته آمار بورسیه دانشجویان داخل و خارج بر اساس اعلام سازمان امور دانشجویان به صفر برسد. اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم آمار احکام بورسیه را اعلام کرد و بر این اساس تعداد احکام بورس خارج از 52 مورد در سال 1392 به صفر در سال 1399 و تعداد احکام بورس داخل از 967 مورد به 9 مورد در سال 1399 کاهش یافته است. این اداره کل مهمترین دلیل این روند کاهشی را نتیجه مثبت سیاست‌های اتخاذ شده در این موضوع با هدف استفاده از توانمندی دانش آموختگان داخل اعلام کرده است. افزایش تعداد دانش آموختگان دوره دکتری داخل کشور و وضعیت علمی و عمومی مناسب آنان، سبب شد که تأمین اعضای هیئت علمی بوسیله دانش آموختگان داخل و نیز بهره‌گیری از دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور در سرلوحه برنامه‌های تأمین نیروی هیئت علمی دانشگاه‌ها قرار گیرد. به همین دلیل موضوع اعطای بورس خارج به جز در رشته‌های خاص مورد نیاز دانشگاه‌ها که امکان ادامه تحصیل در داخل کشور فراهم نبوده، متوقف شد. روند صدور احکام بورس داخل نیز به دلیل افزایش دانش آموختگان دوره دکتری دانشگاه‌های داخل، به صفر میل کرده و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، دانشگاه‌ها موظف هستند تا برای تأمین اعضای هیئت علمی خود از طریق فراخوان متمرکز عمل کنند.

*س_آیین‌نامه شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد_س*

محمدمهدی طهرانچی «آیین‌نامه شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی» را به رؤسای استانی و واحد‌های ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد. طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده است: نظر به توسعه روزافزون فضای مجازی در کشور و تأثیرات متقابل آن با نهاد دانشگاه و آموزش عالی و با هدف استفاده روش‌مند از فضای مجازی در راستای تحقق دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی و تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مواجهه هوشمندانه با فضای مجازی و قوی شدن در این عرصه، شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌شود.

براساس این آیین نامه؛ هدف از تشکیل شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی، تحول دانشگاه در عرصه فضای مجازی و ایفای نقش دانشگاه آزاد اسلامی در نظام حکمرانی فضای مجازی کشور است. تدوین و تصویب سیاست‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های فرابخشی ستاد، معاونت‌ها و واحد‌های دانشگاه در عرصه فضای مجازی، رصد، مطالعه و تحلیل مداوم وضعیت فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی و نظام آموزش عالی و مراکز آموزشی، نسبت به تحولات جهانی و آینده فیزیکی - مجازی پیش رو و طراحی و تصویب معماری یکپارچه اکوسیستم مجازی دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله وظایف این شوراست.

*س_ ثبت‌نام آزمون معارفی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان از 15 تیرماه_س*

دستور‌العمل اجرایی سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم اعلام شد. بر اساس این گزارش، پیرو ابلاغ آئین‌نامه سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان و با توجه به شرایط پیش آمده و لزوم تجمیع مرحله دانشگاهی و استانی جشنواره قرآن و عترت، به اطلاع دانشجویان محترم می‌رساند آزمون بخش معارفی (شامل 7 رشته آشنایی با احادیث اهل بیت / حفظ موضوعی قرآن کریم / آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم / آشنایی با سیره معصومین / احکام / پرسمان قرآنی / سبک زندگی اسلامی و ایرانی) و رشته‌های حفظ از بخش آوائی (حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء و حفظ 5 جزء قرآن کریم) و رشته‌های معارفی از دو بخش نهج البلاغه و صحیفه سجادیه (معارف نهج البلاغه و معارف صحیفه سجادیه) براساس دستورالعمل اجرائی ذیل اجرا می‌شود. آزمون به صورت مجازی برگزار می‌شود و دانشجویان فرصت دارند از 15 الی 25 تیرماه با مراجعه به نشانی الکترونیکی Quranst.pnu.ac.ir نسبت به ثبت نام و دریافت نام کاربری اقدام نمایند.

*س_ تصویب رشته کارشناسی‌ارشد روابط‌عمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی_س*

عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روابط‌عمومی در زمان زندگی می‌کند و دانش فهم زمانه است. زبان موفقیت و عدم موفقیت سیاست‌های اجتماعی در این است که چقدر در زمان زندگی می‌کنیم؛ هرچقدر در زمان زندگی کنیم به همان میزان همزیستی مسالمت‌آمیز و فهم اجتماعی منتهی به درک متقابل عمیق‌تر است. روابط عمومی دانش بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های فناورانه برای ارتباط با عموم فردی، اجتماعی و شبکه‌ای است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روح کلی روابط عمومی در مفهوم ساده درک و احترام همگان است؛ لذا روابط عمومی دانش بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های فناورانه برای ارتباط با عموم فردی، اجتماعی و شبکه‌ای است. به تعبیری روابط‌عمومی، انسان است لذا موجودیت معطوف به عاطفه، شناسایی و توسعه ارتباطات دارد. از منظر فناوری‌های نو، روابط‌عمومی صنعتی است که تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی این ارتباط با همگان را تأمین کند. روابط‌عمومی یک پدیده ارتباطی الگوریتمی و شبکه‌ای هوشمند و تأمین کننده خدمات آسان و سریع برای همه ذینفعان همراه با مسئولیت اجتماعی است.

*س_ سامانه ثبت درخواست‌ها و مشکلات دانشجویان بین المللی راه‌اندازی در دانشگاه آزاد شد_س*

دانشگاه آزاد با راه انداری سامانه‌ای به مشکلات و درخواست‌های دانشجویان بین الملل در کمترین زمان رسیدگی می‌کند. نشست مشترک نمایندگان دانشجویان بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مدیرکل جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، مسئول امور علمی و دانشجویی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان و نماینده امور بین الملل استان تهران در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد.

در این نشست دکتر رزمی مدیرکل جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ماهیت دانشجویی به عنوان جوینده دانش و خرد، از آن به عنوان برترین صفات انسان‌های حق طلب نام برد و دانشجو بودن را ویژگی پیروان واقعی حضرت محمد مصطفی (ص)، قلمداد کرد. وی ادامه داد: تلاش دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه پیشرو و مترقی این است که دانشجویان بین المللی این دانشگاه، علم آمیخته با ایمان را که روشنایی بخش مسیر زندگی است، کسب کنند تا راهنمابخش همه امور فردی و اجتماعی باشد. رزمی با اشاره به نقش مهم علم و دانش از طریق آموزش‌های دانشگاهی، تاکید کرد: دانشجویان بین المللی سفیران علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و باید در زمینه کیفی سازی آموزش و پژوهش برای این دسته از دانشجویان اهتمام جدی صورت گیرد.

*س_ نتایج داوری جشنواره نشریات دانشجویی تا پایان خرداد اعلام می‌شود_س*

پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر 12» در وزارت بهداشت برگزار شد. در این جلسه که با حضور سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حسن زائری لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، سیدعابدین حسینی آهنگری مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، محمدهادی عسگری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، زهرا وزیری مسئول امور نشریات اداره کل فرهنگی و حجت حجازی‌زاده رئیس اداره تشکل‌ها و نشریات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد موضوع داوری و ارائه کارنامه آثار جشنواره نشریات دانشجویی مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه ارزیابی میزان مشارکت و حضور آثار در بخش‌های مختلف و داوری در رشته‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

*س_ثبت نام مهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر تا 20 تیرماه_س*

ثبت نام میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر جامعه هدف (فرزند شهید، فرزند آزاده و فرزند جانباز بیست و پنج درصد و بالاتر) برای سال تحصیلی 1400-1399 هم اکنون آغاز شده و تا 20 تیرماه ادامه دارد. بر این اساس دانشگاه‌ها و مؤسسات موظف هستند زمان شروع ثبت درخواست متقاضیان واجد شرایط را با استفاده از ابزار‌های مناسب مانند سایت دانشگاه، تابلو‌های اعلانات آموزشی در کلیه دانشکده‌های هر دانشگاه یا مؤسسه اطلاع‌رسانی کنند، دانشگاه‌های مبدا موظف‌اند درخواست دانشجو را بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط از 20 تیر تا 31 تیرماه ضمن تأیید اطلاعات متقاضی نظر خود را در سامانه اعلام و در صورت موافقت ریز نمرات دانشجو را ضمیمه کنند. متقاضیان واجد شرایط آئین‌نامه نقل‌وانتقال می‌بایست در زمان اعلام‌شده 20 خرداد لغایت 20 تیرماه از طریق مراجعه به سامانه سجاد به نشانی https://portal.saorg.ir درخواست خود را با اطلاع کامل از شرایط و ضوابط دانشگاه مقصد، رشته و مقطع تحصیلی، وضعیت دوره مورد تقاضا در دانشگاه مقصد ثبت کرده و تمامی مراحل ثبت‌نام اولیه، تکمیل فرم مشخصات و منوی مربوط به خدمات انتقال و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر را تکمیل و پس‌از دریافت کد رهگیری نتیجه را هم‌زمان از طریق سایت با درج کد رهگیری مشاهده کنند. همچنین دانشجویان شاهد و ایثارگر که در سال گذشته حکم میهمانی شأن خاتمه‌یافته باید مجدد در سامانه ثبت‌نام کرده و کارنامه تحصیلی خود را بارگذاری و مستندات خود را برای تقاضای ارائه‌شده اسکن و ضمیمه تقاضا کنند.

*س_ فعالیت سایت تسهیل ازدواج دانشجویی بعد از اخذ مجوز آغاز می‌شود_س*

حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی درباره آخرین وضعیت راه اندازی سایت همرسان و تسهیل ازدواج دانشجویی از طریق این سایت گفت: سایت همرسان یک سایت جامع برای همه دانشگاه‌ها بوده و در راستای تسهیل ازدواج دانشجویی در حیطه دانشگاهی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر طراحی سایت به اتمام رسیده و به دنبال اخذ مجوز آن از سازمان تبلیغات اسلامی هستیم. سرپرست مدیریت خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در این سایت واسطان و مشاوران عضو می‌شوند و از دانشجویانی که شرایط ازدواج دارند، تست همسان سازی گرفته می‌شود و تست‌ها و اطلاعات آن‌ها مجدد توسط مشاورین بررسی می‌شود.

تغییر زمان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان آبان ماه / کاهش آمار بورسیه دانشجویان 2
تغییر زمان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان آبان ماه / کاهش آمار بورسیه دانشجویان 3
تغییر زمان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان آبان ماه / کاهش آمار بورسیه دانشجویان 4
تغییر زمان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان آبان ماه / کاهش آمار بورسیه دانشجویان 5
تغییر زمان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان آبان ماه / کاهش آمار بورسیه دانشجویان 6
تغییر زمان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان آبان ماه / کاهش آمار بورسیه دانشجویان 7
تغییر زمان واکسیناسیون دانشجویان تا پایان آبان ماه / کاهش آمار بورسیه دانشجویان 8