پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تفرقه سرمنشاء گرفتاری امت اسلامی در فتنه‌های متعدد است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تفرقه سرمنشاء گرفتاری امت اسلامی در فتنه‌های متعدد است

تهران - ایرنا - سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران تفرقه را سرمنشاء گرفتاری‌های امت اسلام ارزیابی کرد و گفت: مسائل جزئی نباید به عنوان مسائل اصلی قلمداد کرده و نسبت به مسائل مهم و مشترکات متعدد غفلت داشته باشیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ شیخ غازی یوسف حنینه از علمای لبنان در پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به آیات قرآن کریم وحدت اسلامی را امری ضروری دانست.

وی افزود: تاکید قرآن کریم و همچنین سیره نبی اکرم (ص) و اهل بیت ایشان بر این است که مسلمانان باید نسبت به حفظ وحدت اسلامی اهتمام داشته و از تفرقه دوری کنند.

این عالم اهل سنت لبنان، تفرقه را سر منشاء اصلی ایجاد فتنه های مختلف در امت اسلامی دانست و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم زندگی سعادتمند و مورد رضای الهی را در امت اسلامی تجربه کنیم باید از تفرقه دوری کرده و مسیر برادری را در پیش گیریم.

شیخ حنینه وظیفه علما را در ایجاد وحدت اسلامی بسیار مهم ارزیابی کرد و تصریح داشت: علما به عنوان پیشگامان امت اسلامی باید به تبیین مسائل اسلامی به ویژه در موضوع وحدت بپردازند.

وی با تاکید بر توجه ویژه مسلمانان به مشترکاتی همانند قرآن، نبی اکرم (ص)، قبله یادآور شد: امت اسلامی در کلیات و مباحث کلیدی دارای مشترکات فراوانی هست هرچند در مسائل جزئی اختلاف نظر وجود دارد.

این عالم اهل سنت لبنان اضافه کرد: ما نباید مسائل جزئی را به عنوان مسائل اصلی قلمداد کرده و نسبت به مسائل مهم و مشترکات متعدد غفلت داشته باشیم.

وی مهمترین تاثیر تفرقه را تسلط مستکبرین جهان به ویژه آمریکا بر کشورهای اسلامی برشمرد و یادآور شد: کشورهای مستکبر همانند امریکا و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای ایجاد تفرقه میان امت اسلامی انجام می دهند؛ چرا که تفرقه سبب تسلط آنها بر منابع متعدد و ظرفیت‌های مختلف امت اسلامی می شود.

شیخ حنینه ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار وحدت اسلامی، به کشورهای اسلامی دیگر توصیه کرد در زیر پرچم گام بردارند.

وی گفت: تلاش تمام کشورهای اسلامی باید حرکت در مسیر وحدت اسلامی باشد؛ چرا که امت اسلامی بر اساس فرموده های قرآن کریم امت واحدی بوده و نباید گرفتار تفرقه شود.