جمعه 31 فروردین 1403

تلاش برای احیای صنعت گیلان؛ از تامین منابع 2هزار میلیاردی تا الزام بانکها به رفع تصرف

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تلاش برای احیای صنعت گیلان؛ از تامین منابع 2هزار میلیاردی تا الزام بانکها به رفع تصرف

رشت - ایرنا - احیای واحدهای صنعتی و روشن کردن چراغ تولید در واحدهای راکد از اولویت های دولت سیزدهم است؛ راهبردی که تا به امروز تامین 2 هزار میلیارد تومانی کمبود نقدینگی، تسهیلات رونق تولید و همچنین الزام بانک ها برای رفع تصرف و تملک گوشه ای از اقدامات آن بوده است.

به گزارش ایرنا، گیلان با برخورداری از مواهب طبیعی و شرایط مستعد، استانی کشاورزی و گردشگری است اما ظرفیت های طبیعی استان باعث شده تا پتاسیل های مناسبی نیز برای ایجاد صنایع همخوان و سازگار با محیط زیست و منابع طبیعی و بهره وری و استفاده بهتر از ظرفیت های طبیعی استان و تبدیل آن به فرآورده و ارزش افزوده برای استان و مردم این منطقه بوجود آید.

صنایعی همچون بسته بندی، سلولزی، نساجی و فولاد از جمله صنعت هایی هستند که با توجه به جغرافیا و ظرفیت استان زمینه مناسب تری برای ایجاد آنها فراهم بوده است اما در عین حال همواره صنایعی نیز در حال تعطیلی هستند که دلایل مختلفی دارد که گاهی می تواند به دلیل راه اندازی واحد صنعتی بدون انجام کار کارشناسی و بازاریابی مناسب و یا عدم جدیت و نبود دغدغه مندی در تولید و یا ایجاد شرایطی خاص و تحت فشار گرفتن واحدهای تولیدی همچون تحریم ها و نوسانات ارزی باشد.

اما آنچه مدنظر این گزارش است واحدهای راکد و تعطیل شده ای است که براساس شرایطی و مقطعی از زمان با مشکلاتی روبرو شده اند که به صورت نیمه تعطیل و یا تعطیلی پیش رفته اند اما همچنان برای تولید اهتمام دارند بنا بر آمار ارائه شده صنعت، معدن و تجارت گیلان؛ در حال حاضر بیش از 2 هزار و 700 واحد صنعتی در گیلان فعال و حدود 600 واحد راکد و تعطیل است.

پس از استقرار دولت سیزدهم مدیران ارشد و مرتبط با صنعت در گیلان احیای واحدهای صنعتی راکد را در دستور کار خود قرار دادند؛ اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز بارها بر کمک به بازگشت واحدهای تعطیل شده و نیمه تعطیل استان و بهره گیری از دانش نوین، امکان سنجی برای توسعه صنایع و نیز توجه جدی به صنایع دانش بنیان تاکید کرد و واگذاری واحدهای راکد و نیمه فعال استان به افراد دارای صلاحیت جهت بازگرداندن آنها به چرخه تولید را ضروری دانست.

در همین راستا هم کارگروه های مختلفی برای رفع موانع تولید با حضور مدیران و بانک ها به ریاست استاندار برگزار شد که ثمره این تلاش ها روشن شدن چراغ صنعت در واحدهای راکد و بازگرداندن آن‌ها به عرصه تولید است.

بازگشت پنج واحد صنعتی راکد و غیرفعال در گیلان به چرخه تولید در شهرک های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان هم یکی از مهمترین برنامه های شرکت شهرک های صنعتی گیلان احیا واحدهای راکد و غیرفعال دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی تلاش می‌شود تا مشکلات واحدهای تولیدی احصا شده و سپس راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات آنان ارائه شود.

مهدی محبوبی حسن کیاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین و در راستای تلاش برای افزایش تولید و اشتغال از ابتدای امسال تاکنون؛ پنج واحد صنعتی راکد و غیرفعال در شهرک های صنعتی انزلی، ماسال و سفیدرود رشت به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی رسته فعالیت واحدهای احیا شده شامل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی و کانی غیرفلزی عنوان کرد و با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای احیای واحدهای راکد صنعتی و تولیدی خاطرنشان کرد: ارتقای فناوری، جذب سرمایه گذار، ارائه تسهیلات، توسعه بازار و محصول از عوامل مهم در احیاء پنج واحد راکد صنعتی در این مدت بوده است.

اشتغال پنج هزار نفر با احیای60 واحد راکد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در مصاحبه‌ای با ایرنا با بیان اینکه حیای واحدهای راکد صنعتی بزرگترین گام در جهت تحقق شعار سال جاری است، گفت: علیرغم کشاورزی و گردشگری بودن گیلان، توسعه صنعتی به سرعت در این استان در حال شکل گیری است.

تیمور پورحیدری وجود بیش از 2 هزار واحد صنعتی را نشان از توسعه فعالیت های صنعتی در استان دانست و گفت: حدود 600 واحد راکد صنعتی داریم که عمدتاً در تملک بانکها به علت عدم پرداخت به موقع اقساط تسهیلات مشمول جریمه شده یا درگیر جرایم مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی هستند و برخی آنها نیز درگیر مشکلات حقوقی و قضایی به علت اختلاف بین شرکا می‌باشند.

وی با بیان اینکه برای احیا و رفع مشکل واحدهای تعطیل، ستاد احیای واحدهای راکد و تملک شده در استان تشکیل شده است افزود: در برش استانی راه اندازی 68 واحد صنعتی راکد تکلیف شده است که تاکنون با برگزاری دو جلسه ستاد احیا بیش از 20 واحد صنعتی تعیین تکلیف و راه اندازی شده اند.

پور حیدری با اشاره به اینکه اگر تمام همت خود را در حفظ صنایع موجود و احیای واحدهای راکد به کار گیریم گام بزرگی در تحقق شعار سال برداشته‌ایم، اضافه کرد: با راه اندازی60 واحد راکد پیش‌بینی شده، زمینه اشتغال پنج هزار نیروی جدید در حوزه صنعت فراهم می گردد.

مدیرکل صمت گیلان عدم اجرای مصوبات قانونی کارگروه رفع موانع تولید را از چالش‌های بزرگ بخش تولید دانست و تاکید کرد: عدم تمکین به اجرای این مصوبات توسط برخی از بانک ها و نهادهای مرتبط با تولید به صورت کاملاً شفاف به سازمان بازرسی جهت برخورد قانونی گزارش خواهد شد تا با حمایت آن اداره کل بتوانیم گام‌های مهمی در راستای تحقق شعار سال و انجام تکالیف قانونی برداریم.

اعتبار 2 هزار میلیاردی دولت برای نقدینگی واحدهای صنعتی گیلان 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین از اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین و جبران کمبود نقدینگی صنایع استان در سال‌جاری خبر داد و گفت: بخشی از آن در قالب اعتبار ابلاغی رونق تولید و بخشی دیگر در قالب تبصره 18 اعطاء خواهد شد.

وی اظهار داشت: عمده مشکلات واحدهای صنعتی موجود و جدید الاحداث سرمایه در گردش و تامین نقدینگی برای افزایش ظرفیت تولید است که در کارگروه های مربوطه به آن پرداخته می شود.

پورحیدری استمهال در پرداخت اقساط تسهیلات صنعتی برای حمایت از بخش تولید را ضروری دانست و گفت: برای کمک به برخی از واحدهایی که ظرفیت و امکانات مناسبی برای تولید دارند مهلت بیشتری برای پرداخت اقساط تسهیلات در قالب مصوبات قانونی کارگروه اعطا می شود تا از این فرصت برای پویایی بیشتر و حفظ اشتغال بهره مند شوند.

بانکها همچنان بزرگترین مانع در برابر حمایت های دولت

با این حال کمبود نقدینگی یکی از مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی است که دولت در همین راستا و برای کمک به واحدهای تولید کننده هر سال تسهیلاتی را برای تامین نقدینگی و نوسازی دستگاه‌ها و توسعه واحدهای صنعتی اختصاص می دهد.

اما به گفته متولیان واحدهای صنعتی؛ با وجود اینکه این تسهیلات با بازپرداخت سود 18 درصد پرداخت می شود، بانک ها برای پرداخت ان نیز مقاومت می کنند و قوانین سختگیرانه و زمان بر شدن این تسهیلات، فرصت بسیاری از تولید کنندگان را برای اجرای پروژه های شان از دست می دهد.

چندی پیش مدیرکل صمت گیلان نیز با اشاره به وجود حدود 600 واحد صنعتی راکد در استان گفت که «می توانیم تحریم ها را با وجود دلسوزان صنعت و فعالان اقتصادی پشت سر بگذاریم اما امروز خود تحریمی ما را آزار می دهد؛ بانک ها یکی از عوامل ضد تولید در کشور هستند و متاسفانه با قوانین دست و پاگیرشان موجب شدند که واحدهای بسیاری با مشکل مواجه شوند.»

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان تاکید کرد: مصوبات قانونی کارگروه برای حمایت از صنایع الزام آور و تکلیف قانونی است و در راستای تسهیل گیری و کاهش بروکراسی اداری برگزار می شود.

چندین واحد صنعتی نیز که در مقطعی راکد و تعطیل شده بودند گفتند که با وجود اینکه انتظار داریم تا قوانین سهل گیرانه تر و فرصت بیشتری برای بازپرداخت وام به واحدهای تولیدی داده شود اما تسهیلات ارائه شده موجب بازگشت این واحدها به چرخه تولید شده است.

مدیرعامل یک شرکت بسته بندی موادغذایی در شهرک صنعتی ماسال افتتاح و بهره برداری این واحد صنعتی را در زمان شروع، مربوط به سال 98 عنوان و بیان کرد: آنزمان حدود سه میلیارد تومان برای استقرار دستگاه ها و آماده سازی سرمایه گذاری کردیم اما متاسفانه به‌دلیل کمبود نقدینگی نیمه تعطیل و به سمت تعطیلی کشیده شدیم.

جابر یاری ضمن قدردانی از دولت برای کمک به رفع مشکلات واحدهای تولیدی از رفتار بانک ها با واحدهای تولیدی انتقاد کرد و گفت: این وام شهریورماه سال 1400 درخواست شد اما برای دریافت آن که از محل اعتبارات دولت بود، بانک مورد نظر موانع بسیاری را ایجاد کرد تا اینکه پس از 6 ماه دوندگی موفق به دریافت آن قبل از نوروز امسال شدیم.

وی اظهار داشت: این واحد صنعتی با شیوع کرونا مدتی به صورت نیمه تعطیل و رو به راکد بودن پیش رفت اما حمایت دولت در اعطای به موقع تسهیلات توانست منجر به خروج این واحد تولیدی از مرز رکود شود و در کنار سرمایه گذاری خصوصی بار سنگینی از دوش کارخانه برداشت.

همچنین مدیرعامل شرکت تولیدی بسته بندی گوشت و دام طیور در منطقه آزاد انزلی گفت: با وجود مشکلات در شرایط کرونایی که شرکت های موادغذایی برای تامین نیازهای مردم اهتمام داشتند اما به‌دلیل شیوع بیماری و درگیر شدن نیروی انسانی برای توزیع و پخش محصولات و تامین مواد اولیه با مشکلات عدیده ای مواجه شدیم که در مقطعی به سمت تعطیلی پیش ر فتیم.

نظری تعداد اشتغالزایی این واحد صنعتی قطعه و بسته بندی گوشت را 600 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: با کمک دولت و پرداخت تسهیلات، این واحد تولیدی دوباره به چرخه تولید بازگشت.

این سخنان نشان میدهد با وجود عزم راسخ دولت سیزدهم برای بازگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید و تامین نیازهای مالی، هنوز سد بزرگ شبکه بانکی مانع هرگونه اجرای سیاست های حمایتی می شود. سالهاست بانک ها با پیشگیری سیاست های خودسرانه و رویکرد بنگاه داری در جهت عکس سیاست های ابلاغی نام و دولت ها عمل می کنند و تاکنون نیز تحولی در این زمینه صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

تلاش برای احیای صنعت گیلان؛ از تامین منابع 2هزار میلیاردی تا الزام بانکها به رفع تصرف 2
تلاش برای احیای صنعت گیلان؛ از تامین منابع 2هزار میلیاردی تا الزام بانکها به رفع تصرف 3