پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

تلاش مجلس در اوج قرار گرفتن دانشگاه‌ها است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تلاش مجلس در اوج قرار گرفتن دانشگاه‌ها است

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون همواره تلاش می کند دانشگاه‌ها در اوج و اقتدار باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم و آموزش ایرنا، علیرضا منادی سفیدان در نشست صمیمی با چهره‌های علمی کشور و آیین رونمایی از نشان علمی دانشگاه تهران افزود: یکی از اقدامات مهم مجلس شورای اسلامی تصویب همسازی حقوق هیات علمی دانشگاه ها است، در حال حاضر به دنبال این هستیم حقوق اساتید بازنشسته به واقعیت نزدیک تر شود.

وی در ادامه به جایگاه جوانان در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: ما برای جوانان نیازمند الگوهای مناسب هستیم، برای جوانان امروز داشتن الگوهای خوب بسیار لازم و انرژی‌زا و انگیزه بخش است. اساتید و چهره های ماندگار علمی کشور در جامعه باید به عنوان الگو معرفی شوند و رسانه ها به این موضوع بیشتر بپردازند.

وی تاکید کرد: امروز الگوها در جامعه تغییر پیدا کرده است. کسانی که حتی ارزشی ندارند برای جوانان و جامعه امروز در این فضای بی در و پیکر مجازی الگو شده اند. شاهد هستیم که در فضای مجازی مطالب بی محتوا را با مضامین علمی به خورد جامعه می دهند و در بسیاری موارد موجب انحراف جوانان می شوند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون نظام رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: شیخ حسن رشتی 100 سال پیش آموزش پرورش نوین را در کشور پایه ریزی کرد در این سال ها معلمان رتبه، درجه و جایگاهی نداشتند. عامل بسیار اثرگذار رقابت که خروجی بسیار عظیم رشد و تعالی است در این 100 سال در آموزش و پرورش وجود نداشت.

منادی یادآور شد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس لایحه رتبه بندی فرهنگیان را در پنج رتبه با بودجه حدود 50 هزار میلیارد تومان تصویب کرد، برای امسال هم 38 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم بنابراین از این پس هیچ معلمی بدون جایگاه و رتبه نیست و هر پنج سال یک بار براساس کیفیت آموزش و فعالیت معلمان رتبه آنان ارتقا می یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت آموزشی دانش آموزان و افت تحصیلی آنها اشاره کرد و گفت: شاهد هستیم در این سال ها خروجی آموزش و پرورش معدل های 10 تا 11 است، 15 میلیون دانش‌آموز در رشته‌هایی معدل متوسط آنان 10.5 تا 11 است و حتی در در رشته کار و دانش هشت و نیم است. این نشان می دهد که آموزش و پرورش در مدارس تاحدی رها بوده است و انگیزه برخی معلمان کم بوده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اجرای رتبه بندی معلمان را موجب ایجاد تحولی نوین در آموزش و پرورش عنوان کرد که خروجی آن در دانشگاه های آینده کشور منجر به تولید چهره های ماندگار بیشتری می شود.

منادی در ادامه به شعار سال 1401 با عنوان تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اشاره کرد و گفت: در این زمینه مجلس شورای اسلامی لایحه جهش تولید دانش بنیان را در 20 ماده تصویب کرد که براساس آن 40 هزار میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان و 40 هزار میلیارد تومان در قالب طرح های وارداتی دستگاه هایی که وارد کشور می شود، می رسد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بودجه صندوق شکوفایی و نوآوری را سه برابر و 3 هزارمیلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم بنابراین دوران بالندگی شرکت های دانش بنیان خواهد بود. موانع گمرکی، بانکی، بیمه ای، مالیاتی و بورسی برداشته شد و امروز شاهد خواهیم بود که فرزندان و دانشجویان در قالب و قامت شرکت های دانش بنیان پرچم ایران را در مرزهای دانش به اهتزاز بیاورند.

برچسب‌ها